Tetőtérben, tágasan

Tetőtérben, tágasan

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Adott volt egy belvárosi lakóépület, egy fi atal, lelkes házaspár és egy kreatív belsőépítész. Élodie Sire minőségi bútorokat, anyagokat, bolhapiacról vásárolt, egyszerű csecsebecséket helyezett el egymás mellett, keverte a fémet és a fát, s hozta a Franciaországban tőle megszokott magas színvonalat, amely – a recept szerint – itthon is könnyen megteremthető.

jav720


Élodie Sire világát jól ismerik a párizsiak. Fiatalos, lendületes és inspiráló munkáiban sok fénnyel, színnel és ötlettel dolgozik. A Párizs szívében található Saint-Germain- des-Prés elegáns, egyúttal bohém kerületében álló ingatlan tulajdonosai évekig keresték a megfelelő belsőépítészt az átalakításokhoz. Az épület alsó emeleteire egy kis belvárosi hotelt terveztek, otthonukat pedig a legfelső szintre kellett megálmodni. A villában még a 80-as évekbeli állapotok uralkodtak. Élodie-t érdekelte a feladat, különösen a privát rész kialakítása. Első körben a térfelosztáson változtatott, a legfelső emeleten kiemelte a menynyezetet, és a tető vonalát követő boltíveket alakíttatott ki, gyönyörű mestergerendákkal hangsúlyozva. A kétgyermekes család örült annak, hogy egy nagy terasz is tartozik a felső szinthez, amelyre egy boltíves kétszárnyú ajtót nyithattak.

A fókuszpont, mint minden nagy családban, a nappali, ahol a krémes színek uralkodnak, s szépen hangsúlyozzák a narancsot és a pasztelles kék textileket. „Szeretem a világos tónusokat, gyönyörűen kiemelik a legapróbb, míves részleteket is” – mondja a tervező. Élodie a rusztikus, nagyméretű tölgyfa asztalt kedvenc párizsi bolhapiacán találta, a hajlított vonalú hintaszék is innen való. A szürke bőr kanapék, a kobaltkék textilek és a finom vonalú, réz art deco asztali lámpák a könnyűség, a nagyvonalú polgári élet érzetét keltik. A tervező kihasználta a lépcsőfeljáró szemközti falát, s egy életnagyságú ló képét helyezte el ide, a gyerekek nagy örömére. A lépcsőfeljáró a dolgozószobának is helyet ad. A lépcsőkorlát által zárt sarokban állította fel Élodie a házigazda dolgozó asztalát, székekkel. A tér így egyszerre intim és meghitt, s rálátás nyílik az otthonban zajló életre is. Élodie stílusára jellemzően a fa és a fém valamennyi helyiségben egymással karöltve jelenik meg. A konyha hatalmas mennyezeti gerendái alá nyers fémkeretű, de klasszikus huzatú székeket választott. A konyhabútor a háziasszony kedvence, a mókás, aranyszínű fogantyúkat ők maguk festették le a gyermekeikkel. A koncepció a hálószobákban is megjelenik: a kislány hálójában a fémkeretes ágy ellenpólusaként, s igazi lakberendezési csemegeként egy rusztikus komódot választott Élodie, amelynek fiókjai fémből készültek. A virágmintás tapéta bátor választás volt, a sötét függönnyel, a mennyezeti gerendatengerrel azonban álomszép hatást kelt. Elmondhatjuk, hogy finomság és elegancia, a játékos hangulat bárhol megteremthető. A francia belsőépítész receptjét itthon is bátran kipróbálhatjuk.

  

A francia belsőépítész nő szenvedélyesen szereti a 20. század bútorait, az eklektika stílusát, munkáiban különböző művészeteket – festészet, szobrászat, iparművészet – ötvöz egymással, teljesen új atmoszférát teremtve. Belsőépítész irodáját 2007-ben alapította Párizsban.

portre
Élodie Sire
www.dmesure.fr


Megemelve a belmagasságot, növelhető a térélmény. A mestergerendák alatt, a világos környezetben nagyon szépen érvényesülnek a fa és fém kombinációjú kiegészítők és a textilek. Az asztal és a kanapék erőteljességét ellenpontozzák a finom vonalú lámpák és a kecses székek. A nappaliból nyíló teraszról a gyönyörű virágoskertre nyílik kilátás.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.