2021. évi kilátások egy építőanyag-kereskedés szemszögéből

2021. évi kilátások egy építőanyag-kereskedés szemszögéből

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A vírus közvetett hatásait az építőipar is nagyon megérezte, és egyelőre 2021-ben sem várható jelentős változás az előző esztendőhöz viszonyítva, így a legoptimistább számítások is jövő tavasztól ígérnek jelentősebb fellendülést. Hogy mi várható ennek fényében ez évre a magyar építőipartól?

2021szazadikilatasokegyepitoanyagker 720


Kiss Norbert, a Békás Épker tüzép tulajdonosa volt a segítségünkre a válaszadásban, aki nemcsak a lehetőségekről beszélt, hanem arról is, hogy az általa vezetett építőanyag kereskedés mit képvisel az előttünk álló időszakban.

Az átoltottság jótékony hatására várakozva
Kiss Norbert is, mint a legtöbb magyar vállalkozás, amelyet érintett a vírushelyzet, abban bízik, hogy az átoltottság rövidesen érezteti majd a hatását. Az oltás és a nyájimmunitás kialakulása ugyanis a jelenlegi állás alapján elengedhetetlen ahhoz, hogy tartósan beindulhasson a gazdaság, ami egyet jelentene az ágazatok ismételt fellendülésével. Egyre több országban kötik ugyanis az átoltottsághoz a teljes nyitást, amelynek az építőiparra is nagy hatása lehetne, noha a 2021-es esztendőt már biztosan így sem lehet megmenteni, lassan az év fele eltelt úgy, hogy mindenki bizonytalanságban élt. A legoptimistább forgatókönyvvel számolva is kifejezetten sötéten látni az építőipar tekintetében az előttünk álló időszakot.

A drágulás elkerülhetetlen
A gazdaság beindulása ellenére a magyar építőipar biztosan megérzi majd a mögöttünk hagyott hónapokat, így Kiss Norbert szerint több lépcsős áremelések várhatók az építőanyagok tekintetében, ami természetesen a teljes szegmens drágulásához vezethet. Ennek megfelelően emelkednek majd az ingatlanárak, de a szakemberek munkadíjai egyaránt lépcsőzetesen növekedhet. Nyilvánvalóan ennek a mértéke és üteme egyelőre megjósolhatatlan, de már tavaly óta fokozatosan emelkednek az árak, és egyelőre nem látni még, hogy bármi megálljt parancsolna mindennek. Hogy mennyire mélyül el a válság, az nagyban függ az elkövetkezendő hónapok eseményeitől is, de aki felújításba kezdett, építkezik, netán beruházó, az mindenképpen a költségek általános emelkedésével számolhat.

Segítséget jelenthet az otthonfelújítási támogatás
Ha megoldás nem is, ellenben Norbert szerint mindenképpen nagy segítség lehet a magyar építőipar számára az otthonfelújítási támogatás, amelynek elindulása miatt a drágulások ellenére is sokan csaphatnak bele felújítási munkálatokba, hiszen ehhez jelentős anyagi segítséget kaphatnak. A támogatással ugyanis 3 millió forint vissza nem térítendő összegre teszi jogosulttá a családokat utólagos formában, ami azt jelenti, hogy az elkészült munka után lehet igényelni a pénzt. A támogatás már most érezteti hatását, hiszen a program részeként nemcsak munkadíjról, hanem építőanyagról szóló számlát is elfogadnak a bankok. Természetesen a felújításokkal az építőipar nem tud beindulni, azonban az ágazat túléléséhez rendkívül fontos most minden hasonló támogatás, egy építőanyag-kereskedés számára pedig különösen nagy segítség!

Az 5 százalékos lakásáfának nagyobb hatása lesz
A felújítások mellett az építkezéseket és a beruházásokat lendítheti fel, ha a kormány visszaállítja az 5 százalékos lakásáfát, amely 2016 és 2020 között óriási népszerűségnek örvendett, rengeteg magánszemély és beruházó tudott tetemes összegeket megspórolni vele, így ismételt bevezetése nagy lendületet adhat az ágazatnak. Mindez annak ellenére is igaz, hogy a korábbiakhoz mérten jelentős változások várhatók, noha a konkrét részletek még kidolgozásra várnak. Ami bizonyos, hogy az 5 százalékos lakásáfa minden olyan új építésű ingatlan esetén igényelhető lesz, amelynek ügylete 2021. január 1. után került teljesítésére. Ez azt jelenti, hogy a megkezdett, illetve jelenleg is folyamatban lévő, esetleg félbemaradt építkezések esetén is igényelhető lesz.

Mire számít a Békás Épker 2021-ben?
Amint azt Kiss Norbert kiemelte: nagyon fontos, hogy reagáljanak a piac változásaira, azonban továbbra is szeretnék tartani magukat a tőlük megszokott minőséghez mind a forgalmazott termékek, mind a szállítás, mind a szakértő kollégák tekintetében. Emiatt például nem terveznek leépítéseket vagy megszorításokat, noha a járványhelyzet hatásait azért természetesen ők is érzik. Arra számítanak, hogy a támogatások elterjedésével növekszik majd az építőanyag-forgalom, de mivel a legtöbben még mindig otthon vannak, nem mennek sehová, ezért a kisebb felújításokhoz szükséges eszközök, illetve alapanyagok érezhetően keresettebbé váltak, a kerthez szükséges kiegészítők társaságában. Az emberek ugyanis arra törekednek, hogy ebben az időszakban rendbe tudják tenni a saját portájukat, megvalósítsanak évek óta halogatott terveket. Emiatt az ömlesztett termékek iránti kereslet kifejezetten emelkedett, és ez a folyamat alighanem egész évben kitart majd, a homokot, a sódert vagy a murvát például lényegesen többen vásárolják most, mint az építkezéshez szükséges anyagokat.

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.