Mosonmagyaróvár - a Szigetköz kapuja

Mosonmagyaróvár - a Szigetköz kapuja

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A népszerű Virágos Magyarországért verseny 209 nevezője közül Mosonmagyaróvár nyerte el a fődíjat, ezzel az Entente Florale Europe nemzetközi versenyen 2016-ban e város képviseli hazánkat Brnoban.

mosonmagyarovar 720


A nyugati határszélen Mosonmagyaróvár arculatát a települést átszelő folyók, a Lajta és a Mosoni-Duna határozzák meg. A 33 000 lakosú vízi város kiemelkedő kincse a termálvíz, Európa ötödik leghatásosabb gyógyvizeinek egyike. A hármashatár menti – autópályán, vonaton, kerékpáron jól megközelíthető – település jelentős idegenforgalmat vonzó rendezvényekkel (Nemzetközi Makettkiállítás, Old Timer bemutató, Szent István Napok, Téli Fesztivál, Flesch Károly Nemzetközi Hegedűverseny), építészeti-történelmi-képzomuvészeti emlékekkel (Cselleyház a Gyurkovich gyűjteménnyel, Olasz kápolna, 56-os emlékhely), gazdag választékot kínáló gasztronómiai, kozmetikai, fodrászati, fogászati szolgáltatásokkal várja az idelátogatókat. Igényes, családbarát szálláshelyeket, kerékpár- és kenukölcsönzési lehetőségeket is találhatunk a városban. A Mosoni-Duna két szabadstrandján szívesen időznek az aktív sportok szerelmesei, nem csak a Voluta Sárkányhajó fesztivál idején.

A Lajta rehabilitációnak köszönhetően a kalandot kedvelők 15 híd alatt átevezve kenuval bejárhatják a város nagy részét, s kiszállva egy-egy kávézó vagy étterem teraszán frissítőt fogyaszthatnak. Határok nélküli kerekezést tesz lehetővé az osztrák és szlovák határ felé épült kerékpárút, mely a Szigetközt is összeköti a várossal.

Mosonmagyaróvár kiemelt figyelmet fordít történelmi emlékei megóvására, emellett folyamatosan újulnak meg a 20-30 éves parkok, kertek is. Megszépült a Mosonvármegyei Múzeum és több száz éves szobrokkal díszített kertje, valamint az egykori Korona Szálló épülete is. A város büszkesége a XIII. századi Vár és erődrendszer, amely ősszel a Szigetköz Ízei, Vármegyék Borai Fesztiválnak ad otthont. A nemzetközi versenyre való felkészülés jegyében megkezdődnek a történelmi belváros rehabilitációs munkái, megújul a díszburkolat, a díszvilágítás, lecserélik a köztéri bútorokat is. A felújítás nyomán a helybelieken túl a turisták, átutazók számára is egy élhető, élvezhető és vonzó Virágzó Város képe tárul majd elénk.

FUTURA
Interaktív Természettudományi Élményközpont

Villámcsapás, nagyfeszültség, séta egy függőhídon… Még a legbátrabbaknak is igazi kihívást jelent a mosonmagyaróvári FUTURA Élményközpont. Az interaktív kiállítás olyan természeti jelenségeket mutat be, amelyekért valójában a Földet kellene körbekerülni. Az ide látogatók felfedezhetik a négy őselem – a Víz, a Föld, a Levegő és a Tűz – titkait, továbbá megismerhetik a Szigetköz növény- és állatvilágát. A planetáriumban virtuális űrutazáson, az auditóriumban látványos kísérleti bemutatókon vehetnek részt. Az extrém élményekre vágyók teljesíthetik a „Tesla küldetés” nyomozós játékot, kipróbálhatják a pincében levő szabaduló szobát a „Pániklabort”, vagy beülhetnek egy 5D-s vetítésre. A rengeteg program egész napos kikapcsolódást nyújt a családok számára.
Felejthetetlen többnapos osztálykirándulásokat szerveznek korosztályokhoz igazított foglalkozásokkal, valamint különleges csapatépítéseket és rendezvényhelyszínt kínálnak cégeknek.

FLESCH KÖZPONT
A Szigetköz agórája

Az idei év elején nyitott megújult külsővel, belsővel, új szolgáltatásokkal a Flesch Károly Kulturális Központ Mosonmagyaróváron. A 614 millió forintos Európai Uniós támogatás nyomán a Szigetköz legnagyobb közművelődési intézménye alakult át a Szigetköz Agórája - Flesch Károly Kulturális Központ Multifunkciós Közösségi Központtá. Legnagyobb közösségi tere, az aula mobil térelválasztókkal többfunkcióssá vált, rajta a város nevezetes épületei. Nyitott állapotban ez az egyik leglátványosabb eleme a központnak. Helyet kapott egy belső színpad, valamint az egész épület belső hangulatát befolyásoló „fényjáték” és „interaktív fal”. Az aulában Kerekes István fotóművész portréi fogadják a látogatókat, közöttük egy, a helyiek számára nagy büszkeséget jelentő fotó és a legtöbb díjat nyert magyar felvétel. Ugyanitt egy impozáns belsőépítészeti megoldással minden szögből jól láthatóan kialakítottak egy Pixel Galériát, folyamatosan változtatható tartalommal. 


www.futuramoson.hu
www.flesch.hu


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.