Falhűtés – egy rendszer, nem csak nyárra!

Falhűtés – egy rendszer, nem csak nyárra!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Jön a nyár és vele végre a napsütés és a jó idő, de vajon fel vagyunk-e készülve a kánikula kezelésére a lakásunkban? Közismert, hogy a klímák befújt hideg levegőjével való hűtés soha nem egyenértékű a láthatatlan falhűtés teremtette kellemes, kényelmes „barlangérzettel”, ahol nincs huzat és zajhatás.

falfutesnemcsaknyarra 720


Otthonainkban a nyári kánikula kezelése mind több kérdést vet fel a napjainkban: milyen módszerrel tudjuk hatékonyan hűteni az otthonunkat; létezik-e olyan lakás, ahol nincs légkondicionáló berendezés, nincsenek régi vastag falak, és mégis biztosított a kellemes, hűvös levegő a forró nyári napokon; és végül, hogy lehetséges-e a hűtés-fűtés egy rendszerrel történő megoldása?
Az Uponor rendszermegoldásai között megtalálhatjuk a választ: a falakba épített kombinált fűtési- és hűtési megoldások nyáron frissítő hűvös, télen kellemes meleg környezetet teremtenek.

A mennyezetfűtési és -hűtési technológia működési elve megegyezik a padlófűtésével, de itt a hőátadó felület nem a padló, hanem a fal vagy a mennyezet. A falfűtés és -hűtés lényege, hogy a falfelületre, a vakolat alá kis átmérőjű műanyag csövet szerelnek, majd a csőben fűtésnél meleg vizet, hűtésnél hideg vizet áramoltatnak. A falba épített csővezetékekben áramoltatott vízmennyiség hőmérséklete biztosítja a helyiség állandó temperálását.

A falakba épített fűtési- és hűtési megoldások sugárzással adják le vagy vonják ki a hőt, így kellemes környezetet teremtenek a felhasználók számára minden évszakban. A felületfűtési és felülethűtési rendszert vázszerkezetes falba, fali profilokba is be lehet építeni (Uponor Siccus szárazépítési rendszer, vagy Uponor Renovis gipszkarton rendszer), vakolt rendszer esetében közvetlenül a vakolatrétegbe kell beépíteni (Minitec rendszer). A falfűtési és -hűtési rendszerek felújítások esetén is alkalmazhatók. Előnye, hogy azonos a hőleadó/hőelvonó felület, nagyobb szabadságot ad a belsőépítésznek, hátránya viszont, hogy a nagy felületű bútorok jelentősen csökkenthetik a hőátadás, ill. elvonást. Telepítésénél minden esetben kontrollálni kell a hűtési vízhőmérsékletet, hogy a páralecsapódás elkerülhető legyen.

falfutesnemcsaknyarra 1
A mennyezethűtés a legjobb megoldás helyiségek hűtésére, padlófűtéssel kombinálva a legkorszerűbb megoldás. Alkalmazásával gazdaságos és fenntartható módon lehet hűteni, ugyanakkor a rendszer az évszaknak megfelelően akár mennyezetfűtésre is alkalmas. Nincsenek korlátok a bútorozást tekintve, a rendszer észrevétlenül szolgálja a lakók igényeit. Az Uponor a Renovis gipszkarton rendszerét ajánlja mennyezethűtésre.

A megnövekedett érdeklődés két dologra vezethető vissza:

  1. a növekvő igény a magasabb komfort iránt,
  2. a hatékony energiafelhasználásra való fokozott törekvés.


A hagyományos klímával szemben a felületfűtési és -hűtési megoldások alkalmazásával olyan eredményeket érhetünk el, amelyek következtében kedvezőbb a poreloszlás, kisebb az allergiás megbetegedésekre való hajlam. Kisebb légsebességek jellemzik, nincs huzatérzet, nincs zajhatás, nem látható a berendezés, kellemesen hűvös felületek keletkeznek, és még nagyon sokáig lehetne sorolni a hagyományos megoldásokkal szembeni előnyöket. Kialakítását tekintve hagyományos módszernek tekinthető a vizes technológia, amikor egyszerűen a falra illesztett vezetékeket levakolják. A hiedelemmel ellentétben a falhűtésnél nincs szükség drágább, speciális vakolatra sem! 

Az Uponor Minitec nedves vakolatos rendszer hatékonyan és költségtakarékosan szolgáltat kellemes hőérzetet, valamint nagyon gyorsan szabályozható. Mennyezeten vagy falon egyaránt használható fűtésre és hűtésre is. Az Uponor Minitec nedves vakolatos rendszere dupla előnyöket kínál:

  • nyáron kellemesen hűsít,
  • télen otthonos meleget teremt.


Emellett elég rugalmas ahhoz is, hogy lépést tudjon tartani a tavaszi és őszi hónapok gyors hőmérséklet-változásaival is. Amennyiben a rendszerre elsősorban hűtés miatt van szükség, a mennyezeti elhelyezés a legjobb választás a hőátadás szempontjából.

Minitec mennyezethűtés szerelési videó


Számos jövőbeli felhasználó azért aggódik a falhűtés miatt, hogy a rendszerhez tartozó berendezések kényesek, beszerelésük különlegesen, valamint bizalmatlanok a berendezés „láthatatlansága” miatt.. Megnyugtatásul: e tényezők egyáltalán nem okoznak semmiféle problémát, hiszen a falba rejtett csövek nem igényelnek különösebb védelmet, csak a későbbi furatok helyének kiválasztása kíván nagyobb odafigyelést, hogy ne érintsék a csővezetékeket. Erre szolgál a termo-fólia, amely a hő hatására elszíneződik, így már nem okoz gondot a furatok megfelelő helyének megállapítása sem. A falhűtés kiépítése tehát elsősorban komfort és anyagi kérdés, és aki kipróbálta, nem ismer kompromisszumot a továbbiakban e téren.

falfutesnemcsaknyarra 3


uponor logo

Uponor Épületgépészeti Kft.
1043 Budapest, Lorántffy Zsuzsanna utca 15/B
T. +36 1 203 3611
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.uponor.hu

 

 

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.