Bababarátság

Bababarátság

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A babavárás nem csak a megfelelő rugdalózók és kiságy kiválasztásából áll, arra is fel kell készülni, hogy mi lesz akkor, amikor a kis manó elkezd csúszni, mászni, totyogni, felfedez minden újdonságot a világban. Egy átlagos lakás megannyi veszélyt rejt egy kíváncsi baba számára, éppen ezért érdemes apró trükkökkel biztonságossá alakítani azt.

 

 

A NAPPALI VESZÉLYEI

 

Kisgyermekes háznál soha ne hagyjuk szabadon a lépcsőt és a feljárót, zárjuk le ráccsal. Az ajtókra, ablakokra szereljünk biztonsági láncot, lehetőleg olyan magasra, hogy még nekünk is ágaskodni kelljen az eléréséhez. Így a baba már biztosan nem esik ki az ablakon.

 

A cserepes növényeket, nagy vázákat, szobrokat száműzzük a lakásból néhány évre, vagy tegyük a gyerek által elérhetetlen magasságba. A szabadon futó vezetékeket, kábeleket rejtsük.

 

A fűtőtesteket vonjuk be védőburkolattal. A fiókokra kapható már biztonsági babazár, megakadályozandó, hogy a gyermek kinyissa és magára rántsa őket.
Különösen az éles szekrények, asztalok sarkai tudnak végzetes baleseteket okozni, főként elevenebb kisfiúknál. Tegyünk a bútorokra műanyag sarokvédőt, ami megóvja a totyogót az ütközés veszélyeitől.
A legnagyobb veszélyforrás a konnektor, ez ugyanis minden baba számára mindig elérhető. Kapható ún. vakdugó, gátolva a mechanikus behatásokat, de beszerezhetünk bababarát konnektort is. Csak akkor mozdul el benne egy műanyag, ha a megfelelő„tárgyat" dugjuk bele. Ha a gyerek kirántja a dugót, automatikusan visszazár.

BIZTONSÁGOS HÁLÓSZOBA
A baba-hálószoba bútorait eleve úgy válogassuk össze, hogy ne legyenek rajta éles kiszögellések, bevonatuk ne tartalmazzon mérgező anyagokat. Abban ugyanis biztosak lehetünk, hogy a gyerek előbb-utóbb kipróbálja, milyen ízű is a szék lába. A kiságy rácssűrűségét ma már szigorú előírás szabályozza, nehogy a kicsi feje beszoruljon.
Az ablakokat a hálóban is kitüntetett figyelemmel kezeljük: nem elég biztonsági zárat helyezni rájuk, arra is ügyeljünk, hogy ne legyen se alatta, se a közelében olyan szekrény, szék, amire a baba felmászhat, hogy elérje. A gyerekszobába érdemes több lámpát felszerelni, ám kivétel nélkül mindet a falra vagy a mennyezetre, nehogy a kis kezek lerántsák.

KONYHAI SERTEPERTE
A tűzhely csavarható gombjai és a fortyogó edények felettébb izgalmasak alulról szemlélve, ezért érdemes egy paravánt vagy védőrácsot szerelni a tűzhely elé. A modernebb főzőlapok már eleve gyerekbarátok: a sütőlapok csak akkor kapcsolnak be, ha edény kerül rájuk. A sütőt érdemes szemmagasságba építeni, ahol ez nem megy, ott a sütőajtót többrétegben üvegezett, hőszigetelt ajtóra cseréljük.
A kis háztartási gépek számára érdemes külön szekrényt kialakítanunk, amelyet avatatlan kezek nem érhetnek el. A késeket és egyéb veszélyes konyhai eszközöket is biztosított fiókokban tároljuk. Ehhez elegendő egy kis kallantyút beépíteni, amely a fiók betolásakor automatikusan zár, a nyitás ugyanilyen egyszerűen, nyomásra történik.
Az összes, háztartásban használatos kémiai anyagot, gyógyszereket helyezzük kulcsra zárható ajtók mögé.

CSÚSZÁSMENTES PANCSOLÁS
A bojlert lehetőleg a falra szereljük, olyan magasra, hogy a gyerek ne érje el. Soha ne használjunk hordozható hősugárzót a fürdőszobában: könnyen felborulhat, hozzáérhet a kisgyerek, és égési sérüléseket szenvedhet. A vizes padlón mindig könnyű elcsúszni, ezért tegyünk rá csúszásgátló szőnyeget. Gumiszőnyeget érdemes a kádba is tenni, ott is jó szolgálatot tehet. A kíváncsi gyerek megkóstolhatja a mama arckrémét vagy a papa arcszeszét is, így a kozmetikai szereket is számukra elérhetetlen magasságban tároljuk.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.