Doromboló szépségek a lakásban

Doromboló szépségek a lakásban

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A háziállatokkal kapcsolatban - akár lakásban, akár kertben tartjuk őket - , számtalan kérdésre kell válaszolni: hogyan őrizzük meg az egészségüket, hogyan lehet - jellemformálni?, tisztaságra szoktatni a cicát, a kutyát, mit tegyünk, hogy a kertünk is szép maradjon, de a kutyusnak is maradjon hely a futkározásra, mikor forduljunk orvoshoz, mit tegyünk a kutya és macskaszerelem idején stb.

 

 

Jobb esetben szenvedélyes viták folynak erről, rosszabb esetben a - majd csak lesz valahogy - álláspont kerekedik felül. Lapunk Kedvenceink című rovatában megpróbálunk szakszerű válaszokat adni e kérdésekre, azokra is, amelyeket - remélhetőleg - olvasóink levelei fogalmaznak meg. Várjuk tehát véleményüket, kérdéseiket.

 

 

Az Egyesült Államokban és Németországban a háziállatok rangsorát a macska vezeti. A gazdik szerint azért, mert - ellentétben a kutyával - nem kell naponta többször levinni sétálni, kevesebbet eszik, és csaholásával sem zavarja a szomszédokat.

 

 

Milyen szempontok szerint válasszunk cicát?

Hazánkban is egyre többen tartják ezt a kedves doromboló négylábút. Leggyakrabban a gyerekek kérnek a szüleiktől ajándékba játszótársnak kiscicát. Ha a család enged a kérésnek, már csak azt kell eldönteni, hogy milyen is legyen a cicus; próbáljanak-e ajándékba házimacskakölyköt szerezni, vagy esetleg tudnak pénzt áldozni törzskönyvezett egyedre.
Jól meg kell gondolni, hogy mit válasszanak, hiszen elvileg sok éven át ugyanarról az élőlényről kell gondoskodniuk.
Ha fajtatiszta kölyköt választanak, először azt kell eldönteni, hogy hosszú szőrű, azaz perzsamacskát szeretnének-e, avagy félhosszú szőrű cicát, vagy inkább rövid szőrű, esetleg sziámi vagy orientális macskát.
A döntés meghozatala előtt érdemes átlapozni néhány macskás könyvet, elmenni egy-két macskakiállításra, hogy a látvány könnyebbé tegye a választást. A döntés meghozatalánál az ár is meghatározó tényező lehet, mert például az úgynevezett divatos fajtákból egy-egy kölyöknek igencsak borsos az ára. Azonos fajtán belül az ár a minőségtől is függ, mert nem mindegy, hogy kedvenc, tenyésztésre való, vagy kiállítási cicát választunk-e.

Veszélyek a kertben

A fajtamacskákat kertes házban is a lakáson belül ajánlatos tartani, mert ha a macska szabadon ki-be járkálhat, sok veszély leselkedik rá. Elütheti egy autó, ellophatják, vagy gazdátlan, kóbor állatoktól súlyos fertőző betegségeket kaphat el. Arról már ne is beszéljünk, hogy mi történhet akkor, ha a szomszédban vérmes természettel rendelkező kutya él; aki betolakodónak, egyben zsákmánynak tekintheti a veszélyérzettel nem rendelkező kíváncsi, csavargó cicát.

A cicatartás kellékei

Az új gazdáknak be kell szerezniük a cicatartáshoz feltétlen szükséges eszközöket is. Legfontosabb a szállító doboz vagy kosár, a macskavécé és -alom, etető és itató tálka, fésű, esetleg játékok. Amikor az új jövevényért mennek, ajánlatos a szállító dobozt már magukkal vinni, és a cicát abban hazavinni. Így nem kell attól félniük, hogy a kölyök megijed, kiugrik a kézből és elvész, vagy a gépkocsiban a pedál alá kerülve akár balesetet is okozhat. A szállító dobozra akkor is szükség van, ha az állatot később állatorvoshoz, netán macskakiállításra viszik, sőt akkor is nélkülözhetetlen kellék, ha kedvencüket utazásaik során magukkal akarják vinni.
A macskavécé közül érdemesebb a drágább, zárt fedelű, esetleg szagtalanító betéttel ellátottat megvásárolni, hiszen a lakás bármely pontján elhelyezve eltakarja a szem elől az ürüléket, és a macska az almot nem tudja a drága szőnyegre kikaparni.
Az etető és itató tálka két külön edény legyen (műanyag vagy krómozott kivitelű). A macska előtt sohasem szabad otthagyni a megmaradt ennivalóját, kivéve a száraz tápot. A cicának naponta friss vizet kell adni.

A lakás (és a cica) tisztán tartása

Sok embert az riaszt el a macskatartástól, hogy a bútorkárpit, a ruha, a szőnyeg csupa szőr lehet. Akik allergiásak a macskaszőrre, valóban ne tartsanak macskát, a lakásban azonban könnyedén el lehet távolítani a szőrszálakat egy benedvesített szivaccsal.
A hosszú szőrű macskák bundája több gondozást igényel a többi fajtáénál. A kiscicát kezdettől fogva rá kell szoktatni, a fésülködésre, különben később, ha már tényleg lesz mit kifésülni belőle, élénken (húsz körömmel) fog tiltakozni.
Apropó, körmök! Sokan azért nem tartanak a lakásban macskát, mert féltik a szép bútorokat a karmolásoktól. E bajt kétféleképpen lehet megelőzni: vagy rendszeresen le kell vágni a macska körme hegyét az erre a célra kapható körömcsipesszel, vagy - karmolófát - kell készíteni, illetve vásárolni.

Játékszerek

A macska szívesen játszik minden apró, pofozható, gurulékony tárggyal, legyen az akár egy ping-pong labda, egy kis csoki papír, vagy egy kis műegér. Ugyanakkor igényli a csendes lustálkodás lehetőségét is.
Nevelési módszernek is kiváló, ha a gyereket macskával lepik meg, mivel így megtanulja, mit is jelent a rendszeresség, a gondoskodás egy másik élőlényről.
Egyedülálló idős emberek magányát oldja, ha van mellettük egy jópofa szőrgombóc, - akire - oda kell figyelni, amint éppen hancúrozással kergeti a labdáját, kecsesen közlekedik a porcelánok között, szereti a gazdi öléből nézni a tévéműsort, vagy együtt szunyókál szeretett asszonyával vagy urával.
Egy biztos: akinek már volt macskája, az olyan sok kedves élményt mondhat magáénak, amelyről egyszerűen nem lehet lemondani.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.