Napfényes kert a főváros felett

Napfényes kert a főváros felett

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A VII. kerületi penthouse lakás páratlan különlegessége a hatalmas tetőkert, amely egy vidéki ház nyugalmát, természetközeliségét nyújtja lakóinak. A kelet felé tekintő tetőteraszról zavartalan panoráma tárul elénk, a pergola árnyékából ikonikus épületekben gyönyörködhetünk.

napfenyeskert afovarosfelett 720


A 2009-ben átadott 90 négyzetméteres penthouse lakás második tulajdonosai vagyunk. A tágas előszobából egy hosszú közlekedő vezet a szobákig és mellékhelyiségekig, a legvégén pedig az amerikai konyhás nappali és étkező, ahová betoppanva mindenki megdöbben és ámul a hatalmas tetőkert láttán. Bizonyos helyiségek már előttünk kialakultak, de a legtöbb dolog a mi kezünk munkája (a szó szoros értelmében). Úgy esett, hogy az egyik fal szürkéskék színe a férjemnek és nekem is megtetszett, így ebből inspirálódva a kék szín végiggyűrűzik a lakás minden helyiségén és a legmeghatározóbb bútorokon. A lakás stílusa eléggé összetett, talán a modern-indusztriális-eklektikus a találó megfogalmazás rá, hiszen formavilágát tekintve letisztult, ám megjelenik egy-két mid century bútor és népies kiegészítő is. Anyaghasználat tekintetében sok a fa – tölgy ipari parketta, az ajtók és a pergola is ugyanebből az anyagból készült –, ezt ötvöztük fém elemekkel, illetve a téglával és betonnal az indusztriális stílus jegyében. Bár a lakás télen-nyáron világos, a falak nagy része fehér, ahogy beépített bútoraink is magasfényű fehérek a fény sokszorozása érdekében, ami különösen légies, nyitott tereket eredményez.

A konyha kiépítésénél szintén fontos volt a nyitottság megőrzése, és a munkafelület nagyságának maximalizálása. Mivel nálunk a főzés és az étkezés fontos szerepet tölt be a mindennapokban, kedvencem a konyhaszigeten elhelyezett főzőlap, mert ezzel a megoldással az előkészítés és főzés közben is a nappali felé fordulva vehetünk részt a társalgásban. A konyhasziget egyúttal elválasztó is a konyha és a nappali között, méretét úgy alakítottuk, hogy elférjen mellette egy hatfős étkezőasztal, amelyet nagyobb társaság esetén beforgatva és kihúzva akár nyolcan is körülülhetünk.. Egy másik praktikus véletlen a konyhában a mosogató helye. Mivel egy kellően mély válaszfal takarja el a nappali felől, ezért az itt keletkező esetleges rendetlenség soha nincs szem előtt. A konyha fekete krétatáblafalakait praktikus okokból terveztem, hogy feljegyezzünk rá dolgokat, ám végül így feketén tetszenek nekünk. A nyitott polcok hasznosak, de dekoratív funkciójuk is van, havonta átrendezem őket hangulatom szerint, szívünkhöz közeli tárgyakkal. A fekete falakat ellenpontozza a közlekedőn megjelenő nagyméretű modern vászonkép, amely a függesztett spot lámpákkal megvilágítva galériajelleget ad a közlekedőnek.

  

Négyéves angliai lakberendezői pályafutásom után 2017-ben kezdtem dolgozni Budapesten. A családi házak, lakások, irodák, butik szállodák tervezése során számomra a legfontosabb az esztétikus, harmonikus, ugyanakkor nagyon praktikus enteriőrök létrehozása.

napfenyeskert afovarosfelett portre

Tankó Lili
lakberendező

Mivel a lakberendező-olasz férj párosa hódol a gasztronómiának, a konyha központi szerepet játszik. Barátaikkal gyakran gyűlnek össze egy-egy vacsorára, ezért a konyha a társasági élet szerves része.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.