Közlekedők figyelem, jelentősen módosult a KRESZ!

2010. január elsejétől több mint 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A KRESZ módosulása leginkább a kerékpárosokat ill. a motorosokat érinti, de nem árt résen lenniük az autósoknak sem, hiszen új közlekedési táblákkal és útjelekkel találkozhatnak, illetve a KRESZ egy-két érdekes új szabályozást is tartalmaz, többek között a vasúti átjárókkal és a gyerekülésekkel kapcsolatban.

 

 

A módosítás – a törvényhozók szerint – szemléletváltást hoz a hazai közlekedésben, így a jövőben többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy az autózással szemben. Az új szabályozás elsősorban a védtelen közlekedők – gyalogosok, kerékpárosok – biztonságát javítja.

 

Új táblák és útjelzések

Változó jelzésképű táblák: Az autópályák és autóutak felett, vagy a közútkezelő járművein és a túlméretes szerelvények kísérőin látható, változtatható jelzésképű táblák, amelyek eddig csupán tájékoztató jelleggel működtek, január elsejétől teljes jogú közlekedési táblává léptek elő. Ezen jelzések kötelező érvényűek, és a jelzésekkel szemben közlekedő összes járműre vonatkoznak. Legalizálták egyúttal a figyelemfelkeltés céljából sárga háttérre elhelyezett jelzéseket is.

Sebkorlátozás: Deklarálták emellett a kötelező legkisebb vagy megengedett legnagyobb sebességet jelző táblákon szereplő számok mértékegységét is. Végre belekerült a KRESZ-be, hogy ezek km/h-ban értelmezendők!

Stau!: Megjelent a veszélyt jelző táblák között a „Stau!”, azaz a feltorlódott forgalom jelzése is. Önmagában, fix tábla képében nyilván kevés helyen találkozunk majd vele, a változtatható jelzésképű táblákon azonban komoly szerepe lehet.

Terelések: Legalizálták az ideiglenes terelést jelző sárga útburkolati jelek prizmás vagy fénykibocsátó festékes megerősítését, valamint a kék hátterű előjelző és útirány-megerősítő táblákat, amelyeket már évek óta láthatunk az autópályák, autóutak mellett.

Többsávos körforgalom: A többsávos körforgalmakba történő behajtás is egyértelműbb lett. Az eddigi szabályozásban csupán annyi szerepelt, hogy az első kihajtón távozó autónak a jobb szélső sávból kellett bekanyarodnia a körforgalmú útra. Januártól azonban kötelező az útirányt előjelző tábla vagy felfestett útburkolati jel szerinti besorolás.

Gyermekek, utasok védelme

A gyermekbiztonsági rendszer (gyermekülés) az autóban (és ez évtől a mopedautóban is!) előírt elhelyezésére és használatára vonatkozó előírásokat is pontosították. Egészen a tavalyi év végéig a vezetőülésben is rögzíthettük a gyermekülést (!!!), ez a lehetőség január 1-től megszűnt. Fontosabb azonban, hogy a 3 évnél fiatalabb gyermek ezentúl is csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható, és abban ezentúl kötelezően be is kell kötni a megfelelő hevederekkel. A 150 cm-nél alacsonyabb, 3 év feletti gyermek esetében azonban furcsa módon feltételes mód jelent meg.

Gyalogos- átkelőhelyeknél

A jelenleginél sokkal körültekintőbben kell közlekedni. A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még az átkelőhely előtt képesek legyenek megállni. A sebességhatár azonban konkrétan nincsen rögzítve.

Vasúti átjáró megközelítésére vonatkozó szabályok

A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel, amely fokozott óvatosságra inti a járművezetőket. Magyarul megszűnik az eddigi 30 Km/órás korlátozás, így a traffipaxok is eltűnnek az átjárók környékéről.

Környezetvédelmi övezet, korlátozott forgalmú övezet

Megérkezett a környezetvédelmi zóna határait jelző tábla, alatta azzal a plakettszínnel, melynek birtokában oda behajthatunk. Itt már természetesen az idei évtől fokozatosan lecserélt új rendszerű környezetvédelmi plakettek jelennek meg.

Módosult a korlátozott forgalmú övezetet jelző tábla definíciója: amennyiben ezt a lakott terület kezdetét jelző táblával együtt helyezik el, a tilalom a teljes lakott területre érvényes – megadva ezzel az egyszerű lehetőséget a nagy tömegű teherforgalom teljes tiltására egyes településeken.

A fenti, és az itt fel nem sorolt tiltó táblák esetében is szélesedett a kiegészítő táblák használatának lehetősége. Ezzel a közútkezelő az eddiginél lényegesen differenciáltan szabhat meg behajtási tilalmat, övezethatárt, sebességkorlátozást a nap bizonyos időszakaira vagy akár az aktuális időjárástól függően.

A KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben

Az eddigi általános 40 km/órás sebességhatár ezentúl csak lakott területen lesz érvényes, azon kívül a helyszíntől és az útviszonyoktól függően további négy eltérő sebességhatárt vezettek be. Így például a sisakot viselő és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50km/h sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/h sebességgel lehet haladni.

Új fogalom a „nyitott kerékpársáv”. A „nyitott kerékpársáv" az úttesten útburkolati jellel a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben egyéb járművek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha erre előzéshez, vagy szemből jövő jármű előli kitéréshez van szükség. Ezen túl a jobbra kanyarodáshoz is a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük.

A kerékpárok egyirányú utcába is behajthatnak a forgalommal szemben. A módosítást követően a kerékpárosok a kiegészítő táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva.
A módosítások azt is lehetővé teszik, hogy a forgalmi okokból álló járművek mellett a kerékpárosok jobbról előre haladjanak.

Az új szabályozás bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát, amely a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott közös útfelület, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.
A bringások mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól,vagyis akár az út közepén is mehetnek majd, a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás.

Motoros közlekedés

Motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők is előremehetnek a piros lámpánál. Az új szabályozás minden sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a kettőnél több sávos utakon. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is előre sorolhatnak az álló járművek mellett, illetve azok között.

Új fogalmak és szabályok

Iskolabusz: A gyermekszállítást végző járművek és ezek utasainak védelme is hangsúlyosabb lett. Nevesítette a módosítás az úttesten álló, elakadásjelzőjét működtető – „kirakodó” – iskolabuszt, melyet kikerülni, vagy mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal és csökkentett sebességgel szabad.

Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.

Quad: a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár vagy L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár, amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.

A rendszám kötelezősége

Megerősítették a rendszámtáblákra vonatkozó előírásokat is. Nem elég az autónak csupán rendelkeznie ilyennel, annak az előírt típusúnak, számúnak kell lennie, szigorúan a megfelelő helyen felszerelve. Bekerült a jogszabályba, hogy a táblát eltávolítani is tilos. A rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell.

Forrás: autosforum.hu; totalcar.hu

A módosított KRESZ szabályai az alábbi helyeken olvashatók:
Magyar Közlöny A KRESZ jogszabály változásról
289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes
rendelet módosításáról


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop