Átgondolt kivitelezés

Átgondolt kivitelezés

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Ha belefogtunk egy építkezésbe - legyen az akár lakás, családi ház vagy bármi más - , és már a szükséges engedélyek is birtokunkban vannak, a kivitelező megválasztása előtt végig kell gondolnunk, mi mindenre kell figyelni a kivitelezés megkezdésénél, illetve annak teljes befejezéséig.

 

 

Egy-egy új épület elhelyezése során alapvető követelmény, hogy a kivitelezés a szomszédos ingatlanok használatát, biztonságát ne zavarja, elkerülendő a szomszédokkal való vitát. Ez elsősorban saját jól felfogott érdekünk, hiszen az építési területen idővel számtalan értékes anyagot halmozunk fel, őrzése nehezen oldható meg, egy gondos szomszéd vigyázó szeme azonban sok veszteségtől óvhat meg bennünket.

 

Fontos követelmény, hogy lakóépületünk közszolgálati (tűzoltó, mentő stb.) járművel megközelíthető legyen, a környezet- és a természetvédelem sajátos követelményei kellőképpen érvényesüljenek. Saját érdekünkben szem előtt kell még tartanunk a kedvező tájolás, a stabilitás, a tűzbiztonság, a használati biztonság, a zaj és rezgés elleni védelem, az energiatakarékosság és hővédelem, valamint az életvédelem követelményeit is.

A kivitelező megbízása, feladatai

Ha kivitelezőt keresünk, annyit mindenképpen tudnunk kell, hogy külön jogszabály részletezi az építőipari kivitelezési tevékenység feltételeit. Előírás például, hogy csak olyan kivitelező végezhet építési engedélyhez kötött kivitelezést, akinek a kivitelezés a tevékenységi körében szerepel, és az építés műszaki munkálatait szakképesítéssel és gyakorlattal rendelkező felelős műszaki vezető irányítja.
A kivitelezési szerződés megkötésekor ennek meglétét mindenképpen ellenőrizzük, hiszen csak ekkor van esélyünk arra, hogy az építkezés során (sajnos gyakran) előforduló, súlyos összegekbe kerülő esetleges hibákat számon kérhessük a kivitelezőn.
Jó, ha tudjuk, hogy az általunk szerződéssel megbízott kivitelező felelős a megvalósított építmény, építményrész, szakmunka rendeltetésszerű és biztonságos használhatóságáért, valamint az építtető által rendelkezésére bocsátott építési engedélyben és a hozzá tartozó tervekben előírtak biztosításáért.
A kivitelező egyik legfontosabb - jogszabályban és szerződésben is rögzített - feladata az építési napló vezetése. Ezt az eddigi gyakorlat szerint a legtöbbször elbagatellizálták, holott egy későbbi kártérítési perben döntő bizonyítékul szolgálhat. Követeljük hát meg pontos vezetését, a saját érdekünkben. Az építési napló részét képezik az egyes elvégzett építőipari kivitelezési tevékenységekre vonatkozó felelős műszaki vezetői nyilatkozatok is.
A kivitelező feladata továbbá, hogy az építési munka során a keletkező környezetterhelés, igénybevétel a megengedett mértéken belül maradjon. Ha az építési munka során természeti érték vagy régészeti emlék kerül elő az ingatlanon, a kivitelezőnek haladéktalanul be kell jelentenie az építésügyi hatósághoz.

Felelős műszaki vezető, műszaki ellenőr

A kivitelező által foglalkoztatott felelős műszaki vezető felel a munkálatok szakszerűségéért, azaz hogy az építmény az építési és a kivitelezési terveknek megfelelően valósul meg, megtartják az építési tevékenységre vonatkozó szakmai, minőségi és biztonsági előírásokat. Amikor megbízást adunk ki az egyes szakmunkák elvégzésére, saját érdekünkben figyelnünk kell arra is (és ténylegesen le is kell ellenőrizni, még ha ez kellemetlen és bizalmatlanságnak is tűnik), hogy a szükséges építési szakmunkákat is csak az végezze, aki az előírt szakmai feltételekkel rendelkezik.
Felelős műszaki vezető nélkül - a munka jellegének megfelelő - szakmunkás képesítéssel rendelkező személy csak a lakóépületek teherhordó szerkezeteit nem érintő javító, karbantartó, felújító tevékenységet végezhet.
Akinek az építőipari kivitelezés nem szerepel a tevékenységi körében, illetőleg magánszemély, felelős műszaki vezető irányítása mellett is csak saját céljára végezhet építési munkát (házilagos kivitelezés).
Az építtető az építési-szerelési munka szakszerűségének folyamatos figyelemmel kísérésére, ellenőrzésére helyszíni képviselőjeként építési műszaki ellenőrt bízhat meg. Amennyiben az építőipari kivitelezési tevékenységet több kivitelező végezte, az építtető, vagy annak helyszíni megbízottja köteles gondoskodni arról, hogy az összes felelős műszaki vezetői nyilatkozat - a használatbavételi engedélyezési eljárás során - az építésügyi hatóság rendelkezésére álljon.

Beépített anyagok megfelelőségi igazolása

Ma már nem építhetünk be bármilyen építőanyagot lakóházunkba, mert az energiatakarékossági és egyéb jogszabályok ránk, magánszemélyekre is kötelezőek. Különböző jogszabályok tartalmazzák, hogy milyen minőségi követelményeknek kell megfelelnie a téglának, cementnek, ajtó- és ablakszerkezeteknek, burkolóanyagoknak, szerelvényeknek, bútoroknak stb.
A kivitelezéshez szükséges építési anyagok, szerkezetek, berendezések vásárlásakor tehát nagyon ügyeljünk arra, hogy azok rendelkeznek-e megfelelőség-igazolással, hiszen ezt bármikor ellenőrizheti az építésügyi hatóság, és súlyos bírsággal jár, ha nem tudjuk bemutatni a tanúsítványt.

Egyéb kötelezettségek

Az építtető felelős azért is, hogy a járulékos építmények, tereprendezési, parkosítási munkálatok az építménnyel együtt valósuljanak meg, az épület elkészülte után el kell szállítani az építési hulladékot, maradék építőanyagot. Végezetül: az épületet rendszeres karban kell tartani, ha bármilyen építési-szerelési munka szükséges, vagy módosítani kívánjuk az épület addigi rendeltetését, a változtatás sem az adott, sem a szomszédos építmény és részei állékonyságát és biztonságos használhatóságát nem veszélyeztetheti.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.