Fészekrakó program

Két-háromszázezer ember otthonteremtését könnyítheti meg a Fészekrakó program, amelynek keretében február 1-jétől bővült a lakástámogatási rendszer. Két százalék garanciadíjért cserébe állami garancia kérhető a hitelekhez, s a szocpolként emlegetett lakásépítési kedvezmény igénybevételével akár önrész nélkül is vásárolható lakás. Emelkedett továbbá a gyermekek után járó támogatás összege, s a használt lakás vevőinek kínált félszocpolt is kiterjesztették.

 

 

A fiatalok lakáshoz jutását szeretné megkönnyíteni a kormány a nemrégiben útjára indított Fészekrakó Programmal. A több elemből álló támogatási rendszer mindenekelőtt a 30 év alattiakat segíti, s különböző eszközökkel élve egyúttal fizetőképes keresletet is teremt az újlakás-piacon. A február 1-jén startolt program az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal (OLÉH) kalkuláció szerint potenciálisan 200-300 ezer ember számára teszi elérhetővé az otthonteremtést.

 

A Fészekrakó Program keretében határoztak például a lakásépítési kedvezmény, közismert nevén a szocpol megemeléséről is. Így február 1-jétől az egy gyermeket nevelők az eddigi 800 ezer forint helyett 900 ezret kapnak akkor, ha új lakás vagy ház vásárlására, illetve építésére szánják el magukat. A legnagyobb arányban azok támogatását növelték, akik két csemetét nevelnek: esetükben négyszázezer forinttal nagyobb a támogatás mértéke, így a négytagú családok, illetve a két picit egyedül nevelő szülők összesen 2,4 millió forinttal egészíthetik ki a rendelkezésükre álló összeget.
A korábban 3,2 millió forintos szocpolra jogosult háromgyermekes famíliák a jövőben 3,8 milliót kérnek és kapnak az állami kasszából. Akinek négy csemetéje van, arra számíthat, hogy mostantól 4,6 millió forinttal egészítheti ki a rendelkezésére álló forrásokat.
Végre változik a használt lakásokhoz kérhető félszocpol szabályozása is. Érdekvédők, köztük a Nagycsaládosok Országos Egyesülete évek óta szorgalmazta, hogy ne csak bizonyos esetekben legyen igényelhető a lakásépítési kedvezmény öszszegének felét nyújtó támogatás, hanem valamennyi nem újonnan épített otthon vásárlója igénybe vehesse azt.
Február 1-jétől ez zöld utat kapott, az egygyermekesek tehát 450 ezer, a kétgyermekesek 1,2 millió forintra számíthatnak, ha korábban – megszületett” házban vesznek lakást. A három csemetét nevelők értelemszerűen ezután 1,9 millió forintra tehetnek szert akkor, ha használt lakást vesznek, míg négy fiú és lány szülei 2,3 millió forintot könyvelhetnek el félszocpolként. E támogatás a 35 év alattiak számára elérhető.
Nem változott viszont a szocpol – technikája”. A jövőben is a bankoknál kell igényelni, s a hitelintézetek hívják le a pénzt a Pénzügyminisztériumtól, az ügyfélnek pedig jóváírják a hitel összegéből. Marad változatlanul, hogy az új lakások vásárlóinak, építőinek megelőlegezik a támogatást. Aki tehát vállalja, hogy négy éven belül gyermeket szül, annak utalják a 900 ezer forintot, s nyolc évre előre bevállalható a második gyermek is.
Más a helyzet a használt lakások esetén, ez esetben csak a már megszületett picik után járnak az állami forintok. Fontos tudni még, hogy egy gyermek után egyetlen alkalommal igényelhető a juttatás. Ha tehát valamelyik utód nevére már egy korábbi költözéskor kérelmezte a család a szocpolt vagy annak felét, akkor a későbbiekben csupán az azóta megszületetteknek járó kedvezmény kérhető. Persze az is csak akkor, ha nem volt megelőlegezve.
A lakásépítési kedvezmény önerőnek számít a hitelfelvételkor. Ezt tehát elismeri a bank, mint az ügyfél rendelkezésére álló öszszeget, s a vételárnak csak a megtakarított pénz és a szocpol együttes összege feletti részre kéri az ingatlan fedezetét.
