Kék dunai hullámokon

Kék dunai hullámokon

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A hatvanas éveiben járó egri házaspár már tavaly keresett megfelelő menedéket a fővárosban, ekkor találkoztak Dr. Somogyi Patrícia lakberendező munkájával egy lakáseladás révén. Bár a vételből akkor nem lett semmi, de az elegáns luxusérzés megfogta őket, és új otthonuk megtervezéséhez is őt kérték fel.

kekdunaihullamokon 720


Habár a tervező fő profilja az úgynevezett homestaging – ami a lakás eladásra való felkészítését jelenti –, a házaspár kedvessége és a rögtön megtalált közös hang miatt nem mondott nemet a felkérésre. Már az ingatlan kiválasztásánál is segédkezett, így találták meg a belvárosi kétszobás, 56 négyzetméteres lakást, amelyhez teljesen szabad kezet kapott. Egyetlen kikötésük volt csupán: a korábban látott enteriőrök hangulatát idézze ez is, illetve a kicsi konyha mindenképp kapjon egy étkezőrészt. Mivel minden lakás telis-tele van számtalan lehetőséggel, ugyanakkor adott egy idő- és pénzbeli keret is, a tervezés fő szempontja az volt, hogy mindkettőből a lehető legtöbbet hozzák ki. A lakás eredeti adottságai – szűkös konyha-kamra-fürdő hármasa – nem igazán tették lehetővé a tágasabb étkező-konyha traktust, ezért bravúros átalakításra volt szükség. Ennek köszönhetően a helyiségek egymásba nyitásával a konyha kapott egy kellemes étkezőrészt, valamint a fürdő is új arcot öltött a munka végeztével.

A lakás uralkodó színe a pasztellkék és ennek árnyalatai, mert bár a lakók Egerből származnak, de nagyon szeretik a Balatont és a Dunát is, így adott volt, hogy a letisztult, tört fehér-fehér-bézs háttérszínekhez egy kékes árnyalatot választ a tervező. A hálóból lehet kijutni az erkélyre, amely a lakás többi ablakával egyetemben a Honvéd tér gyönyörű ősfáira tekint, megteremtve a belváros közepén a vidéki élet illúzióját, a természet közelségét is. Az egész projektre jellemző volt, hogy kéz a kézben, mármint tervező és megrendelő közötti teljes összhangban történtek a munkafázisok. Együtt mentek el szöveteket, bútorokat, lámpákat vásárolni, s bár a kivitelezést a tervező megszokott csapata végezte, akikkel már fél szavakból is ismerik egymást, a munkát ezúttal a megrendelő koordinálta és menedzselte. Ha bármilyen probléma adódott, könnyen el tudták simítani.

Csupán egyetlen nehézség akadt a kivitelezés során, a faláthelyezések miatt a gázcsövek összevisszasága, de a tervező rutinjának köszönhetően felülemelkedtek a problémán, és a lehető leghangulatosabb, legelegánsabb fővárosi rejtekhelyet sikerült megalkotni a házaspár részére.

  

Egy lakás tervezésénél a legfontosabb az adottságokból a legtöbbet kihozni, maxiálisan figyelembe véve a benne élők  igényeit. Munkáimban a funkcionalitás és az esztétika finom egyensúlyának megteremtése, olyan harmónia létrehozására a cél, amihez sem hozzátenni, sem elvenni nem lehet.

kekdunaihull portre

Dr. Somogyi Patrícia
lakberendező

A könnyed, pasztellszínekbe burkolt tér átláthatóságával a tökéletes pihenést hivatott szolgálni. Az álmennyezet játékossága, a bútorok formavilága és a szövetek kifinomultsága is visszaadja az elegáns szállodák hangulatát.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.