Tényleg létezik megoldás, hogy ne áron alul kelljen megválnom a lakásomtól? Tehetek érte valamit? Mennyit kell befektetnem, hogy gyorsan és sikeres adjam el a lakást? Megéri egyáltalán? Előző gondolatébresztő cikkünk után most számszerűsítve közelítjük meg a home staginget! Mivel minden lakás és ház egyedi: a nagyságát, az elhelyezkedését és az állapotát tekintve is, így az általánosítással csínján bánunk.
Érdemes pénzt fektetni az ingatlaneladásba?
A válasz: mindig fontos megnézni az ingatlant, és egy részletes piac- és értékelemzést készíteni. Ennek fényében kell mérlegelni, hogy mennyit éri meg befektetni. A tulajdonos eldöntheti, hogy a javaslatokat miként valósítja meg, saját idejét, energiáját tudja belerakni és/vagy több pénzt. Mindenki igazíthatja a felkészítést a saját pénztárcájához! A home stagingben az a legfontosabb, hogy ne a passzivitást válasszuk, hanem aktívan vegyünk részt az eladásra való felkészítés folyamatában, ne várjuk a csodát! Azt leszögezhetjük, hogy bármely lakásról/házról legyen szó, a felkészítés minden esetben megtérül! Aki azt állítja, hogy a felkészítésre csak a nagy értékű ingatlanoknál van szükség, vagy csak ezeknél van létjogosultsága, az nagyon téved! Hiszen a felkészített lakások a vevők álmait testesítik meg, így hamar gazdára találnak, nagyon jó áron, ezzel bizonyítva a tulajdonosoknak a home staging erejét!
A kezdet
A legtöbb esetben csak az induló lökés hiányzik, megfelelő szemléletre és csupán néhány tízezer forintra van szükség, és máris egy sokkal mutatósabb és eladhatóbb lakás kerül a piacra.
Ha kihagyjuk a felkészülést, biztosra veszem, hogy eltűnünk a szürke kínálatban, ugyanazt kínáljuk, mint a szomszéd, ugyanaz a látvány fogadja a betérőt, mint az összes többi helyen, sőt, eleve kevesen fognak érdeklődni, és a potenciális vásárlók 90%-át elveszítjük, mert a legtöbben nem képesek meglátni a lehetőséget a lakásunkban.
Mindenki maga dönthet az anyagi és az energiaráfordítás arányáról és mértékéről. A home stagingnek nagyon sok szintje van, éppen az ingatlanok különbözőségéből adódóan, ám három alapesetet bemutatok számszerű példákkal.
Mennyit kell költeni a home stagingre az eladás előtt?
Az ingatlan értékének 1-5%-át költjük home stagingre az ingatlanra eladás előtt, ami klasszikus felkészítésnél jellemzően inkább 1-2% között mozog. Ez az ingatlan értékétől függően nagyon sok mindent jelenthet. 20-30 milliót érő ingatlannál ez nagyságrendileg fél millió forint, ami legtöbbször tartalmaz egy festést, tapétázást dekorációs tapétával, bútorok átrendezését, adott esetben azok kölcsönzését, megfelelő dekorációk elhelyezését, a folyamat végigkísérést, a tökéletes végeredmény létrehozását, fotózási stylingot, és az értékesítési marketing anyagot kompletten, amivel a tulajdonos megjelenhet a piacon!
Félmilliós befektetéssel minimum +1-2 millióval többért sikerül értékesíteni az ingatlant. Olcsóbb, 10 milliós kategóriánál a befektetés kb. 100-200 ezer forint, ilyen költségkerettel is csodát lehet tenni, ami szintén jócskán megtérül.
