ESZTERGOMBAN JÁRTAM, SUZUKIT TALÁLTAM

Egy borongós tavaszi reggelen, pár nappal húsvét előtt Imre barátommal útra keltünk. Célunk Esztergom volt, hogy meglátogassuk hazánk legnagyobb autógyárát, hiszen azt feltételeztük, hogy nagy élmény lesz ez a túra egy autós rovat szerkesztőinek. Nem tévedtünk.

 

 

Már maga a gyár megközelítése is kalandos: az ember ahogy Budapest felől közelít, egyenesen be kell hajtson majdnem a belvárosig, ahol tábla jelzi, hol is kell jobbra lefordulni. Érdekes dolog, hiszen már jóval az Esztergom- tábla előtt is voltak ilyen útbaigazítók – a kamionok ugyanis külön úton közelíthetik meg a komplexumot. Mi viszont hosszan kanyaroghattunk kis szűk és iszonyatos minőségű esztergomi utcácskákon; bevallom, első gondolatom az volt, hogy eltévedtünk. Ez az út biztos, hogy nem a Suzuki gyárhoz megy…

 

De mégis. Hirtelen hatalmas parkoló tűnik fel, mögötte az óriás épületegyüttes sziluettjei.

 

Hát akkor álljunk meg, valahol közel a kapuhoz! De ezt csak szeretnénk. A parkoló ugyanis két részre van osztva: a bejárathoz közelebbibe csak Suzuki parkolhat, a másikban minden egyéb márka… Így a Nissanommal kénytelen voltam eloldalogni és távolabb parkhelyet keresni, majd következett a séta.

 

 

Németh Ákos úrral, a Magyar Suzuki Zrt. Oktatási és képzési referensével volt megbeszélve találkánk és abban maradtunk, hogy a kapuban fog várni minket. A portánál egy hölgy fogadott. Mondjuk, kit keresünk. -„A gyárlátogatásra jöttek?” -Igen.

 

És már ránk is adták a kék sisakot és kitűzőt, valamint a biztonsági szemüveget és bent is voltunk. Egy másik, a mi két főnknél kicsit nagyobb és szintén budapesti csoporthoz csapódtunk és fogadott idegenvezetőink segítségével megkezdődött az élmény.
Zárójelben jegyzem meg: Ákossal ekkor nem sikerült találkoznunk, annyira gyorsan és hirtelen bevezényeltek a gyárcsarnokba. Éppen a hegesztő üzem kellős közepén voltunk, amikor megcsörren a zsebemben a mobil: Hol vannak, nem jöttek?- kérdezi egy férfihang. Kiderült, hogy elkerültük egymást, ő valóban valahol a portánál volt, mi meg a csoporttal bejöttünk. Azért a túra végén csak sikerült találkoznunk és beszélnünk pár szót.

