A Herendi Porcelánmanufaktúra jelenleg a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrája. Herend mind a mai napig kézműves módon állítja elő porcelán tárgyait. A Manufaktúra értékesítési hálózata több mint 50 országot foglal magában. Mára Herend a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrájává vált; ha nyereséges működést, az export piacok számát, vagy a közel 900 fős munkavállalói létszámát tekintjük, ez bátran állítható.
Az 1826-ban alapított Herendi Porcelánmanufaktúra, több jelentős világversenyen bizonyította, hogy helye van a luxusiparban, melyet mi sem bizonyít jobban, hogy a New-York-i székhelyű Luxury Institute egyik felmérése szerint Herend volt a legkedveltebb luxus porcelánmárka az USA piacán, Herend a „Luxury Brand Status Index” (LBSI) szerinti besorolás alapján látványosan nyert olyan luxus márkák előtt, mint a Cartier, a Tiffany & Co. és a Rosenthal. Ugyancsak Herend nemzetközi márkaépítését igazolja, hogy a luxusipari vállalatokat tömörítő francia nemzeti luxus szövetség, a Comité Colbert tagjai közé választotta Herendet. A közel száz luxusmárkát összefogó szervezet tagjai közül (pl. Chanel, Louis Vuitton, Cartier) Herend az egyetlen magyar cég, amely tagja ennek a luxusmárka klubnak. Magyarországon 2012. évben a MagyarBrands felmérés szerint Herend volt a legkiválóbb hazai márka. Ezek a nemzetközi és hazai elismerések Herend elmúlt évekbeli kiváló márkaépítési politikáját igazolják, amellyel a cég saját termékeire irányította a figyelmet a luxus fogyasztók körében.
A Herendi Porcelánmanufaktúra kultúra- és értékteremtő közösség, amelynek feladata, hogy megőrizze és átörökítse évszázados értékeit, ahol a szépség, az egyediség, a magas minőség a mindennapok része, ahol a közösség számára egyértelműen kijelölt út van: nevezetesen megőrizni a manufaktúrabeli értékeket és tisztességet, figyelni a tradíciókra, mindig a kézműves porcelánkészítés módját választani, folyamatosan megújulni, stílusteremtésben mások előtt járva meglepni a világot, és működésével biztosítani a Társaság és alkotó közössége, munkavállalói megélhetését és fejlődését!
A Herendi Porcelánmanufaktúra minden évben februárban mutatkozik be újdonságaival a Frankfurti Ambiente Szakvásáron. Termékfejlesztésünkben közel egy évig készülünk minden évben a Frankfurti Vásárra. Ahogy hazaérkezünk Frankfurtból, azonnal megkezdjük a következő évre való felkészülést, a szakvásárra való felkészülésünk évről-évre termékfejlesztésünk motorját adja. Termékfejlesztési célunk, hogy a vevői igényeket kielégíteni képes és Herendet folyamatosan a hazai, valamint nemzetközi érdeklődés középpontjában tartani képes stílusteremtő termékfejlesztés történjen. A Herendi Porcelánmanufaktúra 16.000 különböző fehér formával és 4.000 különböző mintával rendelkezik. Ha ezeket a számokat összeszorozzuk, egy hatalmas, 64 milliós (!) termékválasztékot kapunk. E hatalmas termékszám mellett, termékfejlesztésünkben napi egy új Herendi termék születik a Manufaktúra falai között. Négy szempontot tartunk szem előtt a termékfejlesztés során, nevezetesen: a gyárthatóság, az eladhatóság, a gazdaságosság és a művészi érték.
Alapelvünk, hogy a termékfejlesztésünkben mások kövessenek bennünket, s ne mi kövessünk másokat! Az egyedi vevői igények kielégítése mellett a Herendi Porcelánmanufaktúra termékfejlesztési tevékenységének fontos része a stílusteremtő termékfejlesztési munka. Erre szolgálnak a Manufaktúra által meghirdetett ösztöndíjak, szimpóziumok, ezek egyben jelzésértékű felhívások is a mai kor művészeti társadalma felé, hogy a közel két évszázados élvonalbeli Manufaktúra nyitott a porcelánba átfordítható új, innovatív gondolatok iránt, és szeretné bevonni napi művészeti fejlesztési tevékenységébe belső iparművészei mellé a Manufaktúrán kívüli szellemi kapacitásokat is. Meggyőződésünk, hogy Herend kapuinak időszakos megnyitása a porcelán-tervező iparművész szakma életben maradását segíti elő, ez egyben az egész hazai porcelán iparra nézve is pozitív hatással van.
Herend mindig élen járt, kereste, kutatta a kihívásokat, szinte a lehetetlent megkísértve, a porcelán mint anyag határait feszegetve készítette el különleges, egyedi alkotásait. Legyen az a legnagyobb átmérőjű dísztál (91 cm), a legmagasabb váza (209 cm), a legapróbb gyűszűcske (20 mm), a legtöbb darabból összeállított figurakompozíció (62 darab). Herenden tisztelik a hagyományokat, s mind a mai napig képesek meghaladni a porcelánkészítés technológiai határait. Legújabb bravúr darabunk egy monumentális Négy évszak fedeles díszkút, amely több, mint 170 cm magas, szélessége 75 cm, súlya több, mint egy mázsa. Ezt a bravúrdarabot most mutattuk be Frankfurtban, bátran állíthatjuk, senki nem tud ehhez hasonló szépségű kézi készítésű porcelánt előállítani, a herendi kollégák szakértelmét dicséri. Másik fiatalokat megszólító újdonságunk a Polka minta.
