Fürge rókalábak

Fürge rókalábak

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Wolf Péter zeneszerző Szentendre Pro Urbe díjas lakója. Nevének hallatán mindnyájunknak ugyanaz a dallam szólal meg a fülében: a nagysikerű mese, a Vuk zenéje, amely gyermekkori élmény-ként végigkíséri életünket. Hogy mostanság készül a mese folytatása, örömteli hír. Egyik alkotója ezúttal is Wolf Péter lesz, akit otthonában kerestünk meg, hogy arról beszélgessünk, hogyan is él egy zeneszerző.

 

 

Napfüggő vagyok. Ha nem süt a nap, rosszkedvű és elkeseredett a lelkem. Talán a mediterrán világ lenne nekem való, de hát ide pottyantott a gólya. Volt idő, hogy felmerült bennem, jobb lenne máshol élni, de mindig visszakeveredtem. Annak idején, amikor Hacki Tamással beutaztam a világot, a földgolyóbis számos pontján megfordultam. Bejártam egész Európát, Észak-Amerikát, voltam Japánban, turistaként Afrikába is eljutottam, ám természetesen Magyarország az egyetlen hely, ahol azt érzem, hogy otthon vagyok. Rendszerint egy-egy hónapot töltöttünk el mindenütt, úgyhogy nem mondanám, kipróbáltam másutt is az életet. Úgy vélem, ha az ember rátalál arra a néhány emberre, akikkel jól érzi magát, teljesen mindegy, hogy hol él. Tanganyikában is jól tudnám érezni magam, ha ott lenne körülöttem az a hat-hét tucat ember, akiket szeretek.

 

A család a legfontosabb az életemben, úgyhogy a nap mellett családfüggő is vagyok. A feleségem jóvoltából kóstoltam bele, milyen jó is az, ha az embert sok testvér veszi körül. Nekünk három gyermekünk született, két fiúnk és egy lányunk, akik már kirepültek itthonról. Időközben kettő közülük már szülői státuszba lépett, mi pedig a feleségemmel boldog nagyszülők vagyunk. Ha egyszer meghalok, csak azt sajnálom, hogy nem látom, ők merre ágaznak tovább…
Számomra nagyon fontos, mondhatni létkérdés, hogy tudjam, melyik gyerekem épp hol van, mi van a testvéremmel, meg a család többi tagjával. Folyton kapcsolatban vagyunk, és sokszor óránként beszélünk telefonon.
Amikor kicsik voltak a gyerekek, a munkám miatt gyakran utaztam, viszont annál intenzívebben éltem a szülői szerepet. Szinte reggeltől estig velük foglalkoztam. Emlékszem, egyszer Gábor fiamnak házi feladatként le kellett rajzolnia, hogy milyen az, amikor apa hazajön a munkából. A tanárnő legnagyobb meglepetésére az én kicsi fiam rajzolt egy gyönyörű autót, csomagtartója telis-tele banánnal és csokoládéval, olyasmivel, amiket nemigen lehetett akkor itthon kapni. Szigorú apa voltam, de talán azért, mert önmagamhoz is szigorú vagyok. A gyerekeimmel nagyon jó a kapcsolatom, ami fantasztikus dolog.
És a feleségem csodálatos asszony! Hihetetlen értékét dicséri, hogy mindig megteremtette körülöttem a nyugalmat a munkához. A feleségem abban a házban látta meg a napvilágot Szentendrén, amelyben ma a Czóbel-múzeum működik. Én Budapesten laktam, és úgy igazán nyitott szemmel akkor jöttem ki először Szentendrére, amikor jegygyűrűvel a zsebemben bemutatkoztam a jövendőbeli édes anyósomnak és apósomnak. Benősültem abba a bizonyos Czóbel múzeumba, és a házasságunk első hat évében ott is éltünk. Amikor már mindhárom gyermekünk megszületett, vágtunk csak bele a házépítésbe a Bükkös patak partján. Megvásároltunk egy csodás telket, és igyekeztünk úgy építkezni, hogy a területen lévő hatalmas fák megmaradjanak. Gyönyörű háromszintes házat építettünk, izgalmas terekkel, hatalmas üvegfalakkal. Csupán az volt a baj, hogy északi fekvésű volt, úgyhogy nem bennünket sütött a nap, hanem a kertet. A telek csodaszép volt hatalmas fákkal, ám hat órán át nyírtam a ház körüli parkban a füvet. Nem volt kis feladat. Nagyon szerettünk ott élni, de amikor kirepültek a gyerekek, és ketten maradtunk a három emeleten, megváltunk tőle.
Én az az ember vagyok, aki csak előre néz, hátra soha. Levonom a tapasztalatokat, de már lépek is tovább. Mindig az volt a vágyam, hogy olyan kertünk legyen, ahová kilépek, és nem sok-sok lépcsőn megyek le. Ennek a háznak a tervezésénél, ahol most élünk, odafigyeltem erre. Pontosan ugyanoda építettük az újat, ahol régebben egy kis ház állt, hogy ne törjük meg az utca ritmikáját. Déli tájolású épület született, körbesüt a nap, az alapterülete pedig ideális kettőnknek. Itt megvalósítottuk álmunkat, építtettünk egy szép fehér cserépkályhát.
Szeretem és megbecsülöm a családomat, és a munkában hiszek. Az értékrendem szerint nem vagyok divatos, mert mindig a szóbeli megállapodásokhoz tartom magamat. Szükség van törvényekre, de én azokat az embereket szeretem, akik törvények nélkül is tartják magukat az elveikhez.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.