Hővisszanyerős gépi szellőztetés

Hővisszanyerős gépi szellőztetés

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az alacsony energiaigényű házakba fokozott hőszigeteléssel és hermetikusan záródó, többrétegű, gáztöltésű, speciális bevonatú üvegekkel gyártott nyílászárók kerülnek. A csaknem tökéletes légzárás következtében a fűtési idényben elhasználódik, erősen párássá válik a levegő. Bár markáns hőhidak nincsenek, a falaknak mindig maradnak a levegőnél hűvösebb pontjai, ahová 65 százalék páratartalom felett lecsapódik a nedvesség. A következmény: rossz levegő, elszaporodó penészgombák, spórák, allergiás reakciók… Modern gépi szellőztető berendezésekkel mindezen problémák megelőzhetők.

hovisszanyeros 720


A berendezések sorából kiemelkednek a különféle érzékelőkkel, helyiségenként vezérelt hővisszanyerős szellőztető rendszerek. Ellentétben az általánosan alkalmazott hővisszanyerős berendezések központi légcserevezérlésével, az intelligens szellőztető minden használt levegőt elszívó és minden friss levegőt befúvó elemének működését külön-külön helyi szenzor szabályozza, így a helyiség levegőminőségének figyelembevételével történik a légcsere. Ezáltal biztosítható az optimális levegőminőség, ugyanakkor a hőveszteség tovább csökkenthető anélkül, hogy túl szárazzá válna a lakás levegője. A por- és pollenszűrők az optimális levegőszállítás jóvoltából a hagyományos hővisszanyerős készülékekhez képest akár kétszer hosszabb ideig bírják eltömődés nélkül, a ventilátorok alacsony energiafelvételű motorjai pedig felesleges megerőltetés híján kevesebbet fogyasztanak.


Gazdaságos működési elv

A hővisszanyerős szellőzés lényege, hogy az elszívó ventilátor által kifújt, elhasznált, párás, meleg levegő hőjével felmelegítik a másik ventilátor által beszívott, friss, szűrt, hideg levegőt. Ezt a műveletet a keresztirányú hőcserélő végzi. A kitűnő hővezető képességű, magas hatásfokú alumínium szerkezet jelentősen csökkenti a szellőztetés hőveszteségét.

Rendszer + egységek
A rendszerhez fűtő és hűtő egységek is csatlakoztathatók. Egyes gyártmányokban bypass szabályozás is található, aminek nyári éjszakákon érződik az előnye, mivel a külső és belső hőmérsékleti viszonyoktól függően, a hőcserélőt megkerülve, direkt módon áramolhat be a friss levegő.

92 százalék
energiamegtak arítás
Az állandó mennyiségű légszállításon alapuló szellőztetőkhöz képest az intelligens hővisszanyerős rendszerekkel a szellőzési hőveszteség 50 százaléka megtakarítható. Ez a nyereség kiegészül még a mintegy 85 százalék hatásfokú hővisszanyeréssel, ezért nem üres reklámfogás, amikor a kereskedők összességében 92 százalékos energiamegtakarításról beszélnek.


Általános vagy valós szellőzési igény

Bizonyára mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy lakásban a levegő nem azonos mértékben használódik el a nap különböző szakaszaiban, tehát más intenzitású szellőzésre van szükség délelőtt, amikor nincs otthon senki, és megint másra az esti órákban, amikor az egész család hazatért, főz, fürdik, egyéb, levegőt rontó tevékenységet végez. Ezért a gyártók az egyszerűbb modellek esetében lehetővé tették a ventilátorok 3-6 fokozatban történő kapcsolhatóságát, hogy a lakók kívánságuk szerint vezérelhessék a szellőzést. A fejlettebb modelleknél pedig előre programozható, beállítható, hogy a nap adott időpontjaiban mennyire szellőztessen a rendszer. Bármennyire kényelmesnek, korszerűnek tűnnek ezek a készülékek, van egy bosszantóan gyenge pontjuk: a lakás általános szellőzési igényeihez igazodnak, és nem a valós szellőzési igényeknek megfelelően dolgoznak. Tegyük fel, hogy a szellőztetőt úgy állítottuk be, hogy 18-22 óra között erősebben működjön, hiszen ilyenkor otthon az egész család. Ám ha este színházba, moziba megyünk, és nem programoztuk át a gépet, a rendszer feleslegesen működik teljes erővel. Ha otthon a család, de mindenkit a nappaliba csábít a kedvenc sorozat, sportmérkőzés, a gyerek szobájában, a fürdőben, a hálóban feleslegesen szellőztet a rendszer.

És itt jön képbe az intelligens szellőztető rendszer, ami a különféle érzékelői révén pontosan „tudja”, mikor, mi történik a lakásban, és mennyi friss levegőre van szükség. Ha a vécébe mozgásérzékelőt szerelnek, csak a használata alatt, és az azt követő percekben szellőztet teljes kapacitással. A nappaliban, a háló- és gyerekszobában széndioxid-érzékelők figyelhetnek, s minél több személy lélegzik, annál több friss levegő érkezik. Irodákban, tárgyalóhelyiségekben mozgásintenzitás-érzékelővel szabályozható a működés. Így a takarítónő nyugodtan tevékenykedhet, mert a nagy teljesítményű szellőzés csak akkor indul be, ha többen tartózkodnak a szobában. Konditeremben, öltözőkben illékony szerves anyag (VOC) érzékelő adhat parancsot a szellőztetésre.


