A szürke és kék ötven árnyalata

A szürke és kék ötven árnyalata

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Budapest belvárosának romantikus hangulatába szeretett bele az angol-francia házaspár. A múlt század éveinek szofisztikáltságára, visszafogott eleganciájára vágytak, amikor budapesti otthonukban polgári/art-deco stílusjegyekkel ötvözték a modern tereket.

aszurkeeskekotvenarnyalata 720


Korábbi munkáink nyomán ajánlottak bennünket Marie-nak és George-nak, az angol–francia házaspárnak, akik munkájuk miatt Liverpool és Lyon mellett akár több hónapot is Közép-Európában töltenek. Mivel a régión belül Budapest ragadta meg leginkább őket, ezért döntöttek úgy, hogy itt alakítják ki második otthonukat. Elvárás volt számukra, hogy második otthonuk jól kifejezze társadalmi státuszukat, és központi elhelyezkedése révén ismerőseik és üzletfeleik számára könnyen elérhető legyen. Az előzetes beszélgetések során kialakult koncepció alapján hamar rátaláltunk a belváros közepén a tökéletes „alapanyagra”: ideális, 120 négyzetméteres alapterület, elrendezésében megőrizve építéskori struktúráját, utolsó felújítása talán a világháborús károk helyrehozatalakor történt. Gyakorlatilag nem volt kérdés, hogy teljes körű felújításra és átalakításra van szükség.

A megbízó igényei alapján kialakított strukturális tér hangulatának, színeinek és berendezésének kialakítását többkörös egyeztetés után véglegesítettük. A leginkább art-deco jegyeket mutató házhoz passzoló belső jegyekkel operáltunk, úgy, hogy az a mai szemlélő számára is érezhető legyen. Lényegesnek tartottuk az eredetei, nagypolgári miliőre jellemző tágas terek megtartását, törekedtünk az eredeti alaprajz minél kisebb mértékű átrajzolására, de a teljes gépészeti felújítással becsempészve a mai kor igényei szerinti funkciókat is. Úgy mondhatnánk, új építésű lakást varázsoltunk az eredeti falakkal határolt térbe. A műszaki megoldások tekintetében nem ismerünk kompromisszumot, a kivitelezést megbízható, komoly referenciával rendelkező mesterek végezhették, így ennek költsége is ennek megfelelően alakult. Mind a belső, mind a külső nyílászárókat egyedi fa szerkezetre cseréltük, minden ablakra szúnyoghálós, motoros redőny került. A lakás összes burkolatát a lakás hangulatához és stílusához leginkább passzoló struktúrában valósítottuk meg, és szükséges volt a nyári meleg ellen a lakás klimatizálása is. Mind a teljesen felszerelt konyha, mind a beépített bútorok egyedi tervezés és kivitelezés eredményei. A felhasznált anyagok és a berendezés tárgyai a megrendelő józan, mértéktartó világát tükrözik.

A kivitelezés és a berendezés a jó együttműködésnek és a profi kivitelezői csapatnak hála nem egészen öt hónap alatt megvalósult. A megbízók elégedettségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy ajánlásuk alapján ma már több hasonló, új projekten dolgozunk.

  

Hiszünk abban, hogy Budapest régi bérpalotáiba az egykori polgári lakások eredeti pompájának megőrzése mellett a mai kor elvárásainak megfelelő új életet tudunk vinni. Számunkra a lakásfelújítás nem pusztán műszaki kérdés, hanem örökös kihívás az eredeti értékek minél tökéletesebb megőrzésére.

aszurkeeskekotvenarnyalata portre

Olasz Enikő, Sándor Balázs
tervező, kivitelező

A látogatók kényelmét szolgálja a vendégszoba zuhanyozós fürdőszobája, ahol visszaköszönnek a lakás egészét meghatározó színek.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.