Magyarországon a KRESZ egyelőre nem rendelkezik a téli gumi használatáról. Bár egyre többen vélik úgy, hogy jogszabályi szinten kellene azt kötelezővé tenni a téli időszakra, jelenleg azonban a téli abroncsok használata mindössze erősen ajánlott. Mivel Európa-szerte nem egységes a téli gumira és a hóláncra vonatkozó szabályozás, semmiképpen nem érdemes útnak indulni nélkülük.
Külföldi, téli utazás előtt mindenképpen érdemes pontosan tájékozódni az illetékes konzulátusnál, esetleg a Külügyminisztérium honlapján a téli gumira és a hóláncra vonatkozó előírásokról. Sok határátkelőhelyen ellenőrzik a téli gumi vagy legalábbis a hólánc meglétét, és hiánya esetén vissza is fordíthatnak minket.
Figyelmetlenségünket vagy spórolási szándékunkat testi épségünk és pénztárcánk is bánhatja: Ausztriában például ötezer eurós büntetés is kiszabható a közlekedés résztvevőinek veszélyeztetése miatt. Vannak országok, ahol időszakosan kötelező a téli gumi, sokhelyütt ajánlott, vagy csak bizonyos útszakaszokon büntetik a nem az időjárásnak megfelelően felszerelt gépjárművek vezetőit.
Ausztria
Ausztriába határellenőrzés híján ugyan áthajthatunk nyári gumival is, de komoly büntetéssel számolhatunk: a 2008. január 1-jén életbe lépett új törvény szerint ugyanis november 1. és április 15. között a téli abroncs használata kötelező télies időjárás esetén. Vonatkozik ez a szabály a személyautókra és a 3,5 tonnánál kisebb tehergépkocsikra, amelyek havas úton vagy az összes keréken téli gumival, vagy a hajtott kerekeken hólánccal közlekedhetnek csak. Hóláncot viszont csakis az utat borító összefüggő hó-, illetve jégtakaró esetén lehet használni. Ha a szabályt megszegjük, a büntetés legalább 35 euro összegű – baleset okozása esetén viszont ez az összeg többszörösére növekszik. Négy évszakos gumit is használhatunk, de csak akkor, ha az M+S jelzéssel ellátott. A radiál téli gumiknak minimum 4 mm profilmélységgel kell rendelkezniük.
Szlovákia
Havas, jeges úton köteleznek bennünket a téli gumi használatára, illetve bizonyos hegyi utakon a behajtás csak hólánc használata esetén megengedett. Fontos tudni, hogy 2009. februárjától egész évben kötelező a tompított fény használata, lakott területen 50 km/h, autópályán pedig 130 km/h a sebességkorlát.
Csehország
A 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek esetében (legalább a hajtott kerekeken) azokon az útszakaszokon kötelező a minimum 6 mm-es profilmélységű téli gumik használata, melyeket a “Zimni vybava” jelöléssel láttak el. Szintén táblák figyelmeztetnek a hólánc kötelező használatára is.
Szlovénia
Március 15-ig kötelező a téli gumi használata, 5 cm-t meghaladó hótakaró esetén pedig a hólánc is – meglétét már a határon is ellenőrizhetik.
2008. májusától új közlekedésbiztonsági szabályozásokat léptetett életbe a Szlovén Köztársaság. 120 euróra büntetik a túl lassú, torlódást okozó vezetést, és tudnunk kell, hogy súlyosabb szabálysértések esetén (egyes 250 eurót meghaladó büntetések) a gépjárművet elkobozhatják – a legsúlyosabb esetekben pedig 6-12 órás szabadságvesztésre is sor kerülhet. Nem árt tudni, hogy a szabálytalan előzést akár 500 eurónk is bánhatja.
Németország
Ha gépjárművünket nem látjuk el az időjárási viszonyoknak megfelelő felszereléssel, 40 euróval is szegényebbek lehetünk. A téli hónapokban mindenképpen javasoljuk az egyébként is kötelező téli gumik, szükség szerint a hólánc használatát – utóbbi használata csak a kijelölt útszakaszokon kötelező.
Magyarország
A hólánc használata hazánkban csak akkor kötelező, ha erre tábla vagy egyéb figyelmeztetés hívja fel az autósok figyelmét az adott útszakaszon. Csak havas, jeges úton szabad használni, és a hólánccal felszerelt gépjárműre 50 km/órás sebességkorlát vonatkozik. A “Hólánc használata kötelező” jelzőtábla azt jelenti, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni. Az úgynevezett „spikes”, avagy hókarom használatát a következőképpen szabályozza a vonatkozó törvény: „A fém kapaszkodó körmökkel vagy vezetőélekkel felszerelt kerekű járművel szilárd burkolatú úton közlekedni és vasúti átjárón áthaladni abban az esetben szabad, ha a kapaszkodó körmöket, illetőleg a vezetőéleket védőabronccsal látták el”.
[right”>D.A.S.[/right”>
Hozzászólások