Szép tetők egy Szép játékhoz

Szép tetők egy Szép játékhoz

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A brazíliai Labdarúgó Világbajnokság megkezdéséig 12 stadionnak kellett elkészülnie. A munka éjjel-nappal folyt, hogy ezt elérhessék. Az óriási stadionok közül ötöt Firestone UltraPly TPO lemezzel szigeteltek.

 

lambda

 

A Firestone UltraPly TM TPO szigetelőlemez egy termoplasztikus lemez, ami nagyon gyorsan elterjedt a tetőszigetelési piacon és nagyon sok előnnyel, mind a tartósság, mind a kivitelezés területén.

Az 1990-es évek kezdete óta, amikor az első tetőt szigetelték TPO lemezzel, a világon már több millió négyzetméter UltraPly TM TPO lemezzel szigetelt tető készült, Kanada hideg éghajlatától kezdve a forró és párás Délkelet-Ázsiáig.

A brazíliai stadionok szigetelésénél azért választották az UltraPly TM TPO lemezt, mert gyorsan beépíthető, és megfelel az igényes kialakítású tetők fedésére. Az UltraPly TM TPO lemezek méretei és rugalmassága biztosítja az íves tetők esztétikus megjelenését.

Az UltraPly TM TPO lemezeket rugalmas termoplasztikus poliolefinből (FPO) állítják elő, elsősorban polipropén és etilén-propilén gumi alapanyagokból, poliészter erősítéssel.

Ez az összetétel biztosítja a forrólevegős varrat-hegesztés, a időjárás-állóság és a világos színű, fényvisszaverő felület előnyeit. Ez a világos szín visszaveri a napsütést, mielőtt elnyelné és hőenergiává alakítaná, ezzel jelentősen lecsökken az épületek belső hőmérséklete a napos, forró időszakban.

A Firestone UltraPly TM TPO szigetelőlemezek különböző vastagságban (1.1, 1.2, 1.5 és 1.8 mm) és szélességében (1.0, 1.5, 2.0, 2.44, 2.65 és 3.05 m) állnak rendelkezésre, a mechanikai rögzítésű lazán fektetett vagy a teljes felületen leragasztott rétegfelépítéseknél. UltraPly TM TPO lemezek kiváló nyíró-és szakítószilárdsággal, valamint statikus és dinamikus átszúródási ellenállással rendelkeznek, az egyedülálló poliészter szövet erősítésének köszönhetően.

Firestone UltraPly TM TPO lemezek átlapolásainál a varratokat forrólevegős hegesztéssel készítik, ezáltal a két réteg teljesen összeolvad és teljesen egységes varrat jön létre.

Ez a hegesztési eljárás igen erős, folytonos és gyors varratkészítést biztosít, amit bármilyen időjárási feltétel mellett el lehet végezni. Ezen kívül számtalan előre gyártott, erősítés nélküli UltraPly TM TPO idom-elem készíthető forrólevegős hegesztéssel a sarok, csőátvezetések, felülvilágítók vagy más szegélyezések kivezetésénél, ezáltal a tetőt ragasztók, tömítőanyagok és láng használata nélkül be lehet szakszerűen fejezni.

Az UltraPly TM TPO lemezek 100 %-ban újrahasznosíthatóak a gyártás folyamán. A lemezt utómunkálatok során megőrlik és ezt az őrleményt az extrudálás során a lemez alsó rétegeként használják fel a TPO lemez gyártásánál, 100%-os újrahasznosítással. Az UltraPly TM TPO lemez nem tartalmaz halogénezett égéskésleltetőt, klórt, nehézfémet vagy lágyító segédanyagokat. Az UltraPly TM TPO lemezek több évtizeden keresztül is üzemképesek lesznek. Amennyiben a lemez megsérülne, könnyen javítható 10 év elteltével is, az állandó vegyi szerkezetének köszönhetően.

Hőszigetelés és burkoló lemezek

Mind az öt stadion hőszigetelésére a Firestone ISO 95 + GL hőszigetelő táblákat alkalmazták. A Sáo Paolo-i stadionnál ezt a DensDeck Prime burkoló lemezekkel együtt építették be.

A Firestone ISO 95 + GL hőszigetelést zárt cellás poliizocianurát habból gyártják, mindkét oldalán fekete, 150 g/m2 testsűrűségű üvegfátyol kasírozással ellátva. Ennél az eljárásnál HCFC mentes hajtóanyagot alkalmaznak, ezáltal nem játszik szerepet az ózonréteg elvékonyodásában. A Firestone ISO 95 + GL hőszigetelést 29-52 %-ban újrahasznosított anyagból állítják elő, a táblát vastagságának függvényében. Ezek a táblák bármilyen csapadékvíz-szigeteléssel beépíthetők, és alkalmazhatók akár acél, beton vagy fa aljzatokon, kiváló hő-ellenállást és nyomószilárdságot biztosítva.

A DensDeck Prime burkoló lemezeket üvegfátyol kasírozású gipszlapokból készítik. 800 kPa feletti nyomószilárdsága révén (ez a hagyományos PIR hőszigetelések 5 vagy 6-szorosa), a DensDeck Prime tetőlemezek a tetőszigetelés szerkezeti állékonyságát kiválóan biztosítják.

5 stadion Firestone UltraPly TM TPO tetőszigetelési rendszerrel

1. Estadio Castelao

  • Helyszín: Fortaleza
  • Férőhely: 64 846 ülőhely
  • Építés ideje: 1973
  • Mérkőzések: 4 csoportmérkőzés, egy 16-os és egy negyeddöntő
  • Klub: Ceara SC és Fortaleza EC

Ezt a stadiont a FIFA korábbi, Dél-Afrikai világbajnoksága által ösztönzött építészek tervei alapján újították fel. Nagyon későn nevezték ki a brazíliai világbajnokság egyik helyszínének, ezért 9 év múlva 2011-ben újra fel kellett újítani, hogy megfeleljen a követelményeknek.

  • Tetőszigetelési rendszer: UltraPly TM TPO 1.1 mm vastag, mechanikai rögzítéssel
  • Hőszigetelés: ISO 95+ GL – 3.8 cm
  • Tetőfelület: 26 053 m2

2. Itaipava Arena Fonte Nova

  • Helyszín: Salvador
  • Férőhely: 48 747 ülőhely
  • Építés ideje: 2014
  • Mérkőzések: 4 csoportmérkőzés, egy 16-os és egy negyeddöntő
  • Klub: EC Bahia

A régi stadiont teljesen lebontották, hogy újat építsenek. A stadion egyik oldalát nyitva hagyták, hogy a közeli tóra a kilátást biztosíthassák.

  • Tetőszigetelési rendszer: UltraPly TM TPO 1.1 mm vastag, mechanikai rögzítéssel
  • Hőszigetelés: ISO 95+ GL – 3.8 cm
  • Tetőfelület: 11 214 m2

3. Itaipava Arena Pernambuco

  • Helyszín: Recife
  • Férőhely: 44 248 ülőhely
  • Építés ideje: 2014
  • Mérkőzések: 4 csoportmérkőzés, egy 16-os mérkőzés
  • Klub: Clube Nautico Capibaribe

Ezt a stadiont Brazília gazdaságilag hátrányos helyzetű régiójában építették. Ez része annak a tervnek, hogy a régiót fellendítsék. Miután az Itaipava egy brazil sör-márka, a stadionnak az Arena Penambuco nevet adták, mert a FIFA nem engedélyezi a világbajnokságon a külső szponzorokat.

  • Tetőszigetelési rendszer: UltraPly TM TPO 1.1 mm vastag, mechanikai rögzítéssel
  • Hőszigetelés: ISO 95+ GL – 3.8 cm
  • Tetőfelület: 15 176 m2

4. Arena de Sáo Paolo

  • Helyszín: Sáo Paulo
  • Férőhely: 65 807 ülőhely
  • Építés ideje: 2013
  • Mérkőzések: 4 csoportmérkőzés, beleértve a nyitó-mérkőzést, egy 16-os kör és elődöntő
  • Klub: SC Corinthians

Ennek a stadionnak a befejezése 2013 decemberére volt várható, de elhalasztották egy baleset miatt, amikor egy daru összedőlt. A stadion jelenleg 48.000 férőhelyes, de 20.000 ülőhely csak ideiglenes és a Világbajnokság után elbontják.

  • Tetőfelület: 34 868 m2
  • Tetőszigetelési rendszer: UltraPly TM TPO 2 mm vastag, teljes felület leragasztva
  • Hőszigetelés: ISO 95+ GL – 3.8 cm
  • Burkoló lemezek: DensDeck Prime mechanikai rögzítéssel, 12.7 mm vastag
  • Homlokzat felülete: 4.130 m2
  • Szigetelőlemez: UltraPly TPO teljes felületen leragasztva, 1.5 mm vastag
  • Burkoló lemezek: DensDeck Prime ragasztva, 6.4 mm vastag

5. Arena Pantanal

  • Helyszín: Cuiaba
  • Férőhely: 42 968 ülőhely
  • Építés ideje: 2014
  • Mérkőzések: 4 csoportmérkőzés
  • Klub: Mixto EC

Ezt a stadiont fenntartható és környezetbarát anyagok felhasználásával építették. Ennek eredményeképpen elnyerte a „O Verdao”, vagyis „A nagy zöld” becenevet.

  • Tetőszigetelési rendszer: UltraPly TM TPO 1.1 mm vastag, mechanikai rögzítéssel
  • Hőszigetelés: ISO 95+ GL – 3.8 cm
  • Tetőfelület: 15 176 m2

 

lambda.hu


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.