Nincs kizáró tényező vagy ok
Néhány ezer forinttól néhány százezer forintnyi teljes költségkeretről beszélhetünk. Haladóbb home staging már efölé is mehet, de ez már inkább ingatlanberuházás és -fejlesztés. Ez esetben felújítással vagy átalakítással kombinált home stagingről beszélünk, amivel sokkal magasabb szintre emelhetjük az ingatlan eredeti funkcióit, és olyan értéknövekményt érhetünk el, ami akár milliós nagyságrendeket is elérhet, és a beruházás eredményeképpen az árban jelentős növekedést generálhat. Ide tartozik például egy új konyha és/vagy fürdőszoba kialakítása is. Köztudottan ezek a helyiségek adják el az ingatlanokat! Ez 1-3 millió forint befektetést jelent, és leginkább a min. 15-20 milliós ingatlanoknál térülhet meg! Egy ilyen beruházás előtt szakértői segítségre van szükség, mert mindenképpen tudni kell mire érdemes költeni és mire nem, így lehet költségtakarékosan a maximumot kihozni az adott ingatlanból.
Két számszerű példa
Összesen 240000 Ft (home staging, értékesítési marketing, dekorációk) költséggel a 15,8 millió forintra becsült lakás néhány hónapon belül 16,5 millió forintért kelt el, egy olyan ingatlanpiaci szegmensben, ahol a vevők általában 7-8 millió forintért keresnek lakást, de mindenképpen 10 millió forint alatti lakások a keresettek. Az alkalmazott megoldásokkal nemcsak hogy megnöveltük az ingatlan értékét, de eladhatóvá is tettük, ami kulcsfontosságú volt!
A következő esetben a fentieken túl a költségek között még egy frissítő festés is szerepelt, vonzó színeket alkalmazva, amelyek tágították a teret. Az egyes falakat dekortapétával tettünk hangsúlyosabbá, illetve néhány helyre könnyedén eltávolítható falmatrica került. Összesen 375000 Ft-ot költöttünk (home staging és értékesítési marketing, dekorációk, festés, tapétázás), és némi időráfordítást is igényelt a tulajdonosok részéről (pakolás, felesleges bútorok elszállítása, kiköltözés, festés lebonyolítása, fotózás saját szervezésben). Ez esetben is 1,5% alatt maradt a ráfordítás. A kiinduló állapothoz képest 1,4 millió forinttal sikerült megnövelni a lakás értékét.
13+1 bűn, amit az ingatlaneladók elkövethetnek, és általában el is követik
1. | Nem készülnek fel az eladásra és a költözésre. Nem tudják mi lesz utána! |
2. | Halogatnak és döntésképtelenek. |
3. | A hirdetésben rossz fotókkal (homályos, mobiltelefonnal készített, jelentéktelen részletet bemutató és a helyiségek méretét és kapcsolatát nélkülöző képekkel) jelennek meg, vagy fotó nélkül. |
4. | Nincs méretezett, méretarányos alaprajz, amely mutatja a helyiségkapcsolatokat, továbbá a szobák pontos méretét és azok arányait. |
5. | A hirdetés szövegéből kimaradnak a fontos és releváns információk, amiket tudnia kell a vevőnek, és nem élnek a figyelemfelkeltés lehetőségével sem. |
6. | Nincs célcsoportelemzés. És nem helyezik a vevőt a középpontba. |
7. | Rosszul határozzák meg az árat. |
8. | A bemutatáskor (és a fotózáskor is!) rendetlenség, kosz és káosz fogadja a látogatót. Legkevésbé sem vonzó, szellős és világos életteret kínálnak. |
9. | Túl sok, túl nagy és/vagy túl sötét vagy össze nem illő bútorokkal van telezsúfolva a lakás, a lomokról nem beszélve. |
10. | Nincs friss levegő, és különféle szagok terjengnek. |
11. | Mindenütt macska, kutya vagy kisgyermek nyomaival találkozik a vevőjelölt. |
12. | Túl sok ingatlanossal hirdetnek, különböző árakon, a legkevésbé hatékony módon. |
13. | Ha jön egy vevő, akkor nem hajlandóak eladni az ingatlant. |
+1. | A lakás és eladója összességében igénytelenséget sugároznak, azt mutatva, hogy nem is fontos az érdeklődő, nem fontos, hogy elkeljen a lakás, nem vendégként tekintenek a vevőkre, hanem mintha az púp lenne a hátukra. |
Azt, hogy miként zajlik egy felkészítés a következő cikkben mutatom be.
Dr. Miklós-Somogyi Patrícia
http://msp-design.hu
http://msp-homestaging.blogspot.hu
Hozzászólások