A hűséges barát

A hűséges barát

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A kutya és az ember kapcsolata 14 ezer évvel ezelőtt kezdődött. Napjainkra ez a pompás négylábú az ember egyik legkedveltebb háziállata, hűséges barátja lett. Sokan vágynak kutyára, de ha nem akarják, hogy a kutyatartás előbb vagy utóbb csak terhet jelentsen, előre meg kell gondolniuk, van-e elég idejük, energiájuk és megfelelő anyagi lehetőségük ahhoz, hogy gazdivá váljanak. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a kutya átlagos életkora 12 év, tehát sok éven át kell gondoskodnunk kedvencünkről.

 

 

Milyen kutyát válasszunk?

 

 

A kutya kiválasztásakor mindig a saját lehetőségeinkből induljunk ki, azaz próbáljuk meg összhangba hozni életmódunkat a leendő kutyus testi és vérmérsékleti adottságaival. Például kis- méretű, nem kertes lakásban csak akkor tartsunk nagy mozgásigényű kutyát, ha futtatásáról rendszeresen tudunk gondoskodni (airdale, fox-, ill. ír terrier, dog, doberman, gordon, ill. ír szetter, schnauzer). A német juhászkutya például nem való lakásba. Ellenkező esetben válasszunk inkább ölebet, vagy mérsékelten temperamentumos kutyát (puli, spániel, bulldog, uszkár, skót terrier, tacskó).

 

Elfoglalt, idegesebb ember ne válasszon terriert. Ha barátnak vagy házőrzőnek keresünk kutyát, nem kell feltétlenül ragaszkodni a fajtatisztasághoz, de a keverék kutya is csak a beszerzéskor olcsóbb.

 

Választhatunk kölyköt vagy felnőtt állatot is. A kölyökkutyák meghatóan jópofák, játékosak, különösen közel állnak a gyerekek szívéhez, ugyanakkor szükségük van valakire, aki anyja helyett anyja tud lenni, gondozza, eteti, és szobatisztaságra neveli. Nem tanácsos tehát kölyköt vásárolni, ha egész nap senki sincs otthon.

 

Hogy rövid vagy hosszú szőrű kutyát válasszunk-e, azt a háziasszony döntse el, mert a takarítás az ő gondja. A hosszú szőrű kutyák ősszel és tavasszal vedlenek, de természetesen egész évben hullatják szőrüket (rendszeres keféléssel megelőzhető e kellemetlenség).
A vásárlás előtt talán az egyik legnehezebb kérdés annak eldöntése, hogy kant vagy szukát válasszunk-e. Sokan azért nem tartanak szívesen nőnemű kutyát, mert évente két alkalommal tüzel és vérzik. A kellemetlenség ellen kiváló védelmet nyújt a különböző méretekben kapható kutyabugyi.

Felszerelés

Milyen felszerelési tárgyakra van szüksége kutyánknak - Feltétlenül szükséges a nyakörv, melyre érdemes azonosító címkét tenni, mert így, ha elcsavarog a jószágunk és önmagától nem talál haza, nagyobb esélyünk van a viszontlátásra. A kutyasétáltatás elengedhetetlen kelléke a póráz (1?2 cm széles, kb. 120 cm hosszú, bőrből legyen), és vannak olyan fajták, amelyeknél kötelező a szájkosár használata. Ha tömegközlekedési eszközön utaztatjuk kedvencünket, minden esetben kötelező a szájkosár használata, és jegyet is kell váltani részére (rendszeres utazás esetén érdemes bérletet venni). A kutyáknak feltétlen szükségünk van etető és itató tálra, szőrzetápoló kefére és fésűre, valamint játékokra (gumicsont, labda). A kutya fekhelyéül szolgáló párna vagy matrac kemény legyen, különben árt a szőrének (célszerű legombolható huzatot tenni rá).
A kutya kaphat főtt ételt, konzervet vagy száraz tápot, illetve ezek keverékét, csak az a fontos, hogy táplálék-élettanilag jó legyen: legyen benne fehérje, szénhidrát, zsír, vitaminok, ásványi és rostos anyagok (2/3 rész hús, 1/3 rész növényi eredetű anyag).
Az ennivaló lehet mindig ugyanaz, csak frissen készítsük el és tiszta edénybe tegyük, valamint sohase feledkezzünk meg a tiszta vízről sem. Csokoládét, cukrot még kivételes alkalommal se adjunk, mert kutyánk könnyen elhízik.
Az etetési időt pontosan tartsuk be (kifejlett kutyánál napi egyszeri étkezés, hetente egy nap böjt).

Kutya az autóban és külföldi utazáson

A kutyák többsége kifejezetten szeret autózni. A kocsikázás azonban nyáron problémás lehet, mivel a kutyák nagyon könnyen kapnak napszúrást. Meleg időben tehát nem szabad a járműben egyedül hagyni őket.
Ha külföldre szeretnénk magunkkal vinni kedvencünket, előtte a lakóhely szerint illetékes hatósági állatorvostól kiviteli engedélyt és tájékoztatást kell kérni arról, hogy a célországban milyen előírások érvényesek az ebek bevitelére. Ha előre foglalunk szállást, feltétlenül közölnünk kell, hogy kutyát is viszünk magunkkal, ugyanis nem minden szálláshelyre engedik be négylábú barátainkat. A leggyakrabban arra számíthatunk, hogy a kutya szállásáért külön kell fizetni.

Hogyan óvjuk a kutya egészségét?

Hazánkban kötelező az ebeket veszettség elleni oltásban részesíteni, és szükséges az egyéb fertőző betegségek (szopornyica, fertőző májgyulladás, parvo stb.) megelőzésére is oltást adni (kombinált védőoltás). A féregtelenítés és a bolha, illetve kullancs elleni védekezés ugyancsak szükséges. Ha a kutyánk levert, váladékos a szeme, rázza a fülét vagy rágja magát, száraz az orra, feltétlenül forduljunk állatorvoshoz.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.