„Töltsd meg célokkal”

„Töltsd meg célokkal”

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Különös ember Száraz Dénes. A színész minden nap felméri önmagát, és szigorúan szembenéz a tükrével. Ha rossz, amit lát, akkor javít rajta, ha jó, akkor sem elégedett. Legalábbis nem hosszú időre. Minden napot új feladatként él meg, és a tőle telhető legjobban szeretné befejezni.

 

02

 

A Jóban rosszban című televíziós sorozat tette nagyon ismertté, de nem ez a jellemző rá. Nehezen talált rá arra az útra, amely most messze vezet, és konokul ragaszkodik hozzá. – Érsekújvári vagyok, a szüleim több generációs tanárok, és talán szerették volna, hogy én is az legyek, de soha nem erőszakolták rám a döntést. Tizenhárom éves korom óta pontosan tudtam, hogy színész szeretnék lenni, és nem mondom, hogy ezért mindent meg is tettem, de nem volt más célom. Édesanyám elfogadta, édesapám viszont aggódott – nem a pálya miatt, sokkal inkább attól tartott, hogy túlságosan körülményes és nehéz lesz már a kezdés is. És igaza is lett.

Dénes mehetett volna Pozsonyba is színészetet tanulni, de ott nincs magyar nyelvű oktatás. – Apám Budapesten járt egyetemre, és sokszor voltunk itt – megszerettem, ide is felvételiztem 18 évesen, csak éppen nagyon nem volt önbizalmam. Persze nem vettek fel. De én akkor már Budapesten éltem, és jelentkeztem a Nemzeti Akadémiára, a Gór Nagy Mária Színi Tanodába, a Bárkába és az Új Színház stúdiójába. Mind a négy helyre felvettek, én az Akadémiát választottam, és onnan is indultam a következő megmérettetésre az egyetemen, ami ismét nem sikerült. Elkeseredett voltam, de beletörődtem a sorsba, hittem, hogy a dolgok alakulása valami általam talán fel sem fogható valóság. Harmadjára felvettek, Máté Gábor és Horvai István osztályába kerültem, ami alapvetően remek volt, csak éppen én nem tudtam felvenni a fordulatszámot. Két évig tartott, mire rájöttem, milyen útra is kell térnem, addig csak kínlódtam. Idő kellett ahhoz, hogy felismerjem, mennyire igaz a módszer, ahogyan Máté Gábor terelgetett: hagyta, hogy magam jöjjek rá, merre kell mennem.

A végzés után Dénesért nem tolongtak a színházak, de ő ezt nem is bánta. – Két évig szabadúszó voltam, és jól kezdődött a dolog. Alföldi Róbert rendezte darabban játszottam, a Tháliában, és nagyon hirtelen belecsöppentem a színházcsinálásba. Amikor valaminek vége volt, máris jött a következő feladat, megjártam jó néhány színházat, és rengeteg tapasztalatot szereztem. Az volt az igazi iskola.

Aztán következett négy év társulati tagság Székesfehérváron, ahol már érett színészként dolgozott, és megismerkedett későbbi feleségével, Csizmadia Ildikóval is. – Felnőtt lettem, minden értelemben. Kialakult bennem az akarat, merre tartsak, és ezt minden általam ismert és elfogadott technikával meg is őriztem. Nem elég az, hogy az ember belebújik esténként más ember bőrébe, kell az is, hogy erős legyen, egészséges, tiszta gondolatú. Nekem a sport biztosítja mindezt, és teszem a dolgom ezen a téren is, még akkor is, ha néha nehéz felkelni, és elmenni a Komjádi uszodába, hogy leússzam a három kilométeres penzumot.

Ildikóval közel hat évig vártak a házassággal, s talán várnának is még, ha időközben nem érkezett volna meg Dani, a most kilenc hónapos kis srác, aki sok mindent megváltoztatott. – Nekem nagyon más lett az életem – mondja Ildikó. – Kevesebbet vagyok színpadon, és az anyaság mellett egyre inkább érdekelnek más dolgok is. Harmadéves vagyok az ELTE természettudományi szakán, és tanító leszek. Azt nem tudom, hogy dolgozom is majd ezen a pályán, de gyanítom, hogy nem hagyom ki. Hiszen ez majdnem olyan, mint a színészet, a katedrán egyszemélyes darabot kell előadnom nap mint nap, és sohasem ugyanúgy.

Dénes időközben az Új Színházba szerződött, ahol remek szerepek vártak rá. Amikor az igazgató, Márta István elhagyta a színházat, ő is így tett. – Újra szabadúszó lettem. Most éppen a Bárka Színházban próbálom az Anna Kareninát, Vronszkij szerepét kaptam meg, és ahogy régen is, most is jönnek sorra a feladatok. Sűrű napokat élek, hiszen férj és apa vagyok, dolgozom és sportolok. Úgy érzem, mindenem megvan, itt a családom, egészséges vagyok, jól érzem magam abban, amit teszek. És vannak terveim, és céljaim – ezek nélkül üressé válna az élet.

"Az emberek gyakran mondják: semmim sincs, holott tele vannak tárgyakkal és nagy vágyakkal. Úgy érzem, nekem mindenem megvan."

citromfű teával

A házaspár természet iránti szeretetét nem csak az jelzi, hogy a bérelt lakás ablakai egy erdőre nyílnak, ahonnan friss és tiszta levegő árad. Organikus anyagokkal veszik körbe magukat, mint az a cserép teáskészlet is, amelyet rendszeresen használnak. Dénes a tudója a legjobb citromfű teának, amelynek nem csak az illata, de az íze is fantasztikus.

a kardok a hegyet jelentik

Kazahsztánba is eljutottam, hogy megmásszam a Szellemek hegyének több mind 7 ezer méteres csúcsát – 6100 méterig jutottam, nem sikerült. Huszonnyolc napig voltam a hegyen, többnyire egyedül, s enyém volt mind a szépséges világ, ami körülvett. Aztán, ahogy vége lett, a volt fővárosban, Almatiban sétálgatva egy asszony az utcán felkínált nekem három gyönyörű kardot. Megvettem. És ezek a kardok, áttételesen a Tien-sant hegyet jelentik számomra, akárhányszor rájuk nézek – átélem újra és újra, amikor egyedül ültem a sátorban, körülöttem vihar tombolt, és annyira közel voltam az éghez.

A japán írásjelek fontos dolgokat üzennek: a kedvességet, a szeretetet, az erőfeszítést és a bölcsességet jelenítik meg. Ha egyszer saját lakásunk lesz, akkor keleti stílusban szeretném berendezni, mert nagyon tiszta, nagyon célszerű és nagyon szeretetteljes.

"Triatlonozok, és versenyekre is járok. A regensburgi Iron Man megmérettetésen érmet is kaptam. Sosem leszek az első tíz között, de nekem az a fontos, hogy önmagamat tudjam felülmúlni, magamhoz képest akarjak egyre jobb és jobb lenni. Minden téren. A triatlonhoz kellett ez a szuper bicikli."

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}