Lift repít fel a legfelső emeletre, amelynek egyik lakásában él Horgas Eszter fuvolaművész és népes családja. Már a gangról olyan kilátás tárul elénk, mintha helikopterről néznénk Budapestet. Vagy Párizsba tévedtünk – A cserepes háztetők látványa ezt sugallja.
Mielőtt Eszter kitárná az ajtót, kiugrik a lakásból Rézi, a szeretetgombóc, aki mindenképpen elsőként akarja köszönteni a látogatókat. A Bichon Havanesek összes – szeress engem” akaratával megkapja tőlünk is a simogatások sorát. Miután ezen is túl vagyunk, beléphetünk a 140 négyzetméteres tetőteraszos lakásba, amely, bármilyen hihetetlen, de háromszintes. Mindehhez természetesen kellett egy fuvolaművésznő, aki addig alakítatta, bontatta,
építette az otthonát, míg megtalálta a végleges formát.
– Mesélj, mióta laksz itt, mit kellett
?áthangszerelned” – Egyáltalán: hogyan
lehet ilyen varázslatos lakásra bukkanni?
– Ennek most pont hét esztendeje.
Hogy a szívemhez nőtt, annak oka az is, hogy nagyon megküzdöttem érte. Annak idején a házasságom éppen haldoklott, várandós voltam a kisebbik lányommal, nem tudtam, mitévő legyek, csak azt éreztem, hogy lépnem kell. Felkerestem egy ingatlanost, aki egy tetőteraszos lakással kecsegtetett. De elfelejtett eljönni a megbeszélt időpontban a megbeszélt helyre, én meg csaknem sírva fakadtam: engem miért nem szeret a jóisten?
Két barátom kísért el, ők vigasztaltak.
Azt ajánlották, hogy vágjunk neki, fedezzük fel a környéket. Így tettünk; az emberek kézről-kézre adtak, míg meg nem találtam a LAKÁST. Amikor először léptem ki a teraszra, olyan látvány fogadott, hogy megdobbant a szívem: mégis szeret a jóisten! A beköltözés után az alsó szinten kivetettem egy falat, így az ebédlő és a nappali egy légtér lett. Itt fogadom a tanítványokat, a barátokat, az üzleti tárgyalófeleket, de sokszor a próbákat is itt tartjuk. Tehát az élet itt zajlik. A szűk család hat fő, plusz a kutya. A felső szinten a hálószobák vannak, egy közös helyiséggel. Ezekből a fenti hálószobákból létrával – nyílik” még további két félszoba. Természetesen lent is, fönt is van fürdőszoba. Mielőtt körbevezetlek benneteket, elmondanám, hogy a zenében a cross over stílus híve vagyok. Ami magyarul leginkább úgy fordítható, hogy – kereszteződések”. Ugyanez a stílus kihat az egész életemre, természetesen a lakás berendezésétől kezdve az életformámon át a világnézetemig. Én mindent befogadok és elfogadok.
– És ki az a sok lakó?
– Együtt élek a párommal, aki szintén elvált és szintén van két gyermeke.
Úgy néz ki a gyerekcsapat, hogy Anna
lányom most hetedikes, Lili lányom pedig hatesztendős. A párom gyerekei – hogy az orgonasíp megszólalhasson – , korban pont köztük vannak. Õk nem laknak velünk, de sokszor jönnek hozzánk. És akkor kibővül
a gyerekcsapat Matyival és Lucával.
Innen kezdve megpróbáltam függetleníteni magam Esztertől, akit hol telefonon, hol személyesen kerestek. Nem csoda, hisz novemberi fellépésére készül, melyre még nem volt példa az egész világon. Az új Arénában bemutatják a Carment, melynek ő a címszereplője úgy, hogy egy mukkot sem szól, csak és kizárólag a fuvolája – beszél” helyette. A művészetek igazi kereszteződésének lesz a főszereplője. (A bemutató nagy sikert aratott. Szerk.)
A tágas nappaliba lépve – nem mondom, hogy azonnal, de a boltívek szemrevétele után hamar – észrevettem, hogy minden kerek, gömbölyű vagy félkörív. Semmilyen bútor vagy tárgy nem végződik szögletesre, egyenesre. Az asztal, a puha-pihe kanapé, a párnák, a puffok mind erről tanúskodnak. A járólapok alatt padlófűtés húzódik meg. A falon egy óriási mandala: a kerek indiai szőnyeg. A sarokban pianínó emlékeztet zenész tulajdonosára, aki a fuvola mellett néha ezt is megszólaltatja. Jobbra pedig az ebédlő, falán méretes tükörrel, a sarokban nagy
fikusz: termése egy bohóc és egy maci.
Szerencsések, mert ott élhetik az életüket a faágakon csüngve.
– Az óriási tükör nemcsak nagyítja a teret, de ha gyakorlok, egy kicsit kiélhetem az exhibicionizmusomat is. A csillárt
a Tiffanyban választottam hozzá, a lámpa a gyengém. Meg a tér! Szeretem, ha nagy levegőket nagy tereken kapok, ha felettem már csak az ég van. Itt télen is átsüt a nap, mindenhol különböző fényeket hagyva maga után. Egyébként a lakásban békésen keveredik a népművészeti az indiai stílussal, a nádbútor a klasszikussal, hogy
a modernet ne is említsem. Hisz éppen arról szól az életem, hogy a – nagy gömböt” keresem. És izgalmassá az teszi, amikor az indiai szőnyeg és alatta a faragott padka mégiscsak egyetlen rendszert alkotva
jelenti az otthont. Vásárlásuknál az első lépés mindig az, hogy ők, tehát a tárgyak megszólítanak, de a második lépés nem lehet más: hazahozom őket.
Az egész lakás női erőkkel, energiákkal áldott. A nappalin áthaladva cseresznyefából épített lépcsőn jutunk a fenti helyiségekbe. (Olyan magas, hogy felfelé haladva arra gondolok, itt aztán nem tanácsos megöregedni, vagy ne adj isten lábat törni! Persze, ha jobban belegondolok, máshol se?) Mielőtt a szobákba lépnénk, kirontunk a tetőteraszra. Semmi kétség, mégiscsak Párizsban vagyunk. Nem vesztegetjük az időt a berendezési tárgyak szemrevételezésével, azonnal rabul ejt a látvány, és kicsit Adyk leszünk mindanynyian.
A költészetből visszakozva a realitásba, kis nappaliban találjuk magunkat. Innen nyílnak a hálószobák. A nappaliban egy tévé, hátha egyedül akarnak mesefilmet nézni gyerekek. Körülötte nádbútorra, fára helyezett finom puha párnák csábítanak egy kis leülésre. A fürdőszoba világos és praktikus, a zuhanyzófülke minden előnyével.
Lili szobájában sárga napocska, holdacska és csillagocska – világítanak” – mikor, melyiknek van itt az ideje. Eszter Prágában látta meg ezt a – naprendszert”, és onnan hozta haza a csemetéinek. Az emeletes ágy praktikus bútordarab egy ilyen házban.
A babakocsi hangulata még minket is játszásra ingerel.
A felnőttek fagerendás hálószobájából pedig még feljebb is vezet út. Oda, ahová csak Eszter juthat fel, és ahonnan már tényleg csak karnyújtásnyira van a csillagos ég.
Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz!
Hozzászólások