Nézd madárnak!

Nézd madárnak!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A díszmadarakat tollas ékszereknek is nevezik, hisz szó szerint megszínesítik a madárbarátok életét. Az alábbiakban a papagájokkal ismerkedünk meg, hogy kiderüljön: nemcsak nekünk kell tanítani őket, de nekünk is fel kell vérteznünk magunkat néhány információval, ha azt szeretnénk, hogy kis kedvencünk sokáig „beszélgessen” velünk.

 

 

[html"> HULLÁMOS PAPAGÁJ Magyarországon a legelterjedtebbek a kistestű papagájok. Gyakran találkozhatunk állatkereskedésekben, állatbörzéken hullámos papagájjal. Ausztráliában ez a fajta olyan gyakori, mint nálunk a veréb, Európában pedig az egyik legnépszerűbb díszmadár. Kék, zöld, sárga, lilás színekben pompázik - a kiterjedt tenyésztésnek köszönhetően jóval száz feletti a színváltozatok száma. A hím és a tojó felnőtt korban könnyen megkülönböztethető: a hím csőre feletti szarurész kék színű, míg a tojóé inkább barnás (fiatal madár esetében mindkét nemnél barnás). Hangutánzó képességük megdöbbentő. Ha emiatt választjuk a hullámos papagájt, akkor inkább egyedül kell tartanunk, mert így szoktatható a leginkább „beszédre”. (Természetesen a madár nincs tisztában azzal, hogy mit mond).

 

A tojókat is meg lehet tanítani, bár a hímek közt nagyobb arányban vannak csevegők. Fontos, hogy fiatalon kezdjünk foglalkozni velük. Táplálhatjuk magkeverékekkel, zöldeleséggel (tyúkhúr, gyermekláncfű, saláta, répa levele, stb.).

 

A madárnak nagy a vízigénye - legjobb erre a célra az önitató, abból nehezebben fröcskölik szét a vizet). Szaporítása könnyű, egyszerre általában hat fiókával számolhatunk, ezek azonban gyakran két-két nap eltéréssel kelnek ki. Ez a fejlődésbeli különbség azonban nem zavaró, ugyanis az idősebb testvérek is beszállnak a fiatalabbak etetésébe. Átlagosan tíz évet élnek.

 

 

BÓBITÁS NIMAFAPAPAGÁJ Népszerű még a hullámos papagájnál a valamivel nagyobb (kb. 30 cm hosszú), szürkésfehér-sárga, szintén Ausztráliából származó bóbitás nimfapapagáj. Füle felett piros, kör alakú folt található. Kedves madár, könnyen kézhez szoktatható. Mulatságos, ahogy a fején levő tollait égnek mereszti, ha valami kihozza a sodrából. Közeli rokona a kakaduknak, és kiváló hangutánzó. Tartása és szaporítása egyszerű, viszonylag könnyen és olcsón beszerezhető. Ha kézzel nevelt példányt szeretnénk, érdemes tenyésztőt keresni, kellő türelemmel persze a boltból vásárolt példányt is megszelídíthetjük. Bármilyen szelíd is madarunk, arról nem szabad elfeledkeznünk, hogy előszeretettel rágcsál meg mindent: faágat, bútort, szobanövényt. Sőt, ha vállunkon pihen, egy fülbevaló mindennél nagyobb csábítást jelenthet számára. Arról se feledkezzünk meg, hogy ha szabadon van a madár a lakásban, könnyen megcsipked olyan szobanövényt, amely akár végzetes is lehet számára.

 


NAGYPAPAGÁJOK A nagyobb, ritkább papagájok kényesebbek, mint az előbb említett két faj, s így az áruk is borsos lehet. A hangutánzó képességeikről ódákat zengnek (pl. jákó, amazonok), és színes tollazatukkal gyönyörködtetik a szemlélőt. Átlag életkoruk magasabb lehet, mint az emberé.
A nagypapagájoknál nem árt tudni, honnan származik az állat. Érdemes tenyésztett példányt vásárolni, mert a vadon befogott madarak nehezen szelídíthetőek, és számos betegséget hordozhatnak. Az ilyen fajoknál minden egyes madárnak egyedi megjelöléssel (gyűrű, de manapság inkább mikrochip), és ún. CITES-engedéllyel kell rendelkeznie. Amelyik állatnál nincsenek meg e feltételek, inkább ne vegyük meg, még ha jóval olcsóbb is, mint bolti társa, mert nagyobb összegű bírság is kiszabható az óvatlan tulajdonosra.

KALITKA Kulcsfontosságú, hogy megtaláljuk az ideális kalitkát. „Túl nagy” kalitka nem létezik,  lehetőségeinkhez mérten minél nagyobbat szerezzünk be! Nem elhanyagolható az anyaga sem, hiszen a madarak kemény csőrüket mindenbe belevágják. Tehát: legyen strapabíró, rozsda- és festékmentes. Egyes festékek mérgezőek lehetnek. Alakra inkább a szögletest javasoljuk, mert a hengeresnél könnyebben sérül a szárny, ha a madár az oldalára száll. Ülőrúdnak legjobb, ha természetes fertőtlenített faágat alkalmazunk. Az ágat úgy méretezzük, hogy a madár ujjai kb. 2/3 részben tudják átfogni. A mindenhol egyforma vastagságú, boltban kapható rudak nem jók, mert nem biztosítanak megfelelő mozgást a lábaknak.

RÖPDÉK Nagyobb szobában, teraszon, vagy a kert félreeső részén ki lehet alakítani ún. voliereket, más néven röpdéket. Ezek nagyobb ketrecek, amelyekben  több madár is szabadon repülhet. A röpde benépesítése előtt tájékozódjunk, hogy összeillenek-e a különböző fajok. Ha jó választjuk ki őket, és elég nagy a hely, az állatok a természeteshez jobban hasonlító körülmények közt élhetnek.
Ha kellemes környezetet biztosítunk madarainknak, hosszú ideig élnek majd velünk, sok örömet okoznak szépségükkel, kedvességükkel, mulatságos hangjukkal. [/html">

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.