Sakklépések 26 négyzetméteren

Sakklépések 26 négyzetméteren

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Vásárhelyi Ilona lakberendező régi álma volt, hogy egy kicsi lakást tervezhessen. Olyan valóban picit, ahol sakkozni kell, hogy minden elférjen, és lakói számára még kényelmes is legyen. Kívánsága teljesült, és néhány hónapja a 26 négyzetméteres lakásba boldogan költözött be a fiatal pár.

sakklepesek26negyzetmeteren 720


A fiatal pár tavaly tavasszal keresett meg, hogy segítsem élhetővé tenni még épülő, aprócska péceli lakóparki lakásukat. A felkérést örömmel fogadtam, hiszen egy átlagos nappali méretének megfelelő alapterületen, azaz 26 négyzetméteren elhelyezni minden funkciót, ami a komfortos élethez szükséges, szép kihívás. Szerencsére időben kezdtük el a közös munkát, így a közfalak és a lefolyócsövek elhelyezésén még tudtunk változtatni, ami esetünkben lényegi kérdés volt, egyébként szinte lehetetlen lett volna két személy részére berendezni a lakást. A dolgunkat nehezítette az is, hogy az egyik hosszanti falat két ablak szabdalja három részre, a rövidebbiket pedig majdnem teljesen elfoglal egy nagy teraszajtó.

Mivel a fiatalok életvitelszerűen használják a lakást, fontos volt, hogy az ágy fix legyen, az alvás miatt ne kelljen naponta átrendezni a lakást, legyen elegendő tároló a ruháknak, háztartási eszközöknek. Azzal, hogy az ágyat egy „hálókuckóban” helyeztük el, megoldottuk, hogy elférjen egy nagyméretű ruhásszekrény, és az ágy alatti több mint két köbméternyi helyet is teljesen kihasználtunk, köszönhetően a szekrény alatti mély fiókoknak. Mivel a fiatalok gyakran főznek, nagy hangsúlyt fektettünk arra is, hogy kényelmes legyen az előkészítés és a főzés, ezért nagyon megörültek, hogy a mini lakás ellenére teljes értékű konyha született. A fürdőben is minden hely kihasznált: az egyik falat teljesen beépítettük tolóajtós szekrénnyel, elrejtve a mosógépet és gázkazánt. Az igazi luxus azonban az, hogy e csöppnyi lakásba lépve valóságos, használható előszobába érünk, apartmanérzet helyett igazi „otthonérzést” nyújtva.

A térérzet növelése miatt döntöttünk a világos színek és a sok tükör mellett, tudatosan kevés színt használva. A lakáson végigvonul a fehér és a tölgy, színt a textíliákkal vittünk a térbe, törekedve a letisztult, harmonikus hatásra. Fiatalos, barátságos enteriőrt, igazi otthonos kis kuckót szerettünk volna kialakítani, amit, ha úgy adódik, könnyen tudnak majd értékesíteni. Egyelőre persze nem ez lebeg a szemük előtt, a fiatalok élvezik az első közös otthon adta örömöket, és hogy a lakás többet nyújt, mint arra korábban számítani mertek.Így vallanak erről: „Amikor arra a döntésre jutottunk, hogy belevágunk a lakásvásárlásba, úgy gondoltuk, hogy egy ekkora lakásnál kompromisszumokkal kell számolnunk, egész egyszerűen a méretéből fakadóan nem lehet minden tökéletes. Tévedtünk! Több hónapja itt lakunk, és napról napra jobban érezzük magunkat.”

  

Célom a megbízók érzéseinek formába öntése, a tér életre keltése. A kiindulópont a lakók egyénisége, ízlése, életvitele. Szeretem az egyszerűt, a hívogató, meleg otthonokat, kerülöm a túlzásokat, hiszem, hogy a kevesebb több.

sakklepesek26negyzetmeteren portre

Vásárhelyi Ilona
lakberendező

A konyha és a gardrób közötti rész kifejezetten tágas, innen nyílik a fürdő, ami bár pici, de komfortos.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.