Új gépészeti megoldások a fürdőszobában

Új gépészeti megoldások a fürdőszobában

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A trend egyértelműen az, hogy fordítsunk mindent a visszájára: ami eddig kint volt, most megy a falba, s ami bent volt, most kikerül. Az új trendek először mindig a drága, elegáns megoldások terén jelennek meg, amivel ki lehet tűnni a hétköznapi megoldások közül. A falra szerelt mosdó helyett már a szabadon álló a divat, a csaptelep a mosdóról átköltözött a falra vagy akár a mennyezetre. És már csak néhány év, és a barkácsáruházakban is ilyenek közül válogathatunk.

ujepiteszetimegoldasokafurdo 720


Hálátlan szakma az épületgépészet. Egy gépész akkor végzi jól a munkáját, ha a végeredmény észrevétlen marad. A gépészeti berendezések legnagyobb része olyan, ha probléma nélkül működik és teszi a dolgát, észre se vesszük, hogy ott van, ha azonban egy rosszul rögzített cső a vízcsap elzárásakor beremeg, vagy ha bosszantásunkra egy kötés elenged, sok problémát zúdít a nyakunkba. Azért akad kivétel, az egyik ilyen a fürdőszoba. Tisztálkodás közben találkozunk a gépészeti dizájn megtestesítő darabjaival, divatos mosdókkal, kádakkal, csapokkal, vécékkel, a divat pedig forgandó, és ismétli önmagát. Ami tíz éve kint volt, most berakjuk a falba, s ami bent volt, most láthatóvá tesszük.

Kádak, süllyesztett zuhanytálcák
A fürdőszoba legnagyobb, legmarkánsabb darabja a fürdőkád. Napjainkra kiszabadultak a falak és csempék fogságából, és a gépészet műremeke, a szabadon álló kád akár egy méretes hálószoba díszévé is válhat. De a csövek is kikerülnek a falból, és a hozzá tartózó szabadon álló csaptelep is láttatni engedi a bekötővezetékeit. Hozzászoktunk, hogy a zuhanyokba nem csak be-, de fel is kell lépni. A mai zuhanydivat szerint a fellépést már elfelejthetjük: olyan tálcákat lehet kapni, amelyeket a padlóburkolat síkjába kell szerelni, tehát nem kell fel- vagy belépni a tálcába, hanem a komplett gépészeti megoldás a padlószerkezetbe költözött. Amennyiben még a padlóba süllyesztett zuhanytálcát és az összefolyót sem akarjuk látni, arra is van megoldás: a zuhany lefolyóját is beépíthetjük az oldalfalba, és szinte csak egy észrevétlen nyílás marad a fal sarkában, amely képes egy nagy vízmennyiségű esőztető zuhanyfej vizét is elvezetni.

Falsík mögötti szerelvények
A falsík mögötti szerelés története több mint 50 évvel ezelőtt kezdődött egy falsík mögötti vécétartállyal. Az újítás lényege az volt, hogy a tartályt, valamint a hozzá kapcsolódó csöveket elrejtették a fal mögé, és megoldották, hogy a tartályban lévő szerelvényeket a működtető nyomólapon keresztül lehessen szerelni. Az idő megmutatta, hogy a dolog működőképes. Az igazi áttörés azonban akkor jött, amikor elterjedtek a gipszkarton falrendszerek, ezekbe ugyanis – mivel a falazat teherbírása nem volt elegendő – új, önhordó kivitelű vécé- és mosdóállványokat kellett alkalmazni a kiállások megfelelő szilárdságú rögzítéséhez. Az állványokat megszerették a szakemberek is, mert okos kialakításuk miatt a szerelés nemcsak gyorssá vált, de segítségükkel gyakorlatilag nem lehet ferde, rossz kiállásokat készíteni. A rendszer annyira elterjedt, hogy mára már ezerféle szerelvény kapható az új és régi fürdőszobák felújításához használatos falsík mögötti rendszerekhez, így például egy vécé átépítése a szerelt falazattal együtt sem tart tovább egy műszaknál, vagyis reggel még a régi berendezést használja a család, estére pedig az új várja őket.
A vécétartályok falba süllyesztése tehát lassan több mint ötven éves, ez pedig már bőven elég idő ahhoz, hogy megforduljon a divat: az igazán elegáns illemhely tartályának és tartószerkezetének manapság már megint láthatónak kell lennie, megfejelve azzal, hogy egy óriási üveglap vagy burkolólap borítja a tartályt és az állványt. Természetesen a LED-világítás és az érintőgombok sem hiányozhatnak róla. Kezelésüket háttérvilágítással ellátott, érintésre vagy közelítésre érzékeny felületekkel tudjuk végezni, a beépített világítás színét pedig hangulatunktól függően változtathatjuk.

Nem mindig a dizájn vezérel
Az ipari megoldásoknál az alapvető szempont a tisztántarthatóság, a könnyű kezelhetőség és a vandálbiztos kivitel. Egy közforgalmú mosdónál például az esztétikumon kívül vannak kiemelt szempontok, hogy érintés nélkül működjön a mosdó csaptelepe, illetéktelenek ne férjenek hozzá a szerelvényekhez, így a csaptelepek beköltöztek a falba, mindössze egy kifolyócső látható és egy kis észrevehetetlen érzékelő, a szerelvény a mosdó alatt elrejtve a falban, gond esetén az apró nyitószerkezettel hozzáférhetővé válik. Hasonló okból a férfi vizeldék automata öblítő szerkezetének szerelvényei is kiköltöztek a falból, a vizelde aljára kerültek, elrejtve a felülről szemlélő, rongálásra hajlamos használók elől.

Jól megfigyelhetők a legújabb trendek a képeken: a csaptelepek a mosdókról átköltöznek a falra, amit eddig elrejtettünk – csövek, illemhely tartálya –, az láthatóvá válik, no persze minden elegáns, stílusos kivitelben.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}