Kell egy álom

Kell egy álom

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Ki ne kapná fel a fejét Fenyő Miklós énekes, zeneszerző, szövegíró nevének hallatán. Az általa alapított Hungária együttes zenéjén generációk nőttek fel. Õ az, aki képes a folytonos megújulásra, arra, hogy meglepje rajongótáborát. Ugyanolyan lendülettel készül a Sportarénában rendezendő december 29-iki koncertjére, mint tíz vagy akár huszonöt évvel ezelőtt, amikor is a Hotel Menthol című nagylemezük dalaira rock and rollozott a fél ország. Amolyan kortalan, örökifjú ember, akinek lelke mindig gyermeki marad.

 

 

Ki ne kapná fel a fejét Fenyő Miklós énekes, zeneszerző, szövegíró nevének hallatán. Az általa alapított Hungária együttes zenéjén generációk nőttek fel. Õ az, aki képes a folytonos megújulásra, arra, hogy meglepje rajongótáborát. Ugyanolyan lendülettel készül a Sportarénában rendezendő december 29-iki koncertjére, mint tíz vagy akár huszonöt évvel ezelőtt, amikor is a Hotel Menthol című nagylemezük dalaira rock and rollozott a fél ország. Amolyan kortalan, örökifjú ember, akinek lelke mindig gyermeki marad.

 


Oly sok mindent jelent nekem ez a környék, Újlipótváros, ahol élek. Itt születtem, majd itt jártam óvodába, iskolába. Ez a néhány hektár volt a színtere a várépítéseknek a homokozóban, a focizásoknak, a házibuliknak, az első szerelemnek… Én nosztalgikus beállítottságú ember vagyok. Dacára annak, hogy az elmúlt évtizedek alatt sok mindent átalakítottak itt, mégis minden a múltat hordozza, és kedves emlékeket idéz fel bennem. A korombéli srácokkal komoly „grundéletet” éltünk. Ezek a gyerekkori kapcsolatok szinte rokonsággá váltak, tucatnyi élmény kötődik ehhez az egy négyzetkilométerhez. Érdekes módon akkoriban az volt a szokás, hogy csakis a velünk egykorú társainkkal barátkoztunk. Aki egy-két évvel fiatalabb vagy idősebb volt, azt már nem vettük be a brancsba.
1956 novemberében a szüleimmel nekivágtunk a nagyvilágnak. Keleti-pályaudvar - Kapuvár - gyalogosan át a határon Ausztriába az első faluig, azután Bécs, majd New York… Nyolcéves voltam akkor, és hatalmas kalandnak éltem meg az egészet. Amerikában és Ausztráliában egyaránt voltak rokonaink, így mindkét irányban próbálkoztunk, hogy Bécsből merre menjünk tovább. Végül New York felé nyílt szabad út. A megérkezésünket követően először a Manhattan Towers nevű huszonötemeletes szállodában laktunk. Egyszerű hely volt, ám tökéletesen megfelelt addig, amíg a szüleim munkát nem kaptak. Később Queensbe költöztünk egy háromszobás lakásba, ami addig ismeretlen volt számomra: Pesten egy egyszoba-hallos lakásban nőttem fel, ahol ötödmagammal laktam, a nagynénémmel, nagybátyámmal és a szüleimmel. A Queens-i lakásunk olyan igazi otthon volt, cselédszobával és hatalmas konyhával, benne fridzsiderrel. Akkoriban Magyarországon a nagymamám jégszekrénybe pakolta a jeget, és álmodni sem mert róla, hogy ilyen márkás hűtőszekrénye legyen. Külön szobám volt, saját Admiral televízióval. Míg idehaza egész álló nap egy autó gördült végig az utcánkban, mi nyugodtan fociztunk az úttesten, mígnem valaki elkiáltotta magát, hogy AUTÓ, felkaptuk a labdát, megbámultuk a kocsit, majd folytattuk a játékot, addig odakint a szüleimnek két autója volt. Ez ottani viszonylatban nem volt nagy dolog, de a magyarországi helyzet tükrében nekünk annak tűnt. Gyorsan beilleszkedtem az ottani világba, viszont nagyon rossz érzés volt, hogy a szüleim hozzám képest jóval nehezebben boldogulnak. Iskolába jártam, és három-négy hónap alatt megtanultam a nyelvet, de éreztem, hogy nem örökre költöztünk Amerikába. Egyrészről otthon benne volt a levegőben, másrészről pedig ismertem a szüleimet, folyton szó volt róla, hogy nem biztos a New York-i maradásunk.
Végül négy év múltával visszajöttünk Európába. Frankfurtban leszálltunk a repülőgépről, apám megnézte, hová megy az első gép, ahol angolul beszélnek, és máris úton voltunk Manchester felé. Nyolc hónapot éltünk ott, majd a szüleim meghozták a döntést: hazajövünk Budapestre. Visszaköltöztünk a kis lakásba a nagynénémékhez, és ismét pesti srácként rúgtam a labdát. Tizenhárom éves voltam akkor, és két osztállyal visszafokoztak az iskolában, azzal az indokkal, hogy nem tudok rendesen magyarul. Onnét kezdődött igazándiból az életem!
Huszonöt évesen megnősültem, és elhagytam a szülői házat, ami azt jelentette, hogy átköltöztem néhány utcával odébb a feleségem szüleihez. Nekik sokkal nagyobb és szebb lakásuk volt, és nekünk is jutott benne hely. Aztán az évtizedek során néhányszor költöztünk, de mindig csak pár háznyira.
Eleinte a feleségem szüleinek a lakása volt az irányadó, hogy milyen is egy otthon, így koloniál bútorokkal rendezkedtünk be. Tíz év múltával rájöttem, hogy nem érzem jól magamat az ilyen stílusú bútorok között, és teljesen átrendeztem a lakásunkat rock and roll stílusban, ami egy kicsit túl „erősre” sikeredett. Később váltottunk art deco irányba. Ez is egyfajta nosztalgia nálam, függetlenül attól, hogy közben divatba jött ez a stílus. Furcsa módon erős nosztalgiával bírok a szüleim gyermekkorának világába, pedig én ott nem voltam jelen. Úgy vélem, az ízlésünk folyamatosan változik, formálódik, de ettől függetlenül az otthon lényege az, hogy oda jó legyen hazamenni.
Én nehéz ember vagyok, mert hamar megunok dolgokat. Megőrülök azért, hogy megszerezzek valamit, aztán amikor már birtoklom, abban a pillanatban ötven százalékot veszít az örömöm az értékéből. Például tavaly a születésnapomra megleptem magam egy ezerkilencszázötvenhatos évben gyártott gyönyörű wurlitzerrel. Pontosan olyannal, amilyet kilencévesen láttam Bécsben egy presszóban. Emlékszem, csodás színe volt, szólt belőle a rock and roll, én pedig szájtátva álltam előtte. Amikor sikerült beszereznem egy ugyanolyan darabot, eleinte minden nap hallgattam. Azután eltelt három hónap, és egyszer csak azon kaptam magam, hogy már nem kapcsolom be.
Az életben kellenek az álmok, amelyekre vágyunk, legyünk tíz-, harminc-, vagy negyvenévesek. Van, ami örökre álom marad, és van, ami megvalósult álommá válik. Egy színes wurlitzerré, amely előtt valahol ott áll egy kilenc éves kisfiú, szájtátva…

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.