De hogyan is készül egy autó –

Az első hatalmas (a kaputól balra) csarnok a prés- és hegesztő üzem. Itt kezdődik minden. Ahogy belép az ember, hatalmas zaj és bűz fogadja, ez az első benyomás a gyárról. A második az a kamion, ami éppen tolat be mellettünk és a lemezeket hozza. Az autóipari bevonatolt finomlemezek méretre vágva érkeznek Európa több országából, főleg Németországból de újabban magyar beszállítóktól is. A transzferprés gépeken a karosszéria nagyméretű lemezalkatrészei több lépésben nyerik el végső formájukat; a bonyolultabb alakzatok kivágását számítógép-vezérlésű lézer-vágógép végzi. A kész panelek útja innen a hegesztőüzembe vezet. A hatalmas gépsorok az autók kasztniját ponthegesztéssel állítják össze, a fődarabok illesztése speciális gépsoron történik. Itt készülnek az ajtók, valamint az üzemanyagtartályok is. A kocsiszekrények szép lassan összeállnak: kezd a dolognak autó- formája lenni. Irány a festőüzem, ahová sajnos látogatók (a magas higiéniai követelmények miatt) nem tehetik be a lábukat. Így mi is kénytelenek vagyunk a hivatalos sajtóanyagot idézni: „A festőüzem labirintusaiban az automata előkezelő soron a felületek és üregek zsírtalanítása, öblítése, kezelése, majd kataforetikus bevonat felhordása következik. Ez képezi a tartós, korrózióvédő alapréteget. A közbenső, majd fedő festékrétegek felhordásával a végső felület kialakítása gondosan programozott és ellenőrzött körülmények között történik. A festés végellenőrzése után az utolsó állomás következik.”
Remélem, minden szót értettek, bevallom, én magam nem. Az összeszerelő üzembe viszont bejuthattunk és meg kell mondanom, ez volt a legnagyobb élmény.
A rengeteg gép után eljutottunk a „hagyományos kézimunka” világába. A zaj itt is óriási, a munkásokon csak sisak van, más védelmi eszköz nincs. Fülvédő sem. Idegenvezetőinktől azt is megtudtuk, miért. Az autók futószalagon érkeznek, a fejünk fölött, kb. olyan 2- 2,5 méteres magasságban. Egy- egy állomáson olyan 2-3 percet töltenek a kasztnik, egy csavar behajtására a gyári előírás szerint 40 másodperc jut. Ezt a japán művezetők nagyon szigorúan betartatják, akik tolmácsok segítségével kommunikálnak a beosztottaikkal. A szalag kétóránként öt percre áll le, ennyi „pisiszünet” jár a dolgozóknak. Egyébként napi 24 órában megy az üzem és a japán előírások alapján heti 4 napban napi 10 órát dolgoznak a munkások… A gépek elindulását és leállását hangjelzések jelzik. Szintúgy azt is, ha targonca érkezik és alkatrészt hoz – a targoncák többsége a Beatles együttes Lucy in the Sky With Diamonds c. opuszát zengi elképesztő hangerővel, hogy a melósok egyikét se üssék el és az ilyen bamba látogatókat sem, mint mi (a hegesztőgép az induláskor Brahms magyar táncaival szórakoztatja a nagyérdeműt). De pontosan mi is zajlik ebben a csarnokban –
A cél az, hogy minden munkahelyen megfelelő alkatrész vagy szerelvény kerüljön az adott gépkocsira. Ez nem kis feladat, hiszen a változatok száma egyre nő. Jelenleg háromféle Suzuki készül itt, több kivitelben: a Swift, az SX4 és a Splash, ill. azt tudták-e, hogy Esztergomban nem csak Suzukit gyártanak –
A hivatalos megfogalmazás általában valahogy így szokott hangzani: az új Opel Agila a Suzuki Splash padlólemezére épül. A valóság: a két autó TELJESEN AZONOS! Ugyanazon a gyártósoron ugyanazokból az alkatrészekből ugyanazok az emberek rakják össze, csak a kárpitok és a külső lakkozás színválasztékában van különbség, meg abban, hogy a gyártósor végén az S- betű helyett a körbezárt villámot ragasztják a kocsik elejére. De ez még hagyján! Azt mondod Splash, azt mondom, Agila. Azt mondod, SX4, azt mondom, Fiat Sedici. A Magyarországon nem kapható Fiat modell is 100%-ig Suzuki, semmi köze nincs az olasz design-hoz!
Egyébként 2007-ben 233.000 autó készült Esztergomban, idénre több, mint 300.000 kocsi legyártását tervezik. Készül: 90.000 Swift, 90.000 SX4 ill. Fiat Sedici; 60.000 Opel Agila és 60.000 Splash. Csak legyen, aki mindezt megveszi! (A gyár dolgozói 10% kedvezményt kapnak, amennyiben minimum 3 évre aláírnak a Suzukihoz.)
