Nembéla és egyéb macskaságok

Nembéla és egyéb macskaságok

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Újságíró az újságírónál... Szerencsés párosítás egy interjúhoz, és még jobb a helyzet, ha kutya-macska barátságról kérdezősködünk ott, ahol olyannyira imádják a kutyát, macskát. Egyáltalán, minden állatot. Hiszen szívügyéről, hobbijáról, a szeretemről mindenki örömmel beszél. Egy-egy hívó szóra regényes történetek buggyannak elő, csak sebesen kell jegyzetelni.

 

 

Kondor Katalin rádiós újságíró nem csak szereti az állatokat, de olyan rajongással veszi őket körül, olyan személyes a kapcsolata minden szőrös pamaccsal, hogy az ritkaságszámba megy. Lakása mindennek ellenére mégis antik módon elegáns és rendezett, nagyvonalú és tiszta.

 

Együttélés az állattal. Ez a kérdés foglalkoztatott minket, pontosabban az, hogyan lehet mindezt jól csinálni.

 

- Rengeteg állatod van, kimondani is meglepő: hat macska és egy kutya. De hol vannak?

 

- Valahol a házban. Egy ikerházban lakunk a barátnőmmel, Katival, és a közös előszobán át - a pincét is beleértve - hatalmas a macskák és az egyetlen kutya territoriális területe.
- Ezek az állatok nem piszkolnak, nem rumliznak, nem követelőznek. Hogyan lehet ezt kialakítani?
- Azt nem tudom, mert én nemigen alakítgattam ki semmit. Minden állat egy sztorival, véletlenül jött az életembe, és én egyszerűen csak hagytam és szerettem őket.
- Ez a kutya, aki önérzetesen elfoglalja előlünk a kanapét, milyen történettel érkezett...?
- Görögországba minden évben elmegyek egyszer. Az egyik szálláson, ahol már jól ismernek, hozzánk csapódott ez a kutyus. A kutya se kérdezte, kié, majd amikor az utolsó napon kijelentkeztünk és bepakoltunk, azt is végigasszisztálta. Beültünk az autóba, sietnünk kellett, alig volt időnk a kompig. Õ meg csak futott, futott utánunk - a kompnál már sírtam, annyira sajnáltam. El sem tudtam képzelni, mi lesz vele. Szörnyű vihar támadt, így a komp sem indult, visszamentünk hát kedves kis szálláshelyünkre. És a kutyus - Tigi lett a neve - ott várt bennünket, azután már örökre a miénk lett. (Tihi - görögül azt jelenti: szerencsés.) Azóta velünk él. Rövid, tiszta szőre van, a lábát lemosom, ha kint jár. Hihetetlenül okos és kedves.
- Itt vannak aztán a bejárati ajtón ki-be szökkenő macskák.
- Aki most itt közülük éppen látható, Nembéla.
- A Bélát még csak értem, de honnan a nem?
- Amikor ő többediknek hozzánk került, nevet kerestünk számára. Volt egy Béla nevű ismerősünk a képben, rá gondolva mondtam, legyen Béla. Barátnőm reklamálta, hogy milyen az macskanévnek, hogy Béla, így aztán mókásan Nembélának hívtuk, és véglegesen rajta is ragadt. A többiek Vica, Vacak, Abed-gondúr (Abed kandúr), Teca, és Mili.
- Gondoltad valaha, hogy ennyi állatod lesz - Egyáltalán, állatfajtában és létszámban hol a határ?
- A határ itt van. Ha csak lehet, már nincs több könyörület, mert ez az a mennyiség, amit gond nélkül elbírunk. Az első macskát, Vicust, még a régi lakásomból hoztam, beteg volt, macskanáthás. A túlélésre nem sok esélyt adott az állatorvos, de megmentettem, kikezeltem. Tulajdonképpen három macska az enyém, három a barátnőmé, de mind a hat mind a két helyre bejár. Amikor felmerült bennünk a házépítés gondolata, hogy négy jó barát együtt építkezzen és lakjon - kettő azután mégis másképp döntött - , az építésztől egy ilyen közös bejáratot kértünk. Természetesen bármelyikünk tapintatosan egyedül maradhat, ha vendége érkezik, ez a módszer évek óta bevált.
Az ajtókat egyébként nem kell nyitva hagyni, mert minden ajtón profi macska lengőajtó van.
- Semmi bosszúság, semmi nyűglődés?
- Azért természetesen van, de ezek inkább csodálattal teljes, mókás történetek. A kutya a cipőket imádja és átrendezi helyüket a lakásban. A zoknijainkat valahogy mindegyik széthordja, némelyik macska, például a Mili kuckót szeret építeni, hozza-viszi a hatalmas fürdőlepedőket - fogalmam sincs, hogyan bírja el .Olyan itt nincs, hogy az állat dühít, idegesít. Éjszaka jönnek az ágyamba, legalább három, de nekem nem jelent gondot. Nagyon gyakran cserélek ágyneműt, másrészt a cicák nagyon tiszták. Elképesztő például az is, hogy egész egyszerűen értenek magyarul.
- Mit jelentenek az ember életében ezek az állatok?
- Rengeteg humort. Én hatalmasakat mulatok, ahogy játszanak a szöcskével, lepkével. Egyszer valamelyik fogott egy egeret, de én megmentettem tőle, visszavittem a rétre, az anyukájához. Bennem mindez valahogy úgy él, hogy minden állatnak lelke van.
- Miért éppen macska és kutya, miért nem kolibri, gekkó vagy kígyó?
- Volt nekem egy hatalmas kócos kis tengerimalac párom, halálosan jópofák. Olyan képek készültek róluk, hogy ma is megnevettetnek. És voltak egerek is. De amikor tizenhatan lettek, mert én ugye állatot nem pusztítok el, akkor már sok volt. Elajándékoztam őket.
- És végül, félve ugyan, van egy gonosz kérdésem: van kedvenc?
- Igen, a Vicus. Neki hatalmas lelke van, és talán azért is, mert ő van velem legrégebben. És talán Tigi. Nagyon lehet őket szeretni!

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.