Éppen ennek az ingatlanfedezetnek az előteremtése okozott mind ez idáig óriási problémát a lakásvásárlást tervezőknek. Sokan persze már a kezdetek kezdetén falakba ütköztek, a szükséges kölcsönpénzt pedig azért nem kaphatták meg, mert képtelenek lettek volna a többletterhekkel növelt összeg havi törlesztőrészletét kigazdálkodni. Másoknak viszont az okozott fejtörést, miként tudnák biztosítani a bankot arról, rendszeresen és hiánytalanul fizetik majd adósságukat. Hiába rendelkeztek ugyanis elegendő havi jövedelemmel a törlesztéshez, megfelelő mértékű fedezet hiányában nem jutottak hozzá a banki forráshoz. A hitelintézet ugyanis ilyen esetben nem látja garantáltnak azt, hogy problémamentesen visszakapja a folyósított összeget, s inkább elveszíti az ügyfelet, mint hogy egy általa kockázatosnak tartott üzletbe belemenjen.
Ezt a nehézséget hidalja át az állami garancia. A Fészekrakó Program keretében bevezetett újítás azt teszi lehetővé, hogy az állam készfizető kezességével a bankok kockázat nélkül tudjanak kölcsönt nyújtani ügyfeleiknek. Az eljárás ugyanaz: a kérelmező benyújtja hitelkérelmét, megjelölve a fedezetet – ami az esetek többségében a megvásárolni kívánt lakás –, s a hitelintézet rögzíti annak hitelfedezeti értékét, ezt követően meghatározza, mekkora összeget folyósít. Amenynyiben az ügyfélnek ennél több pénzre van szüksége, akkor állami kezességvállalás révén hozzájuthat ahhoz. Így tehát nem a teljes összegre, hanem a fedezet elfogadott értékénél magasabb kölcsönrészre kell igénybe vennie a garanciát.
Mindennek persze ára van, a garanciáért ugyanis két százalékos díjat kell fizetni. Ezért cserébe az állam készfizető kezesként helytáll az adós helyett a fedezet feletti összeg erejéig akkor, ha az illető nem képes fizetni adósságát. E célra 2005-ben 3 milliárd forint áll rendelkezésre. Jó hír, hogy az idei esztendőben a bankok nem számítanak fel kezességvállalási díjat, azt csak 2006-tól kell fizetni. A hitelintézetek és a pénzügyi tárca közti megállapodás értelmében az állami kezességvállalással segített kölcsönökre rárakódó banki teher kisebb, mint az anélkül felvettek esetén.
Alapvetően 10 százalékos önrésszel kell rendelkeznie annak, aki ily módon szeretne lakást venni. Bizonyos esetekben változhat a helyzet, hiszen az önrész a szocpollal, illetve más állami vagy önkormányzati támogatással kiváltható. Ez esetben tehát akár nulla forinttal is belevághat élete első nagy projektjébe a fiatal.
Korlátozó feltétel természetesen akad, például a korhatár: a 30 évnél fiatalabbak kérhetik a garanciát. Sokáig úgy volt, elegendő lesz a pár egyik tagjának 30 év alattinak lennie, a másikuknál 35 év lesz a felső határ. Végül ezt a költségvetési korlátok ellehetetlenítették, ám nem kizárt, hogy a későbbiekben a harmincon túliak számára is megnyílik a lehetőség.
Nem jár azonban akármilyen lakás vásárlásához a garancia: szigorú értékhatárok rögzítik, milyen áron megvásárolt lakásra kérhető a garancia, s milyenre nem. Új lakás esetén Budapesten azok számíthatnak az állami kezességvállalásra, akik 15 millió forintnál kisebb összeget tesznek le az asztalra az új vagyontárgyért. Így legfeljebb 1,5 szobás otthonokba költözhetnek azok a 30 év alattiak, akik belevágnak a családi kasszát érzékenyen érintő projektbe. Nincs ez másként akkor sem, ha a szülők fiatal kora ellenére népes a família. Így például egy három gyermeket nevelő huszonéves pár éppúgy legfeljebb ekkora otthont tervezhet a fővárosban, mint ahogy egy utódokat csak a későbbiekben tervező házas- vagy élettársak.
Vidéken az ingatlanok jellemzően alacsonyabb árából kiindulva alacsonyabb a felső határ. Használt lakások esetén a fővárosban 12 millió forintot jelöltek meg, míg vidéken legfeljebb 8 milliós otthont szemelhet ki a garanciára pályázó vevő. Kétségtelen, a 12 milliós határ a fővárosi használtlakás-piacon óriási különbségeket rejt. Míg vannak olyan területek, ahol ezért akár tágas háromszobás otthonok között is válogathat a családfő, addig a jobb elhelyezkedésű városrészekben jó, ha a nappalin kívül a hálószoba belefér az árba.
Kötöttség még, hogy tíz évre vállalnia kell az új tulajdonosnak a garancia fejében azt, hogy nem költözik máshová. Persze jó eséllyel a törlesztő részlet magas volta is nehezíti a váltást, ám a családméret növekedése – legalábbis jó esetben – előbb-utóbb megkívánja azt. Több ingatlanszakértő szerint ez az egyik leggyengébb pont, hiszen olyan hosszú távra belekényszeríti a párokat és a családokat a fiatalon nem kis áldozat árán megszerzett otthonba, hogy néhány év elteltével az kényelmetlenné és kellemetlenné válik számukra. Ez pedig különösen azért bajos, mert korántsem biztos, hogy a család anyagi helyzete nem teszi lehetővé a nagyobb otthonba költözést. A garanciáért vállalt kötelezettség azonban feloldhatatlan, s tíz esztendőn át röghöz köti a famíliát.
