Miért szükséges a téli gumi?

Amikor 7 fok alá süllyed az átlaghőmérséklet, elérkezik a téligumi-csere ideje. S hogy miért ekkor ajánlott a csere? Azért, mert más a téli és más a nyári gumik összetétele, így másképp is viselkednek hidegben és melegben is. De nézzük inkább, hogy melyek a legnagyobb különbségek közöttük, illetve körbejárjuk a négy évszakos gumi előnyeit és hátrányait is.

miertszuksegesateligumi 720

Mikor kell gumit cserélni?
A tartós 7 fokot már említettük, ez tényleg egy jó mérce lehet ahhoz, hogy gumit cseréljünk, hiszen ez alatt már olyan gumi kell, ami nagyon jól tapad, ami nem válik merevvé a fagyos talajon; e felett pedig olyan gumira van szükség, amelynek a nyári útviszonyokra optimalizált a futófelülete, tehát nem tapad túlságosan, de teljes mértékben biztonságos marad a jármű.

A téli gumi és a nyári gumi különbségei
Sokan azt gondolják, hogy a téli és a nyári gumik között csak a mintázatban van különbség, ami azt eredményezi, hogy nagyon sokan téli gumit használnak egész évben. Az érv egyébként teljes mértékben logikus: ha a téli gumi megfelelő védelmet nyújt a havas és a jeges, latyakos és vizes, csapadékos úton, akkor miért ne lenne jó nyáron? Ez így igaz, csak az emberek abba nem gondolnak bele, hogy ez a komoly tapadást biztosító abroncs hogyan viselkedik a nyári aszfalton, ami főleg száraz és csapadékos.

A téli gumi és a nyári gumi között ugyanis nemcsak a mintázatban van különbség, hanem az összetételben is: a téli gumi szilika anyaggal rendelkezik, amely még jobban erősíti a tapadást. Ha nyáron a télit használjuk, akkor azzal azt érjük el, hogy a gumi nagyon gyorsan elkopik, és már a következő télen nem adja azt a biztonságot, amit egyébként tudna, és amit el is várnánk tőle.

A téli gumi jellemzői
A téli gumi egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy jól tapadjon, de ne csak a havas úton, hanem a jeges, latyakos, csúszós úton is, ugyanakkor biztonságos maradjon a száraz talajon is. Mindez a mintázattal és az összetétellel érhető el. A téli gumi mintázatát apró és sűrűn elhelyezett lamellák adják, ezzel elérhető, hogy stabil maradjon az autó minden útviszony között. A rövid féktávról főleg az összetétel tehet, ami ebben az esetben a magas szilika tartalom: ez teszi lehetővé, hogy a gumi minden úton jól tapadjon – de ez jelenti azt is, hogy nyáron túlzottan kopik a téli gumi.

A téli gumival ellentétben a nyári gumit úgy fejlesztették, hogy az száraz és nedves talajon is biztonságos legyen, hogy jól elvezesse a vizet. Itt sokkal telítettebb a futófelület, hiszen a nyári úton így tud jól tapadni, itt sokkal kevesebb a lamella, ugyanakkor vannak hosszanti és oldalirányú csatornák, amelyek képesek elvezetni a csapadékot. A nyári nem tartalmaz szilikát, szilárdabb is a gumi – ezért nem előnyös, sőt, veszélyes télen.

A négy évszakos gumiabroncs inkább egy köztes megoldás a nyári és a téli gumi között, és inkább csak akkor ajánlott, ha mondjuk városon belül és nem olyan sokat használjuk a járművet. Kerülni kell a négy évszakos abroncs használatát a szélsőséges időjárási körülmények között, hiszen télen nem nyújt kellő biztonságot a nagy hóban.

A gumicsere fontossága
Talán a fenti összehasonlításból már sokak számára egyértelművé válik, hogy miért is fontos az a gumicsere, amely az időjáráshoz köthető, fontos azonban arra is odafigyelni, hogy mikor kell új abroncsot vásárolni, hiszen ha túl kopott a téli gumi, akkor hiába cseréljük ki télire, nem fogja a kellő biztonságot nyújtani. Fontos tehát azt is tudni, hogy hogyan kell tárolni a gumikat, illetve hogy év közben mit tehetünk a gumik hosszabb életéért.

 

Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop