Jól válasszunk burkolatragasztót!

Jól válasszunk burkolatragasztót!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A megfelelő ragasztó kiválasztása nem egyszerű feladat, tervezést, tájékozódást, szakmai tanácsadást igényel. Nem mindegy ugyanis, hogy hol használjuk (kint, benn, falon, padlón), milyen méretű lapot szeretnénk lerakni, és milyen a burkolandó felület.

jolvalasszunkburkolatrag 720


Ha kültérben burkolunk
Ha kültérben burkolunk, legyen flexibilis és fagyálló a burkolatragasztó. Ez nagyon fontos, ha ugyanis fagyálló, de nem felxibilis (flex) ragasztót használunk, az első tél után szomorúan tapasztalhatjuk, hogy a burkolat elválik a felülettől, felpattogzik, felfagy. Kültéri hidegburkolat ragasztását bízzuk inkább szakemberre, mert egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan rakjuk le. Ha a terasznak nem alakítanak ki kellő lejtést, esőzéskor folyamatosan megáll rajta a víz, és fagyállóság ide vagy oda, nagy az esély, hogy teraszburkolatunk rövid időn belül tönkremegy. Egyéb fedetlen területek burkolásánál (erkélyek, teraszként is funkcionáló pincelejáratok teteje) is nagyon fontos a vízszigetelő anyagok alkalmazása.

Burkolás belső terekben
Kicsit talán könnyebb dolgunk lesz a beltéri burkolással, de itt is elengedhetetlen a körültekintő választás. Általában elegendő az alap (bázis) ragasztó használata, bár ez sem mindig igaz. Fontos az igénybevétel, a burkolandó lapok tulajdonsága is. S hogy mikor bázis, mikor flex? A bázis és flexibilis ragasztóknak különböző a teherbírásuk. A fali csempék többnyire kisebbek, könnyebbek a padlólapoknál, hiszen még ha nagyobb méretet is választunk, vékonyabbak. Egy alapcsempénél (pl. 20x30 cm) elegendő a bázis (alap) ragasztó használata, ha azonban nagyméretű csempét választunk a falra (pl. 25x40 cm, 30x60 cm stb.) mindenképp egyeztessünk szakemberrel a vásárlás előtt, hogy a ragasztó a falon is tartsa majd a lapot. Nagyméretű fali csempékhez, természetes hatású burkolatokhoz ajánlatosabb flexibilis ragasztót vásárolni. Beltéri padlóburkolathoz sokszor elegendő a bázis csemperagasztók használata, azonban olykor ajánlottabb a flexibilis csemperagasztó. Például flexragasztót kell használni, ha greslappal burkolunk, vagy a nagyobb méretű padlólapoknál is mindenképp flexibilis csemperagasztót válasszunk. Nagy forgalmú helyiségek, vendéglátóipari egységek padlóburkolásánál pedig fokozottan fontos a flexibilis burkolatragasztó használata.

Várható terhelés, nedvesség
Mi alapján döntsük el, hogy fagyálló csemperagasztó vagy flexibilis csemperagasztó alkalmas-e a munkálatainkra? Mielőtt kiválasztanánk a burkolatot és a burkolóanyagot, csemperagasztót, vegyük számításba a terhelést, ami a felületet éri majd a használat során. A szobákban általában nem nagy, így a ragasztó leginkább a csempe vagy járólap tulajdonságától függ. Ha mégis nagy mechanikai terhelésre számítunk, a legjobb választás a flexibilis csemperagasztó. Garázsok aljzatához kizárólag ilyet használjunk. Leggyakrabban azonban a vizes helyiségek burkolása során hibázhatunk, amikor nem vesszük figyelembe a fürdő, a konyha burkolatát érő nedvességet. A speciális flexibilis csemperagasztó jól bírja az extrém vízterhelést. Ennek fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni: nagyon kellemetlen egy frissen felújított, de elrontott fürdőszoba, mert a beázással még az alattunk lakónak is kárt okozunk.

