Nézd madárnak!

Nézd madárnak!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A díszmadarakat tollas ékszereknek is nevezik, hisz szó szerint megszínesítik a madárbarátok életét. Az alábbiakban a papagájokkal ismerkedünk meg, hogy kiderüljön: nemcsak nekünk kell tanítani őket, de nekünk is fel kell vérteznünk magunkat néhány információval, ha azt szeretnénk, hogy kis kedvencünk sokáig „beszélgessen” velünk.

 

 

[html"> HULLÁMOS PAPAGÁJ Magyarországon a legelterjedtebbek a kistestű papagájok. Gyakran találkozhatunk állatkereskedésekben, állatbörzéken hullámos papagájjal. Ausztráliában ez a fajta olyan gyakori, mint nálunk a veréb, Európában pedig az egyik legnépszerűbb díszmadár. Kék, zöld, sárga, lilás színekben pompázik - a kiterjedt tenyésztésnek köszönhetően jóval száz feletti a színváltozatok száma. A hím és a tojó felnőtt korban könnyen megkülönböztethető: a hím csőre feletti szarurész kék színű, míg a tojóé inkább barnás (fiatal madár esetében mindkét nemnél barnás). Hangutánzó képességük megdöbbentő. Ha emiatt választjuk a hullámos papagájt, akkor inkább egyedül kell tartanunk, mert így szoktatható a leginkább „beszédre”. (Természetesen a madár nincs tisztában azzal, hogy mit mond).

 

A tojókat is meg lehet tanítani, bár a hímek közt nagyobb arányban vannak csevegők. Fontos, hogy fiatalon kezdjünk foglalkozni velük. Táplálhatjuk magkeverékekkel, zöldeleséggel (tyúkhúr, gyermekláncfű, saláta, répa levele, stb.).

 

A madárnak nagy a vízigénye - legjobb erre a célra az önitató, abból nehezebben fröcskölik szét a vizet). Szaporítása könnyű, egyszerre általában hat fiókával számolhatunk, ezek azonban gyakran két-két nap eltéréssel kelnek ki. Ez a fejlődésbeli különbség azonban nem zavaró, ugyanis az idősebb testvérek is beszállnak a fiatalabbak etetésébe. Átlagosan tíz évet élnek.

 

 

BÓBITÁS NIMAFAPAPAGÁJ Népszerű még a hullámos papagájnál a valamivel nagyobb (kb. 30 cm hosszú), szürkésfehér-sárga, szintén Ausztráliából származó bóbitás nimfapapagáj. Füle felett piros, kör alakú folt található. Kedves madár, könnyen kézhez szoktatható. Mulatságos, ahogy a fején levő tollait égnek mereszti, ha valami kihozza a sodrából. Közeli rokona a kakaduknak, és kiváló hangutánzó. Tartása és szaporítása egyszerű, viszonylag könnyen és olcsón beszerezhető. Ha kézzel nevelt példányt szeretnénk, érdemes tenyésztőt keresni, kellő türelemmel persze a boltból vásárolt példányt is megszelídíthetjük. Bármilyen szelíd is madarunk, arról nem szabad elfeledkeznünk, hogy előszeretettel rágcsál meg mindent: faágat, bútort, szobanövényt. Sőt, ha vállunkon pihen, egy fülbevaló mindennél nagyobb csábítást jelenthet számára. Arról se feledkezzünk meg, hogy ha szabadon van a madár a lakásban, könnyen megcsipked olyan szobanövényt, amely akár végzetes is lehet számára.

 


NAGYPAPAGÁJOK A nagyobb, ritkább papagájok kényesebbek, mint az előbb említett két faj, s így az áruk is borsos lehet. A hangutánzó képességeikről ódákat zengnek (pl. jákó, amazonok), és színes tollazatukkal gyönyörködtetik a szemlélőt. Átlag életkoruk magasabb lehet, mint az emberé.
A nagypapagájoknál nem árt tudni, honnan származik az állat. Érdemes tenyésztett példányt vásárolni, mert a vadon befogott madarak nehezen szelídíthetőek, és számos betegséget hordozhatnak. Az ilyen fajoknál minden egyes madárnak egyedi megjelöléssel (gyűrű, de manapság inkább mikrochip), és ún. CITES-engedéllyel kell rendelkeznie. Amelyik állatnál nincsenek meg e feltételek, inkább ne vegyük meg, még ha jóval olcsóbb is, mint bolti társa, mert nagyobb összegű bírság is kiszabható az óvatlan tulajdonosra.

KALITKA Kulcsfontosságú, hogy megtaláljuk az ideális kalitkát. „Túl nagy” kalitka nem létezik,  lehetőségeinkhez mérten minél nagyobbat szerezzünk be! Nem elhanyagolható az anyaga sem, hiszen a madarak kemény csőrüket mindenbe belevágják. Tehát: legyen strapabíró, rozsda- és festékmentes. Egyes festékek mérgezőek lehetnek. Alakra inkább a szögletest javasoljuk, mert a hengeresnél könnyebben sérül a szárny, ha a madár az oldalára száll. Ülőrúdnak legjobb, ha természetes fertőtlenített faágat alkalmazunk. Az ágat úgy méretezzük, hogy a madár ujjai kb. 2/3 részben tudják átfogni. A mindenhol egyforma vastagságú, boltban kapható rudak nem jók, mert nem biztosítanak megfelelő mozgást a lábaknak.

RÖPDÉK Nagyobb szobában, teraszon, vagy a kert félreeső részén ki lehet alakítani ún. voliereket, más néven röpdéket. Ezek nagyobb ketrecek, amelyekben  több madár is szabadon repülhet. A röpde benépesítése előtt tájékozódjunk, hogy összeillenek-e a különböző fajok. Ha jó választjuk ki őket, és elég nagy a hely, az állatok a természeteshez jobban hasonlító körülmények közt élhetnek.
Ha kellemes környezetet biztosítunk madarainknak, hosszú ideig élnek majd velünk, sok örömet okoznak szépségükkel, kedvességükkel, mulatságos hangjukkal. [/html">

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.