Entalpia hőcserélős berendezések
Talán kevesek számára ismert még, hogy a passzívház-tanúsított „hagyományos” hővisszanyerős készüléknél is létezik még korszerűbb: az entalpia (hőtartalom) hőcserélős berendezés. A hőátadás egyébként is magas hatásfoka az entalpia hőcserélő alkalmazásával tovább javítható, a kondenzációs kazánokhoz hasonlóan, akár 100 százalék fölé. Természetesen ez a mutató is a kazánokéhoz hasonlatos számítási módszeren alapszik, valójában a tényleges hatásfok sosem lehet magasabb 100 százaléknál. Az egyes fórumokon, hirdetésekben megjelenő, akár 120 százalék vagy afeletti hatásfok nem feltétlenül valótlan, ha a levegő teljes entalpiáját vesszük viszonyítási alapnak. Ám ez erőteljesen félrevezető is lehet, mert a nem szakmabeli könnyen feltételezi, hogy a készülék jelentősen magasabb hőmérsékletű levegőt tud befújni az épületbe, mint a hagyományos, lemezes kivitelű gép. De ez nem így van, sőt, a nedvesebb levegő azt eredményezi, hogy az energetikai hatásfok növekedése ellenére a hőérzetünk még rosszabb is lehet.

Vásárlás előtt érdemes mérlegelni: ahol a száraz levegő gondot okozott, ott az entalpiás hőcserélő vagy a helyiségenkénti levegőminőség- érzékeléssel szabályozott hővisszanyerős rendszer jelenthet megoldást. A helyiségenkénti érzékelés esetén az épület adottságai szerint választható szenzorok állandóan figyelik a helyiségek levegőjének pára-, széndioxid-, vagy illatanyag-tartalmát, és a beállított elvárásoknak megfelelően folyamatosan a legoptimálisabb paramétereken tartják a levegő minőségét. E rendszerek kiépítése egyelőre főként az új építéseknél jellemző. Célszerű a vezetékhálózat elhelyezését minél előbb megtervezni, hogy a „legláthatatlanabbul”, és az adott feladatra legalkalmasabb módon lehessen megvalósítani. Gépválasztásnál a minél jobb hatásfokkal rendelkező készülék kiválasztása a cél.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyát

2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. 2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. A fertődi Esterházy-kastély patkó alakú főépületének emeletes nyugati szárnyában egykor az Esterházyakkal rokon családok lakosztályai sorakoztak, illetve a főbejáratig futó földszintes térsorral (nyugati patkó) összekapcsolva néhány inasszoba mellett itt kaptak helyet a különböző hercegi gyűjtemények, például a könyvtár és a porcelán gyűjtemény. A szárnyból nyugat felé húzódó hosszú, nagy belmagasságú tér volt a képtár, amelyben a műalkotások száma – az egykori krónikás szerint – 350 körül lehetett. A fertődi Esterházy-kastély felújítását 2013-ban a helyszínen Orbán Viktor miniszterelnök hirdette meg. A magyar kormányt az a cél vezérelte, hogy az ország legnagyobb barokk kastélya visszanyerje régi pompáját, de az az elképzelés is vezette, hogy a megújított épület, a magyar kultúrának ne csak egy szimbolikus, hanem egy valódi, élő helyszíne legyen. Ehhez a célhoz pedig az egymásra épülő fejlesztések sora vezetett el, hogy a kastély egykori régi pompájához méltóan fogadhassa a magyar és külföldi látogatókat. A rekonstrukció kivitelezési munkálatai 2016. tavaszán kezdődtek meg a 3H Építésziroda Kft. tervezésében, illetve a West Hungária Bau Kft. ZÁÉV Zrt. kivitelezésében. Az I. nagy ütem építési eleme a földszintes épületrész, az úgynevezett patkószárny felújítását tartalmazta, ezen belül is két egymásra épülő kivitelezés történt meg. Az I. ütem alatt elkészítették a II. ütemhez szükséges infrastruktúrát. Közel 1100 négyzetméterben megvalósult a képtár, valamint a porcelán kabinet, a patkószárny egybenyíló kiállító térsora és kiszolgáló helyiségek kialakítása. Az első szakasz 1,6 milliárd forint kormányzati támogatásból valósult meg, további kormányzati támogatással csaknem 1,8 milliárd forint a fejlesztésre szánt forrás. A munkálatok során mindösszesen 1274,85 négyzetméteres terület újult meg. Eszterháza nagyon hosszú időn keresztül Európa egyik virágzó kulturális központja volt, amely az átadó ünnepség után újra betöltheti ezt a szerepet. A megnyitott Arcok és tekintetek - Esterházy-képtár, a közel 400 műtárgyat bemutató Esterházy-porcelánkabinet, továbbá az IDŐVONZATOK - MODULATED TIME, BOLDI szobrászművész és Incze Mózes festőművész kortárs kiállítása méltó és grandiózus az eszterházai csodavilághoz.   További információk a fertődi Esterházy-kastély Facebook-oldalán és az eszterhaza.hu weboldalon.  

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.