De térjünk vissza az összeszerelő üzembe! Megintcsak idézet következik: „A jól szervezett, gondosan összehangolt csapatmunka mellett fontos szerep jut a számítógépes termelésirányítási rendszernek is. A gépek nemcsak a szervezésben, hanem a fizikai munkában is résztvesznek. A szélvédő ragasztásánál például robot segédkezik. A szerelőszalagon előírás szerint a műveletek között mindent többször is ellenőrizni kell. A futómű, a hajtómű, az alkatrészek ezreiből összeálló szerkezet már csak a feltöltésekre, az utolsó simításokra vár – és indulhat a motor.”
Node hogy néz ez ki a gyakorlatban – A futószalag egyes állomásain általában két- három ember dolgozik. A kocsik kb. egy lassabb gyalogos sebességével haladnak, semelyik állomáson nem állnak meg, mozgás közben szerelnek rájuk mindent. Először a futóműveket montírozzák, a fékrendszert és a kereket; az autó tovább gurul. Aztán jön a váltó, a motor, a belső szerelvények (műszerfal, klíma, ülések, kárpitok), ezek Japánból érkeznek. A legérdekesebb a motor beszerelése. Elhiszik, ha azt mondom, hogy ez a művelet kevesebb, mint egy perc – A következő módon csinálják ugyanis: az autó 2 méter magasan függesztve érkezik; a talaj szintjében, szintén futószalagon jönnek a kasztnikhoz párosított motorok. Amikor a kasztni és a motor találkozik, egy hidraulikus emelő felemeli a gép szívét és alulról a motortérbe nyomja. Egy filigrán termetű hölgy felmászik létrán, beugrik az autóba. Bentről rögzíti azokat a csavarokat, amik a motort a váltóval kötik össze, míg két jól megtermett férfiember alulról csavarozza be a motort a helyére és már lódul is tovább az autó; jön helyette a következő. Konzekvensen mindig az adott sorrendben: egy Swift, egy SX4, egy Splash; nem tudom, talán azért, hogy ne legyen annyira unalmas a munka, talán a logisztikai szervezés miatt –
Beszerelik a lámpákat, az elektronikát, majd beállítanak mindent a megfelelő módon és a megfelelő gépekkel. A futómű beállítása, ellenőrzése, bemérése, a fényszóró- beállítások, a gondos szemrevételezés, a futópróba, a fékpróba, a szivárgásvizsgálat és a szállítás előtti konzerválás után gyakorlatilag el is készült az autó.
Természetesen már a gyártás közben szúrópróba- szerűen kiemelnek pár gépet ellenőrzésre. Ezek nagyon szigorú teszteken esnek át egészen onnan, hogy a kasztnit vésővel és kalapáccsal puhítják, vajon mennyit bír ki; egészen odáig, hogy a legapróbb csavar is megfelelően meg van- e húzva, ill. minden vezetékvégnél tökéletes- e az érintkezés.
A dolgok végeztével az autót beindítják és jön a minden egyes modellre kiterjedő kontroll. A Suzuki minőségellenőrei éberen őrködnek afelett, hogy „a mi autónk” minősége valódi Suzuki minőség legyen. A sor végén pedig egy újabb kamion; ezúttal autószállító, mely azonnal elviszi a kész autókat a gyárból.
A kamionnal együtt pedig mi is egy pillanat alatt az udvaron találtuk magunkat – véget ért a túra. De az élmény még nem.
A kapuban várt minket ugyanis Ákos, akitől megtudtunk még egy pár érdekes dolgot: Az esztergomi Suzuki- gyár 350.000 négyzetméteres területen fekszik, melyből a csarnokok 33.000 négyzetmétert foglalnak el. Ez a létesítmény a Suzuki- birodalom egyik legnagyobb gyára, mondhatni igazi gyöngyszeme, mely talán csak a japán Kosai gyárhoz hasonlítható.
A Suzuki Motor Corporation gyáraiban egyébként összesen másfél millió személygépkocsi készül évente; ezzel ő a világ 20., Japán 5. legnagyobb autógyártója. A kiskategóriás autók kategóriájában darabszám tekintetén világelső. 163 országban van jelen, 28 vegyesvállalattal közvetlenül, vagy értékesítési hálózata révén. Hát ez tényleg nem semmi…
Ezzel valóban befejeződött a látogatás. Még egy pár fotót lőttem a gyár külsejéről és a kapuban feszítő Splash-ről, majd jött a keresgélés; a hatalmas parkolóban alig találtam meg a kocsimat. Végül meglett és egy hatalmas élménnyel gazdagodva elhagytuk Esztergomot.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop