Kényszerből szenvedély

Kényszerből szenvedély

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Vendéglátónk maga vall így a kertészkedéshez fűződő érzelmeiről. A kényszer a kert ősi állapotát idézi, amikor még nem látszik a család gondoskodó kéznyoma. Ma látva a kertet és környezetét, elképzelhetetlennek tűnik a tizennyolc évvel ezelőtti állapot. Nemhiába, azóta a kertészkedés a kétgyermekes anya szenvedélyévé vált. A dabasi kert minden szeglete kedves: a növények, a kültéri dísztárgyak nagy szívvel kerültek a helyükre. Ezért hát, hogy ez a kert magazinunk „Az én otthonom” pályázatán kiemelt figyelmet kapott.

 

 

Kezdetben „csupán” a kulturált, ápolt és rendezett környezet megteremtése vezérelte vendéglátónkat. - Még ha kissé kényszeresen is, de így indult a kertészkedés! - kezdi történetüket Krisztina. Teltek az évek, és az udvarra virágokat ültettünk, a kertben pedig zöldségek nőttek, majd a virágoskert egyre inkább teret hódított magának, s a zöldségeskert mára már teljesen eltűnt. Hatalmas a kertünk, sokszor mondogatom csak úgy, magamban: Elég elnézni a végéig!

 

Mégis, minden reggel első dolgom végigjárni, megnézni, nőttek-e a növények éjjel, és vajon a kis kellemetlenkedő vakondunk mekkora földkupacot túrt. Vagy megállapítom: minden rendben, minden gyönyörű! Ilyenkor jól indul a napom! Krisztina vallja, hogy a kert akkor mutatja meg a legszebb arcát, ha mindazt a munkát, amivel a kertszépítgetés, a növénytelepítés, a gyomlálás, fűnyírás jár, a gondozója ajándékként, s nem nyűgként éli meg.

 

  • f01
  • f02
  • f03
  • f04


Hosszú évekig szórófejekkel oldották meg az öntözést vendéglátóink, idővel azonban egyértelművé vált, hogy öntözőrendszerre lesz szükség, hiszen a szórófejek rengeteg energiát és vizet emésztettek fel. Ezért is történt, hogy Krisztina férje az egyik telet az öntözőrendszerek tanulmányozásával töltötte. Mindent elolvasott, ami ezzel kapcsolatos: mi alapján kell kiválasztani az öntözőfejek méretét, hogyan optimalizálhatjuk a kijuttatott víz mennyiségét, milyen csöveket kell lefektetni és hogyan. Így állt össze a terv, amelyet minden apró részlettel megismerkedve vetett papírra, és a szükséges alkatrészek pontos listájával indult el, hogy beszerezze a hozzávalókat.

 

Bár a fű kicsit megsínylette az öntözőrendszer telepítését, de két hét múltán helyreállt a rend a kertben. - Miután elkészült a rendszer, még többször állítottunk rajta, hiszen csak később, használat közben látszott, hogy hol, mennyi vízre lesz szüksége a növényeinknek a fejlődéshez. A profi öntözőfejeknek a locsolási szögét is beállíthattuk, így ma álom az öntözés - mondja Krisztina. A kert látványát jobbára nem tervek, sokkal inkább a női megérzések alakítják. Sokszor egy hirtelen hangulat adta ötlettől vezérelve alakít ki egy-egy területet Krisztina. Szereti előtérbe helyezni a színeket, erre a bokrok és a fák kiválasztásánál is nagy gondot fordít.

 

  • a01
  • a02
  • a03
  • a04
  • a05
  • a06
  • a07
  • a08
  • a09
  • a10
  • a11
  • a12


A kertészkedésen kívül a legjobb dolog, ha az ember egy kertészetbe ellátogat, és megszerzi az új „jövevényeket”, gondolatban már el is döntve, hogy melyik, hol mutat majd a legszebben. A szomszéd nénik és ismerősök mind tudják, hogy Krisztinek minden növényt oda lehet adni, ami nálunk nem fér el, vagy csak épp megunták, hiszen a legnagyobb örömet az adja neki, ha elárvult, halálraítélt, vagy leértékelt növényeket vehet gondozásba. Mert a törődés rajtuk látszik a leginkább! - A gesztenyefát a tenyeremben hoztam haza egy árokpartról, ma már nagy lombkoronával kedveskedik. Van olyan, Bajorországból hazamentett fenyőm és páfrányom, amire mindenki legyintett, mondva: itt úgyis kipusztul. Nem lett igazuk. Gyönyörűek! - meséli lelkesen.



Krisztina sokat foglalkozik a formára nyírható növények alakjával. Egyik kedvenc elfoglaltsága a puszpángok alakítgatása, de készített már egy egyszerű oszlopos tujából is gömböket formázó növényt.

Ha beszélni tudna a kert, bizonyára nem is emlékezne már a sanyarú napokra!


Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.