Látványos homlokzati kiegészítők

Látványos homlokzati kiegészítők

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A mai családi házakra nagy általánosságban a minimalista dizájn jellemző, amely a modern kor ízlésének hozadéka, ám részben a kivitelezők hibája is: a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban letudni a feladatot. Márpedig létezik számos látványos és gyakran hasznos kiegészítő, amelyekkel magasabbra emelhetjük ingatlanjaink értékét.

latvanyoshomlokzatikeig 720


Rengeteg családi ház úgy épül fel, hogy tulajdonosaik nincsenek tisztában azzal, hogy a homlokzati megoldások napjainkban is megannyi kiegészítővel dobhatók fel. A stukkók, díszkövek, vakolható zsaluzia, egyedi festés gyakran nemcsak az esztétikai értéket, de az ingatlan más tulajdonságait is jelentősen megemelik.

Stukkók
Néhány évtizeddel ezelőtt szinte elképzelhetetlen volt, hogy egy ház stukkók nélkül épüljön fel. Volt időszak, amikor nemcsak a kisebb lakóépületeket, dea nagyobb, többszintes ingatlanokat is gazdagon feldíszítették ilyen elemekkel, amelyeket akkoriban igazi művészetnek tekintettek. Minden építőbrigádban külön mesteremberek foglalkoztak azzal, hogy a homlokzati stukkók egyedivé és látványossá tegyék a lakások megjelenését. Ezek a stukkók annakidején masszív építőanyagokból készültek, méghozzá többnyire sablonokkal és magas szilárdsággal társulva, aminek jóvoltából sok helyen – például Budapest régi épületein szinte kivétel nélkül – még ma is gyönyörködhetünk bennük.
Ezek a stukkók a modern építőiparban is megtalálhatók, azonban mégis nagyon kevesen foglalkoznak azzal, hogy ilyesmit alakítsanak ki a homlokzatokon. Ennek oka leginkább abban keresendő, hogy a hagyományos megoldások nagyon költségesek és időigényesek, holott már léteznek, rendszerint festhető polisztirolból készült stukkóelemek is. Ezeket lehetőségünk van utólag is alkalmazni otthonainkon, nagy előnyük pedig, hogy szinte bármilyen méretben elérhetők, nagyon egyszerűen vághatók, illeszthetők és ragaszthatók. Egyszóval nem kell szakembernek sem lennünk ahhoz, hogy alkalmazni tudjuk őket a nyílászzárók körül vagy a sarkokon. Utóbbi esetben egyébiránt a hőszigetelést is támogathatjuk velük, hiszen köztudott, hogy az épületek sarkai általában a legjelentősebb hőhidak a homlokzaton, így kijár nekik némi támogatás.

Díszkő
A díszkő a stukkóhoz hasonló megoldás, amely a modern építőipar egyik hozadéka. Noha sok-sok évtizeddel ezelőtt is alkalmazták már őket, de akkor még valódi, vésett és faragott sziklákból álltak, amelyekből nehéz volt igazán látványos eredményt kihozni. Segítségükkel azonban nagyon fel lehetett dobni egy ház megjelenését, különösen a lábazatot, a teraszokat vagy éppen az oszlopszerű elemeket. Ma már erre is van egy hatékonyabb, olcsóbb és könnyebben dolgozható alternatíva is.
Korunk díszkövei ugyanis valamilyen festett polisztirolból vagy egyéb, könnyed alapanyagból állnak, tehát a stukkóhoz hasonlóan egyszerűen vághatók, méretezhetők és ragaszthatók, noha az illesztések miatt rögzítésüket nem árt inkább szakemberre bízni. Kaphatók kisebb darabokban, de tömbös kiszerelésben is, amelyekkel gyorsan lehet haladni, és nagy előnyük, hogy utólagos alkalmazásuk egyaránt megoldható kész homlokzaton is.

Vakolható tokos zsaluzia
Szintén ideális lehet a homlokzat megszépítésére egy vakolható tokos zsaluzia, amely nagyobb beruházás ugyan, de cserébe nem csak a ház esztétikai értékét növelhetjük vele. Ezzel az árnyékolástechnikai eszközzel mindig érdemes előre számolni, hiszen vakolható jellegéből fakadóan kizárólag építkezéskor lehet beépíteni a nyílászárókhoz. Cserébe azonban a tokszerkezet teljes egészében eltakarható, szigetelhető, így végül egy rendkívül letisztult, modern, ámde mégis esztétikus megoldást kapunk, amit a zsaluziák speciális kialakítása, a színezhető lamellák még magasabb szintre emelnek.
Egy jól megválasztott és igényesen kialakított vakolható tokos zsaluzia a homlokzat egyik központi díszítőelemévé válhat, miközben rengeteg extra funkcióval segítheti a komfortot. Példának okáért hozzájárul a lakás téli-nyári hőszigeteléséhez, növeli a zajszigetelést, és miközben a magánéletünk maximális protekciót kaphat tőle, még a vagyonvédelemben játszott szerepe sem elhanyagolható. Ma már kérhető motorizált kivitelben, sőt, automatizálásuk egyaránt megoldható, így egy okosotthon rendszeréhez is könnyedén csatlakoztathatók.

Egyedi festés
Főként az alpesi országokban óriási divat volt korábban a homlokzatok egyedi festése, ami azt jelentette, hogy egy igazi művészeti alkotás, egy komplett festmény kapott helyet a lakás frontján. Ez a megoldás hazánkban nem terjedt el, de elvétve belefuthatunk egyedi festésekbe, amelyek elképesztő mértékben képesek feldobni egy ház megjelenését. Nem kell óriási festményekre gondolni, egy, a családra jellemző ábra, egy tájkép, netán valamilyen kreatív megoldás egyaránt sokat segít abban, hogy házunkat nemcsak egyedivé, de mindemellett eredetivé is tegye.
Fontos ugyanakkor, hogy mindig bízzuk profira ezt a munkát! A homlokzat egyedi festéséhez megfelelő alapanyagokra, kellő alapozásra és időjárásálló festékekre van szükség, hiszen az eső, a nedvesség, a napsugárzás könnyen elmoshatja vagy elszínezheti a végeredményt, amivel éppen az ellenkező hatást érhetjük el. Egy ilyen egyedi festés kifejezetten drága, cserébe azonban olyan egyedi díszítőelemet kap házunk, amihez fogható garantáltan nincs sehol az egész világon.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.