Legjobb mindenhová a rugalmas
A magas minőségű, márkás flexibilis csemperagasztókkal sok kellemetlenségtől, és később, a használat során előbukkanó, csak költségesen orvosolható hibától kímélhetjük meg magunkat. A jó flexibilis csemperagasztóra fordított négyzetméterenkénti többletköltség a burkolás közben tapasztalható előnyök miatt a ráfordított munkában hamar megtérül. A frissen felragasztott csempék nem csúsznak el a helyükről, ugyanakkor van még lehetőségünk finoman igazítani. A csemperagasztó megválasztása különösen fontos a padlók esetében. A fogasléccel egyenletesen felhordott csemperagasztónak a burkolólap minden pontját alá kell támasztania.
Mielőtt a burkolótól átvennénk a munkát, ajánlatos egyenként, finoman végigkopogtatni a lapokat, vagy egyszerűen kemény sarkú cipőben végigsétálni rajtuk. A spórolásból foltokban, hézagosan felkent csemperagasztótól burkolatunk kongó hangot ad., ahol néhány hónap múlva bizonyosan megrepedt, letört sarkú lapokkal találkozunk majd. Kültéri teraszok, erkélyek burkolatainál, a hézagok mentén beszivárgó víz a hiányzó csemperagasztó helyén felgyülemlik, és jéglencsét alkotva felfeszíti az egyébként megfelelő fagyállósággal bíró burkolólapot.

Tudnivalók parkettához
A parketta padlóra rögzítésének leggyakoribb módja a ragasztás. A modern vizes bázisú ragasztók alacsony víztartamúak, nem okozzák a készparketta deformálódását, ezért a vékonyabb, hagyományos csaphornyos, lamella, mozaik és intarzia parkettákhoz is alkalmasak. Jól kenhetők, könnyen bedolgozhatók, gyorsan száradnak, stabilan kötnek. Választhatunk az egykomponensű és kétkomponensű poliuretán kötőanyagú, valamint az oldószeres ragasztók közül is, amelyek vízmentessége teljesen kizárja a parketták feldagadását. E ragasztók a kötés során gumiszerűvé változnak, kiegyenlítik a feszültségeket, hangcsillapító hatásuknak köszönhetően pedig mérséklik a kopogó hangokat is. Rugalmas kötésük miatt padlófűtésnél is alkalmazhatók. PVC, kvarcvinil, gumi, linóleum ragasztására is többféle, rugalmas kötést biztosító termékek közül választhatunk.


jolvalasszunkburk 1
Fontos szempontok

  • VEGYÜK FIGYELEMBE, hogy a burkolandó felület kültérben vagy beltérben található-e. Bár a csemperagasztók többsége univerzális, kint és bent is használható, függetlenül attól, hogy zsákos vagy diszperziós („vödrös”) kiszerelésű-e, azért utóbbiak között előfordulnak csak beltérben használhatók.
  • AZ SEM MINDEGY, hogy falra vagy padlóra kívánunk-e burkolni, mert vannak olyan anyagok is, amelyek csak falra, vagy csak padlóra jók.
  • FIGYELJÜNK ARRA IS, hogy milyen burkolólaphoz milyen ragasztót választunk. A mázas kerámia lapoknak (pl. csempék és a nem gres padlólapok) nagyobb a vízfelvétele, ezért belső helyekre gyakorlatilag mindegy, milyen csemperagasztót választunk. Mivel a gres lapok tömörre égetettek, és sokkal kisebb a vízfelvételük (0, 5% alatt), hozzájuk ajánlott a flexibilis ragasztó.
  • HA PADLÓFŰTÉS VAN A BURKOLAT ALATT, csak flexibilis ragasztó használható, hogy a burkolat bírja a fűtés okozta hőingadozást, továbbá mindenütt, ahol az aljzatban dilatációs, mozgó hézag van, ott a burkolaton is képezzünk dilatációs hézagot.
  • OTTHONUNK VIZES HELYISÉGEIBEN (konyha, fürdőszoba, toalett) olyan ragasztót használjunk, amely bírja a nagyobb vízterhelést.
  • A CSEMPERAGASZTÓK ÁLTALÁBAN CEMENT TARTAMÚAK, azért ha gipszes vakolású felületen vagy gipszkartonon szeretnénk burkolni, előtte a felületet mindenképpen alapozzuk, gipszkartonra burkolásnál pedig a csemperagasztók közül is a flexibilis ragasztót használjuk.
  • GARÁZSBAN MINDENKÉPPEN ÜREGMENTESEN, folyóágyas ragasztóba fektessük a padlólapokat, vagy ha flexragasztót használunk, kétoldali kenéssel dolgozzunk (mind a lapot, mind az aljzatot kenjük be ragasztóval), hogy a burkolat ellenálljon a parkoló autó terhelésének.




Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.