Újítás viszont, hogy míg korábban a támogatások a házaspárokat preferálták, addig a garancia esetében már az élettársi kapcsolat is elfogadott. Nem követelmény viszont, hogy már a vétel időpontjában közös otthonnal vagy a sok helyütt az élettársi kapcsolat kritériumának számító állandó lakcímmel rendelkezzenek. Csupán az számít, hogy az új lakás mindkettejük közös tulajdonát képezze majd. Természetesen ezúttal is kiemelten kezelik a gyermekeiket egyedül nevelőket, a garanciadíjért cserébe ők szintén elvárhatják a készfizető kezességet – persze csak amennyiben tudják vállalni a törlesztő részletet.
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az állami garanciavállalástól függetlenül a bankok ez esetben is vizsgálják a jövedelmet. A jövőben sem számíthat tehát hitelre az, akinek nem elegendő a keresete ahhoz, hogy a hitelintézet biztosra vegye: nem fog gondot okozni a törlesztés. A gyakorlatban általában azt várják el az ügyféltől, hogy családi jövedelemként a fizetendő részlet háromszorosát tudja igazolni. Az önerő nélkül vagy minimális saját résszel felvett kölcsönök esetén törvényszerűen magasabb lesz az elvárt kereset, hiszen magasabb a havonta fizetendő összeg is. Számítások szerint egyébként 60-150 ezer forintot kell rendszeresen e célra félretenniük azoknak, akik igénybe kívánják venni a garanciát. Ami ugyanis az egyik oldalon kedvező, az a másik oldalon alaposan megnöveli a terheket. A költözés előtt előnyös ugyanis, hogy nem kell sokáig takarékoskodni és nem kell milliókat egy összegben letenni az asztalra, a későbbiekben viszont a magas hitelösszeg alaposan megemeli a havi terheket. Ezért elsősorban azok tudnak élni majd a program adta új lehetőséggel, akik képesek nagyobb összeget erre szánni, a jól kereső fiatalok, mindenekelőtt a multinacionális cégek, biztosítók, bankok kiemeltebben kereső alkalmazottai. Változott februártól az is, hogy a korábban kizárólag a köztisztviselők számára elérhető állami kezességvállalásos hitelt – garancia nélkül – kiterjesztették a közalkalmazottakra is, így 600 ezerrel bővült a jogosultak köre.
A program harmadik kulcseleme a lakbértámogatás bevezetése, amely a gyermeküket/gyermekeiket nevelő rászoruló családokat kívánja segíteni. Ezután már nem feltétel, hogy az önkormányzat adja bérbe az ingatlant, magánszemélyek vagy cégek is megtehetik azt. Igaz, a helyhatóság közreműködésére ezúttal is szükség van, mivel maga is kiveszi a részét a támogatásból, másfelől itt tudják, kik a legrászorultabbak.
A támogatás mértéke egyébként a lakbér 30 százaléka, maximum havi hétezer forint. Az állami kasszából utalt forintokat az önkormányzat ugyanannyival egészítheti ki. Amennyiben magánszemély a tulajdonos, öt évre alá kell írnia a bérleti szerződést ahhoz, hogy jogosult legyen a kedvezményre, azaz mentességet kapjon a bérbeadás után fizetendő adó alól. A cégeknek három évet kell vállalniuk, ami számukra azért előnyös, mert a mai telített kínálati piacon nehezen értékesíthető otthonokat átmeneti időre bérleményként hasznosíthatják. Annak leteltét követően pedig újépítésű otthonként értékesíthetik azt, s így a leendő vevő számára nyitottak maradnak a támogatási lehetőségek.
A lakbértámogatással összefüggően a hajléktalanokat is igyekszik előtérbe helyezni a Fészekrakó program. Hangsúlyozottan nem csupán téli átmeneti szállásról, hanem az önálló megélhetést megalapozó kezdeményezésről van szó. A munkát vállaló fedél nélküliek a tervek szerint otthonhoz jutnak majd, s ez esetben megilleti őket a támogatás. Pontosabban bérükből a támogatással csökkentett összeget kapják kézhez, s az állami segítséggel növelt összeget utalják a bérbeadónak.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop