Vízlágyítás

Vízlágyítás

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Reklámok tucatjai hívják fel figyelmünket arra, hogy a kemény víz milyen károsodásokat okozhat a vezetékes vízzel érintkező háztartási berendezéseinkben. A vízkő okozta károsodások csökkenthetőek vízlágyítással, de vajon melyik módszer a legmegfelelőbb?

 

 

A vízben található ásványi anyagok némelyike lerakódásra hajlamos: vízkő formájában kiválik, így eltömítheti a csővezetékeket, megjelenhet háztartási gépeink alkatrészein is. Származási helytől függően a víznek alacsonyabb, vagy magasabb a mész, azaz a kalcium-karbonát tartalma. A vízkőképzésre leginkább hajlamosak a kalcium- és magnéziumsókban gazdag vizek, ezeket nevezzük kemény víznek

 

A csapvizek és ásványvizek keménysége általában 5-35 0dH közé esik, ám háztartási gépeink számára a 3 0dH körüli érték lenne az ideális.
A fűtőszálon létrejövő vízkőlerakódás egy ideig nem okoz látványos problémát, csak rossz hővezető lévén rontja az energiahatékonyságot: azaz a vízköves fűtőszálnak jóval több energiára van szüksége ahhoz, hogy a vizet adott hőmérsékletűre melegítse, a csövekben csökken az áramlási keresztmetszet, s a különböző részegységek idő előtt meghibásodnak.

Fizikai vízkőmentesítés

Számos módszer létezik, amellyel a vízkövesedést okozó anyagokat eltávolíthatjuk, vagy átalakíthatjuk.
Az egyik ilyen eljárás a fizikai vízkőmentesítés. Ezek a szerkezetek mágneses vagy elektrosztatikus elven működnek. Működésük eredményeképpen a kalcium- és magnéziumsók nanokristályos szerkezetbe rendeződnek, ami miatt nem tudnak kiválni, vízkövet képezni. Az eljárás fő erénye, hogy a víz kémiai összetételét nem változtatja meg, így ivóvíznek is alkalmas marad. A vízvezetékre szerelt elektromágneseknek elektromos áramra van szükségük, ám nagyon egyszerűen felszerelhetők, és különösebb karbantartás nélkül is hosszú élettartamúak.

Kémiai módszerrel

A vízlágyítás kémiai módszerrel is megoldható, de ekkor megváltozik az összetétele. Lényege, hogy a kezelt vízből eltávolítják a vízkő képződését okozó sókat, helyükre egy semleges, kiválásra nem hajlamos nátriumsó kerül. Ezzel az eljárással kezelt víz kedvez a ház csőrendszerének és a háztartási gépeknek, ám emberi fogyasztásra nem alkalmas, mivel kémiai összetétele a szervezet számára hátrányos változásokon ment át. Az emberi szervezet számára egyébként lényeges kalcium- és magnéziumsók helyett egy nátriumdús víz alakul ki, ennek fogyasztása egészségtelen. A kémiailag lágyított víz esetén ezért két vízhálózatot szokás kiépíteni az épületben, az egyik a lágyított, a másik a fogyasztási célra is használható nyersvíz szállítására szolgál. Ennek beruházásigénye jelentős, így csak ott éri meg kialakítani, ahol úszómedence, vagy egyéb, nagy mennyiségű lágy vizet igénylő berendezések vannak.

Fordított ozmózis

A fordított ozmózisos eljárás különleges módszer a víz sótalanítására. Érdekessége, hogy az USA haditengerészete fejlesztette ki a múlt század közepén. Amikor hadrendbe állították nukleáris meghajtású tengeralattjáróikat és repülőgép-hordozóikat az óceánon, felmerült, hogy bár ezek üzemanyag felvétele nélkül akár három évig is a vízen tartózkodhatnak, ám a legénység ivóvízellátása megoldatlan.
Az ozmózis során egy félig áteresztő hártyán keresztül az oldószer az alacsonyabb koncentrációjú oldatból a magasabb sókoncentrációjú felé kezd áramlani, és ez az áramlás addig folytatódik, amíg a hártya két oldalán a koncentráció ki nem egyenlítődik.
A fordított ozmózist úgy lehet elérni, hogy a töményebb oldat oldalán emeljük a nyomást, így az oldószer az ellenkező irányba kezd el áramlani, és a víz tisztán kinyerhető az oldatból. Az ilyen elven működő berendezésekkel nagy tisztaságú vizet nyerhetünk, de hátrányuk, hogy a tiszta víz mellett sókat tartalmazó szennyezett vizet is előállítunk, ami egyből a szennyvízhálózatba jut. Egyes készülékek 3 liter vízből készítenek 1 liter tisztát, ám vannak modellek, ahol ez az arány 1:10-hez. Előnye, hogy nagyon megbízható, mivel a membránon tényleg csak a víz jut át, így kiszűrhetők a sók mellett a gyógyszermaradványok, mikroorganizmusok.

A vízlágyítás még nem tisztítás

A lágyított vizet további kezeléseknek is alávethetjük. Egyrészt kaphatóak már olyan UV fénnyel működő csírátlanító berendezések, melyek elpusztítják a vízben levő baktériumokat és egyéb mikroorganizmusokat. E berendezések a 254 nm hullámhosszú sugaraikkal óránként körülbelül 300 liter víz fertőtlenítésére alkalmasak. Különféle szűrőkkel eltávolíthatjuk a vezetékes vízben található lebegő szennyeződéseket is, ilyen a homok, a rozsda és egyéb törmelékek. Egyes szűrők az oldott vas és a szabad klór kivonására is alkalmasak.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.