A díszkúthoz hasonló fedeles vázát (keresztelőmedencét) még 1872-ben Fischer Mór készítette el, ajándékként I. Ferenc József magyar királynak és osztrák császárnak. E porcelán bravúrdarab jelenleg a bécsi Iparművészeti Múzeumban található és először 2002-ben került bemutatásra Herenden egy időszaki kiállítás keretein belül.
2011-ben herendi mesterek csoportja megbízást kapott a remekmű elkészítésére. Hosszú fejlesztések, tervezés, kutatómunka után végül 2013-ra sikerült újra megalkotni a Herendi történelem egyik legnagyszerűbb darabját.
A díszkút 28 porcelánegységből áll, a fehéráru elkészítéséhez a mestereknek több, mint 1 évre volt szükségük. Három fő részből áll: áttört, duplafalú talapzat; középső áttört elem és a fedő fókutya fogóval. Az áttörések száma 3000 darab.
A váza látványtervét Vida Sándor herendi mesterfestő tervezte. A különleges termék monumentalitása megkövetelte a könnyed és kellemes harmóniák megjelenését a nagy méret ellensúlyozása céljából. A díszkút függőleges építkezése pedig a vízszintes osztások alkalmazását igényelte. Így egyensúlyba léphetett egymással a felépítés és a felület együttes megjelenése.
A dekorálás fő témája a négy évszak. A díszítés keleti stílusú, a váza test stilizált virágfolyondárral tarkított ornamentikáját a talapzat paneljeiben látható nagyméretű festmények arany kartussal körülhatárolt részletei gazdagítják.
A látványterv alapján történő kivitelezést a Herendi mesterfestők végezték. A dekoráláson összesen 9 porcelán festő dolgozott, megosztva egymás között olyan részfeladatokat, mint az ornamentika kirajzolása, színnel történő kitöltése, a négy évszak témájú képek megfestése, fondozás és az aranyozás. A porcelántermék dekorálása közel kettő hónapot vett igénybe.
{gallery}images/stories/aktualis/2013_03/herend/f2{/gallery}
A bécsi POLKA Products Interior Design stúdió egy formailag minimalizált készletet tervezett 2012-ben a Herendi Porcelánmanufaktúra számára.
Az új szerviz formavilága szigorúan a lényegre koncentráló, kiegyensúlyozott és markánsan elegáns. A formapark kialakításhoz az impulzust az asztali kultúra területén érezhető új irányzatok, elsősorban az egyes tárgyak sokoldalú használhatósága iránti igény szolgálta.
A készlet dekorálásánál a tervezők az un. mázbesüllyedő festési technológiát alkalmazták, így a porcelán mosogatógép állóvá vált.
Az új dekorok az „Écaille” és „Carpe” a hagyományos herendi pikkelyfestésből merítenek, ami egy grafikus ábrázolásmódot takar és a herendi állatfigurákra jellemző, szigorú vonalvezetésének mértani ismétlésével érhető el. Ezt a grafikai alapötletet használja fel a POLKA Stúdió pikkelykoszorúinak kialakításánál, amelyek a használati tárgyakat egy változatosan dekorált egységgé avatja.
A Polka sikerességét jól bizonyítja, hogy a minta elnyerte a Design Plus 2013 díjat, amely a frankfurti Ambiente vásár formatervezési díja. A díj immáron 30 éves múltra tekint vissza, és a vásáron neves német szakmai személyek választják ki a győztest.
{gallery}images/stories/aktualis/2013_03/herend/f3{/gallery}
Az idei év Herendi újdonságaihoz tartoznak még a népszerű Rothschild és Bécsi rózsa minta újragondolásai.
A Foret dekor motívumvilágát az egyik legismertebb Herendi dekoráció a Rothschild minta elemei ihlették. Mivel azonban témája az erdő, sajátos újrafogalmazásban jelennek meg benne a növények és a madarak. Az erdő, mint élőhely, életközösség, jellegét elsősorban a fák sűrű csoportja határozza meg, de egyaránt megtalálhatjuk benne az élet valamennyi megnyilvánulását. Az expresszív ornamentika ezt a világot idézi meg. A tányérok zászló részén és a tárgyak peremén bőségesen váltakoznak különböző lombok, levelek, a minta 6 különböző madár kompozícióval készül. A minta koncentrikus és excentrikus elrendezése modern, fiatalos dinamikát varázsol a terített asztal összképébe. A színes, gazdag, kompozíciók szinte elrepítenek bennünket az erdőbe, érezhetjük a szellőt, a lombok simogatását, szinte hallhatjuk a madárdalt.
A Bécsi rózsa dekor egyidős a Herendi Porcelánmanufaktúrával. A stilizált rózsa mintát közkedveltsége miatt számos manufaktúra több változatban készítette a 19. században. A Herendi motívum eredete is a Biedermeier időkre vezethető vissza. A Herendi dekor zöld csíkos és központi motívumos változatát a bécsi udvar vásárolta. A bécsi rózsa most megújult kivitele több változatot kombinál össze. A szórt bimbómotívumok, a központi felnagyított rózsafejek vagy a szórt rózsácskák önálló életre keltek az egyes tárgyakon. Ugyanezek az elemek viszont egymás mellé helyezve alkotnak harmonikus egységet felidézve az előképek hangulatát. A megújult paszteles színvilág tovább erősíti az egyes motívumok összetartozását. A rózsa motívum szimbolikája semmit sem vesztett jelentőségéből, és megújulása kulturális örökségünk folytatását jelenti számunkra.
{gallery}images/stories/aktualis/2013_03/herend/f1{/gallery}
Hozzászólások