Az utólagos okosodás nem oktalankodás!

Az utólagos okosodás nem oktalankodás!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Lassan már nem is lehet olyan új lakást eladni, ahol nincs hőszivattyú, napelem, és nincs tele mindenféle okos dologgal. Sokak szerint nem is érdemes szenvedni egy lakás utólagos okosításával, el kell adni, venni egy újat, ami már eleve okosnak épült. Álláspontunk szerint ez éppen fordítva van!

azutolagosokosodasnemoktalankodas 720


Megkockáztatom, jómagam nem is vennék olyan lakást, ami már fel van okosítva. Hogy miért? A válasz kézenfekvő, elég csak arra gondolni, hogy egy építtető fejében valószínűleg egészen más szempontok motoszkálnak, mint a végfelhasználóéban. Ha pedig az ember kütyümániás, akkor végképp lehetetlen meggyőzni arról, hogy ne az általa nagyra értékelt platformot használja, kizárólag azért, mert az építtető már lerakta a voksot valamely másik mellett.

Miért jobb az utólagos rendszerépítés?
Minden kütyümániás férfi megnyugodhat, szinte mindent fel tudunk utólag okosítani. A tíz évvel ezelőtti első megoldások úgy működtek, hogy a ház, lakás villanyvezetékezését úgy kellett kialakítani, hogy egy központi helyre elhelyezett nagy kapcsolószekrénybe kellett mindent kábelezni, külön a kapcsolókat, külön a lámpákat és más vezérlendő eszközöket. Mondanunk sem kell, ez nem éppen olyan megoldás volt, amit utólag meg lehetett volna csinálni. A világ az elmúlt évtizedben azonban nagyon sokat fejlődött, a vezeték nélküli internet és hálózati kapcsolat révén a meglévő elektromos hálózathoz nem kell hozzányúlni, nem kell semmit sem újrakábelezni, mindössze a kapcsolók, lámpák helyére kell beszerelnünk okos eszközöket, okos kapcsolót, aljzatot vagy fényforrást. A wifi kapcsolat pedig megoldja azt, hogy akár több lámpát is egyszerre tudjunk felkapcsolni, vagy akár egy fényforrást több helyről is tudjunk vezérelni, anélkül, hogy bármit kellene vésni vagy átkábelezni. S végül az utólagos okosításnak van egy nagyon nagy előnye: nem kell egyszerre beleönteni temérdek pénzt a teljes lakás vagy a lakás minden területének okosítására, lehet apránként, ahogy párunk türelme és pénztárcánk éppen megengedi.

Lépések sorrendje
Az okosotthonokhoz választani kell egy központi vezérlőfelületet, ez lehet a lakásban lévő tévékészülék, de a leggyakrabban a mobiltelefonunk lesz a nyertes. Az okostelefonok piacán alapvetően két nagy operációs rendszer verseng egymással, amelyeknek igen elszánt hívői, felhasználói vannak, akik legtöbbször nem akarnak a másik gyártó eszközeivel bíbelődni. Tehát a nulladik lépésként el kell döntenünk, hogy milyen eszközt használunk az okosotthonunk vezérlésére. A következő lépés annak eldöntése, hogy egy programon belül szeretnénk-e minden okos eszközt kezelni, vagy megelégszünk az egyes gyártók saját programjaival. Jómagam az előző megoldás híve vagyok, mert azt szeretem, ha egyetlen alkalmazásban látom az összes otthoni okos eszközt. Tapasztalataim szerint a legtöbb minőségi okos eszköz alkalmas a két nagy gyártó saját okosotthon-alkalmazásához történő kapcsolódásra, de azért tudni kell, hogy van számos olyan jól működő okoseszköz, amelyek kompatibilitási problémák miatt elvesznek.

