Körbenapozott nyugalom a Csepel-szigeten

Körbenapozott nyugalom a Csepel-szigeten

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Kígyózó utcákkal körbefont dimbes-dombos városrészen, hagyományos építésű családi házakkal határolva, jövőbe mutató szemlélettel megtervezve egy olyan aktív ház jött létre, amelynek minden részlete az energia megtartására irányul.

korbenapozottnyugalomacsepel 720


Tulajdonképpen vidéki tornácos házak modern megfelelője ez az aktívház, amely a telekhatárok adottságaihoz alkalmazkodóan lett különleges trapéz formájú. A tömegalakítást a napra tájolás és nyitás határozta meg. „Már a kezdetektől kifejezetten passzívházban gondolkodtunk, ezért fontos volt a minél jobb benapozottság.” – szögezi le házigazdánk. – „Feleségem bukkant rá a telekre, amelyet minden irányból körbejár a nap, s amikor megmutatta, éppen gyönyörű napsütés volt. Ez azonnal meggyőzött: ide bizonyosan lehet passzívházat építeni!” Fontos volt az építtető számára a természetes energiák minél hatékonyabb kinyerése és a lehető legnagyobb szolgáltató- függetlenség is, hiszen ilyen beruházásnál az ember hosszú távra tervez. „Előrelátónak kell lenni. Most még megtehetjük, hogy építkezésbe fogunk, beruházunk – nyugdíjasként pedig nem lesz gondunk a közüzemi számlára.” Végül olyan aktív ház jött létre, amelyben levegő-levegő hőszivattyú biztosítja a téli melegvízellátást, helyet kaptak napkollektorok és jó néhány napelem is, így a végeredmény jócskán túlmutat a szolgáltatóktól való minél nagyobb függetlenségen. Az is alapkoncepció volt, hogy a ház tervezője egyben a kivitelezője is legyen. Több ajánlat megismerése után esett a választás az ÉzséStúdió Kft-re, amely jó döntésnek bizonyult; konstruktív együttműködés alakult ki a felek között, és a kivitelező a közös munka során rendkívül jó ötletekkel járult hozzá a ház végső jellegzetességeihez. Ilyen például az épületet borító kőburkolat, vagy az üveghabszigetelés a két szintet elválasztó termikus burok alatt.

Gondos előretervezést igényelt például a központi porszívó is, amelynek csöveit az aljzatba kell beépíteni, így már a ház megtervezésekor számolni kellett vele. A hajnali óráktól a nap derekáig padlófűtés és mennyezetfűtés biztosítja a megfelelő hőmérsékletet, délutánonként azonban a kedvenc kandalló lép működésbe, s – köszönhetően a hővisszanyerős szellőztető rendszernek, a kiváló szigetelésnek és a háromrétegű nyílászáróknak – reggelig csaknem ugyanolyan hőfokon marad az épület. A szellőztető rendszer talajkollektora télen előmelegíti, nyáron lehűti a belépő levegőt a talajban két méter mélyen lévő, közel egyenletes 10 fok körüli hőmérsékletnek köszönhetően. A fürdőt és a keletre néző hálót gardrób köti össze, így napsütés ébreszti a háziakat, de fénye és melege egész nap velük marad, valóra váltva régi álmukat.

  

A koncepció szerint az épületet körülöleli egy vastag, fehérre vakolt sáv, amelynek legkedvezőtlenebb tájolású szegletébe kerültek a kiszolgáló helyiségek, déli oldalára pedig a lakóhelyiségek, amelyek előtt óvón végigfut a modernkori tornác, természetes passzív árnyékolást nyújtva a lakótereknek.

korbenapozottnyugalomacsepel portre

Gortva Anikó és Gortva Péter építész
ézsé Kft.

A kanapé fölött álmennyezet rejti a kör alakú led csíkot, amely az egyedi olasz dizájnlámpát keretezi. A hangulatos led a konyha mennyezetén is visszaköszön.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.