Érző, okos otthon a Balaton partján

Érző, okos otthon a Balaton partján

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Vendéglátónk teraszának egyik oldaláról a Balaton közelsége nyújt szemet gyönyörködtető látványt, míg a ház másik oldalán a biztonságot és nyugalmat adó kertet csodálhatjuk. Ám az épület legnagyobb előnye belül rejlik: intelligens rendszere rendkívül kényelmessé teszi tulajdonosai életét.

erzokosotthonabalatonpartjan 720


A balatonfüredi, kétszintes ház „Érző, okos otthon” – így foglalhatjuk össze legfontosabb jellemzőit. A számos külső és belső érzékelővel ellátott épület vezérlőrendszere ugyanis képes arra, hogy az időjárás változásait érzékelve, ahhoz folyamatosan igazodva tartsa a ház hőmérsékletét ugyanazon az értéken, illetve automatikusan szabályozza egyéb rendszereit. Az épület önszabályozó módon működik: figyeli a ház levegőjének páratartalmát és szén-dioxid koncentrációját, és ehhez igazítja a szellőzés mértékét, de zónánként és időprogram szerint is beállítható a kívánt hőmérséklet. „Helyiségenként szabályozható a hőmérséklet, és a mozgásérzékelők által megoldott, hogy a melegvizkeringetés már akkor bekapcsol a fürdőszobában, ha csak közelítünk a helyiséghez. Ugyanígy a fényforrások is önmaguktól felkapcsolódnak, ha szeretnénk. A lámpák és az árnyékolók működtetése automata módon is beállítható, akár távolról is. ” – számol be vendéglátónk a ház legfontosabb erényeiről.

A padló- és mennyezetfűtést, illetve hűtést 80 méter mélyre lefúrt talajszondák és hőcserélős szellőztető rendszer egészíti ki. Mindezeknek köszönhetően energiahatékonyságban passzívház-értékeket közelít az épület, amely azonban sosem volt cél, hiszen ennek alá kellett volna rendelni a nyílászárók elhelyezését. A balatoni panoráma azonban elsődleges volt az építkezésnél: „Feltétlenül itt, a Balaton központjában akartunk építkezni, mindig nagyon szerettük Füredet. Amikor ez az elhatározás megszületett, több tervezőirodát is megkerestem, és az interneten különböző fórumokon sok hasznos információt szereztem. A fontos elvárások között volt az intelligens otthon megteremtése – mondja a tulajdonos –, s a dolgok szerencsés összjátékának köszönhetően, a vásárlási szándék megszületése előtt minősítették át az addig itt húzódó gyümölcsösöket építési telekké.”

A házigazda örömmel mutatja büszkeségeit: az okostelefon által is vezérelhető intelligens rendszerhez számtalan kapcsolótábla tartozik, a program sokféleképpen alakítható, akár bele is tud írni. A vezérlőközpont egy külön helyiségben található, ahol a több mérőeszközzel felszerelt hőcserélő-szellőztető rendszer és a talajszondák csőrendszere is találkozik. A kérdésre, hogy nem tartanak-e attól, hogy egy áramszünet miatt esetleg kizárhatják magukat a házból, a házigazda elmosolyodik: „Pontosan erre az eshetőségre gondolva a bejárati ajtó az egyetlen, amely manuális módon működik…”

  

E házról elmondható, hogy megrendelő és tervező közös tervezése, végeredménye pedig egy olyan épület, amely minden részletében a kiviteli tervek szerint készült, és megfelel a tulajdonos szigorú energetikai elvárásainak is.

erzokosotthonabalatonpartjan portre

Juhász Róbert
okl. építészmérnök
minősített passzívháztervező

Az egyedi, szabadon álló lépcsőfokok illúzióját nyújtó emeleti feljáró a nappali egyik ékessége. A magas üvegkorlát megadja a biztonságérzetet, ugyanakkor nem különít el, nem szűkíti le a teret.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.