Milyen okos eszközök jöhetnek szóba?
A legkézenfekvőbb a világítási rendszer, erről már esett is szó. Számtalan olyan okos kapcsoló érhető el pár ezer forintos áron, amelyek képesek a wifi hálózatra kapcsolódni, alkalmasak helyi kapcsolásra, telefonról akár távoli elérésre, illetve alkalmasak csoportban történő kapcsolásra is. Mindez lehetővé teszi kábelezés nélkül, hogy egy helyről több áramkört kapcsoljanak, vagy akár hogy több helyről egyet. Mérhetjük lakásunk vagy annak egy részének fogyasztását is, megjelenítve a telefonunkon, így a villanyórafunkció hamar kimutat például egy bekapcsolva hagyott kávégépfogyasztást, segítve a takarékos energiafelhasználást.

Árnyékolás. A meglévő redőnyök mozgatása is megoldható okosan. Az elektromos mozgatás lehetőséget biztosít a csoportos vezérlésre, egy szobában vagy akár egy szinten egyszerre engedhetjük fel vagy le a redőnyöket. Az okos megoldás egyik fontos előnye az energiatakarékosság is, okos redőny vagy más árnyékoló alkalmas arra is, hogy forró nyári napon úgy mozgassa a szerkezeteket, hogy a lakás hőmérséklete a legkisebb mértékben emelkedjen, csökkentve a hűtési költségeket.
Fűtés, hűtés, levegő. A fűtési rendszer okosítása már szinte alap, minden kazángyártónak van saját okostermosztátja, amivel időprogramot állíthatunk, sőt, vannak olyan eszközök is, amelyekkel a kazán vagy hőszivattyú legtöbb paraméterét is le tudjuk kérdezni, állíthatjuk a melegvíz-termelést, és a fűtési rendszer szivattyúit is kezelhetjük.
A hűtés és a fűtés okosítás szempontjából nem sokban különbözik egymástól, több gyártó alapból ad wifi elérést a klímáihoz, onnan már csak kompatibilitási kérdés, hogy az okosotthon alkalmazásból is el tudjuk indítani a hűtést. A légminőség-érzékelő tipikus utólag felszerelhető eszköz, ezek a vezeték nélküli termosztáthoz hasonlóan többnyire kijelzővel ellátott szerkezetek, mérik a a szoba levegőjének szervesanyag-tartalmát, és ebből következtetve, ha szellőztetésre van szükség, figyelmeztet.

azutolagosokosodasnemoktalankodas 1
Az okosítás egyre bővül
Az okosítás otthonunk minden területére kiterjedhet. Okos lehet a kerti öntözés, a hőszivattyú is képes csendesebb üzemre ha a kertben vagyunk, de az épületvilágítás szabályozásával felkapcsolt villanyokkal várhat bennünket haza az otthonunk.

Biztonság. Az okos rendszereket képessé tehetjük arra, hogy éjszakára bekapcsolják a riasztórendszert, lehúzzák a redőnyöket, de akár jelenlétünket is szimulálhatják, ebben a módban lámpákat kapcsol, redőnyt mozgat, szimulálva ezzel azt az állapotot, mintha éppen otthon lennénk. No persze a biztonsághoz az is hozzá- tartozik, hogy mindent láthatunk és kezelhetünk egy eszközről a lakás bármely pontjáról, de akár a világ bármely részén vagyunk is. A nem várt látogatók távoltartásán túl, az otthonunkban hagyott berendezések kikapcsolása is az okos rendszer által adott biztonsági funkciók egyike. Nem jelent többé gondot a bekapcsolva felejtett vasaló, de a vízrendszert is lezárhatjuk akár távolról is, és a rendszer akár magától is elvégzi ezeket a biztonsági szolgáltatásokat, ha érzékeli, hogy senki sincs otthon.

Kényelem. Az okosítás nemcsak a biztonságot, de kényelmünket is szolgálja. A központi vagy távoli vezérlések mellett megmaradnak a hagyományosan használt helyi vezérlések is. A lámpákat továbbra is fogjuk tudni a fali villanykapcsolóról vezérelni, de a fűtést is lehet állitani a fali termosztáton. A kényelmünket szolgálja, ha felokosítjuk a garázskaput, és az okosítás révén még liftet is lehívhatjuk, amikor megérkezünk a közelébe.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.