Örökmozgó várkapitányok

Örökmozgó várkapitányok

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Szinte a semmiből teremtette újjá Sümeg középkori várát, épített lovagi arénát, múzeumot, csárdát, több száz hektáros gazdaságot, négycsillagos wellness hotelt idősebb Papp Imre, aki a nagyra nőtt cég vezetését mára már megosztja fiával és menyével. A népes családon túl Sümeg lakóinak egyhatoda is itt találja meg megélhetését. A várkapitányt kihívásokkal teli munkájáért kitüntették a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével.

 

04 

 

Ezúttal rendhagyóan nem egy kiemelkedő személyt mutat be, hanem egyszerre kettőt, apát és fiát. Az ok nem mindennapi: idősebb Papp Imre sümegi várkapitány fiával közösen irányítja cégét, és adja át fokozatosan a stafétabotot. Pappéknak otthonuk sem csak egy van, akad mindjárt legalább három: családi házuk mellett egykoron éltek a Sümeg fölé magasodó középkori várban, és munkájuk gyümölcse, a Kapitány wellness szálló is szinte otthonukká vált. Persze a három objektum karnyújtásnyira fekszik egymástól. Ritka e többlakiság, igaz, létrejötte sem hétköznapi.

Az 1950-ben született idősebb Papp Imre vállalkozási sikerének alapjait a szocializmus végnapjaiban alapozta meg. A fővárosban dolgozott villanyszerelőként, így került az egyik budai szállodába, ahol – mint fogalmaz – megfertőződött az idegenforgalommal. Visszatérve szülővárosába, szomorúan látta, hogy roskadozik a sümegi vár, ahol még egy kávét sem tudtak elfogyasztani az erődbe felkutyagoló vendégek. Ezért az egyik hétvégén gondolt egy merészet, és fiával együtt felvitt pár rekesz üdítőt a várba, kíváncsi volt, van-e kereslet a frissítőre. Volt. A sikeren felbuzdulva egy kis büfét nyitott a várfalon belül, feleségével és három gyermekével az erőd egyik tornyába költözött, majd pedig 1992-ben húsz évre szóló hasznosítási szerződést kötött az önkormányzattal. A rendszerváltás után két évvel gondolta úgy, hogy még nagyobb fába vágja a fejszéjét: megvette a vár üzemeltetési jogát, s az akkor még létező munkakönyve foglalkozási rovatába azt íratta: várkapitány.

Jó parancsnokhoz méltón gondozta várát, évről évre költött rá a saját pénzéből, hogy falairól ne hulljon alá kő, hogy az erőd biztonságosan látogatható legyen, majd a turisztikai irodák kérésének eleget téve programokat szervezett a vár udvarán, amire egyre több turista látogatott el örömmel.

A fellegvár kicsinosítását követően panziót húzott fel a Várhegy tövében, később e szálláshelyet bővítette minden igényt kielégítő négycsillagos hotellé. Összes vendégét barátként fogadja, úgy is búcsúzik el tőlük.

A sümegi vár ura ma már nem egyedül igazgatja a nagyra nőtt családi vállalkozást, felesége mellett fia és menye is kiveszi a részét a közvetlen irányításból, sőt, ma már ifjabb Papp Imre vállára nehezedik a több teher. Így például annak a több száz hektáros birtoknak az igazgatása, amelyen kétszáznál több sertést, szürke marhát, baromfit tartanak, kukoricát, búzát, zabot termesztenek, és a finomságokat a Hotel Kapitányban szolgálják fel. A vár tövében fokozatosan terebélyesedik Pappék birodalma: megnyitották kocsimúzeumukat, ahol az orosz szántól kezdve a hispán luxushintón át a postakocsiig sok csodát láthatunk. Üzemeltetik a várcsárdát, amely Kisfaludy Mór negyvennyolcas szabadságharcos otthona volt. A közelben áll a szabadtéri aréna és a Papp-ménes, a magyar lovak mellett andalúz hátasokkal. Tavaly elkészült a történelmi élménypark, 15. századi hadigépkiállítással, török ostromtáborral, vezér- és tiszti sátrakkal, kőhajító géppel, ostromtoronnyal, 4–12 évesek számára korhű játékokkal, történelmi játszótérrel.

az alapító várkapitány

Gyakran előveszem a tangóharmonikám, és játszom magamnak, a családnak, a gyerekeknek, ha megkérnek. Büszke vagyok rá, hogy járt nálam Szabó Ádám, aki a Csillag születik műsorban tűnt fel, mert nagy tisztelője vagyok a srácnak. De egyébként is sok időt töltök e helyiségben, nagyon szeretem a történelmet, az itt található könyveket gyakran forgatom, már amennyire időm engedi.

lovagi játékok

Az igazi látványosság a lovagi tornák rendezésére alkalmas stadion, amelyet a föld alá sül?- lyesztettek, így télen sem kell lemondaniuk a látványosságról a szállóvendégeknek. A harci játékok után egy ötszáz fő befogadására alkalmas, átalakított pincerendszerben fogyaszthatnak lovagi lakomát a résztvevők, ami szintén nem mindennapi élmény. A lovagi játékokba gyakran beszáll a cégvezető, de kiveszi a részét a küzdelemből a sógora is.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.