Milyen keresletre kell berendezkedniük az építőipari cégeknek? Hol stabilizálódik az építési piac és a lakásépítés volumene? Mire kell felkészülniük a piac szereplőinek?A 363 szakember véleményére alapozó felmérést Varga Dénes közgazdász készítette. A 2022-ig adatokat kínáló Építési Piaci Prognózis hiánypótló elemzés, amelye több év kihagyás után ismét a Build-Communication megbízásából készült.
A Build-Communication Kft., mint az építőipari marketing vezető cége és szakértője feladatának tekinti a piaci információk gyűjtését, ezzel hozzájárulva a piac fejlődési irányainak meghatározásához. 2016-ban a Build-Communication Kft. felkérésére és megbízásával a DEM Iroda egykori vezetője és szakértője ismét elkészítette az általa évtizedekig jegyzett Építési Piaci Prognózist. A Kortárs Építészeti Központban bemutatott prognózis szerint az állam lesz a fő megrendelő 2017-ban és 2018-ban, a lakásépítések és felújítások után még mindig a sportlétesítmények építése a „legnépszerűbb”. A 2017-2019-ig tartó időszak mind a gazdasági növekedés, mind az építési piac bővülése szempontjából kivételesen jó időszak lesz. Ez alatt a három év alatt a magyar GDP 10 százalékkal, az építési teljesítmény pedig akár 50 százalékkal is növekedhet, az építési teljesítmények értéke 2019-ben a 2016. évinek a másfélszerese lehet. Ezek azok az alaptételek, amelyekre a november végén bemutatott Építési Piaci Prognózis 2018 elemzése épít.
De meddig tart a felfutás és milyen szinten stabilizálódnak a számok?
Az idei Prognózis megerősíti az egy évvel ezelőtt jelzett tendenciát: az lakásépítések most tapasztalható felfutása a 2000 évek közepeinek mindössze fele olyan intenzív lesz és a fele olyan hosszú ideig ad munkát a vállalkozásoknak.„Aggasztó, hogy a 2016 évvel ellentétben a 2020 után várható visszaesést követő fellendülésre semmilyen jel nem utal, azaz a piac szereplőinek hosszabb távra is alacsonyabb volumenű építési keresletre kell berendezkedniük.” – mondta el a szakember a mai sajtótájékoztatón a várható trendeket elemezve. – „A lakáspiaci élénkítési kísérletek Magyarországon azért nem lehettek sikeresebbek, mert nem voltak kellően átgondoltak. Prognózisunkhoz felhasználtuk a 2000-ben indított élénkítési kísérlet tapasztalatait is. Azt láttuk, hogy azokat a hibákat, amiket akkor elkövettünk, nagyrészt most is elkövették. Most is túl hamar, túl nagy eredményt szerettek volna elérni. Meggyőződésünk, hogy az építési piac élénkítése jó irány, és ennek a legfontosabb része lehet a lakáspiac élénkítése. Ezzel szemben a lakásépítés területén 2020-ban zuhanásszerű csökkenést várunk.” – tette hozzá a kutatásvezető.
További információ:
http://buildmarketing.hu/epitesi_piaci_prognozis.html
Telefon: 23/611 029
E-mail: iroda@buildmarketing.hu
Hozzászólások