A fekvőbútort próbáljuk ki!

A fekvőbútort próbáljuk ki!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az elmúlt húsz év tapasztalatait összegezve megállapítható, hogy - a termékek minőségi hibáit leszámítva - a reklamációk egy része megelőzhető lenne, ha a vásárló többet tudna az általa kiszemelt ágy, fekhely tulajdonságairól, valamint a vásárlás körülményeiről. A legkritikusabb bútorok ugyanis a fekvőalkalmatosságok.

 

 

 

ás előtt a legtöbben csak azzal törődnek, miként mutat majd a bútor a lakásban. A kiválasztásnál sokan a reklámképek, a szövet színe és a bútor külső megjelenése alapján döntenek, kevésbé gondolnak az eljövendő évek pihenésére, fekvési komfortérzetére. A bútorüzletben a fekvőhely próbája hely hiányában, de még inkább a szituáció furcsasága miatt elmarad. A rendszeres és többórás fekvés érzetét nem lehet ugyan egy ráfekvéssel kipróbálni, de alapvető jellemzőket, például a méretet, ellenőrizhetjük. Az úgynevezett szükségfekhelyek párnakombinációit, az állványszerkezetek kereteinek, bordáinak, fa alkatrészeinek - átérződését" tapasztalni lehetne a vétel előtt, hogy megelőzzünk egy reménytelen reklamációs hadjáratot. A választást a következőképpen tervezzük meg: n Milyen célra vesszük a bútort, mekkora hely van számára? n Milyen a szerkezete, a felépítése? n Milyen legyen a külső megjelenése? n Ismerjük meg a vásárlói tájékoztatót, a jótállás feltételeit! Egy vagy több funkció A fekvőbútornak többnyire kétféle méretét adják meg: az egyik a helyfoglalása, a másik a fekvőfelületé. E kettő között olykor igen nagy a különbség. Tudnunk kell azt is, hogy mire kívánjuk használni a fekhelyet: állandó igénybevételre valót veszünk, vagy kétfunkciós kanapéágyat, esetleg pót- és vendégágyat, fotelágyat, amelyet a gyártók csak időszakos használatra ajánlanak. A gyakoribb típusok az egy- vagy kétszemélyes heverő, az emeletes ágy gyermek és felnőtt részére és a különböző alkalmi fekvőhelyek: a kanapéágy, kanapé-heverő, fotelágy, összecsukható vendég- vagy pótágy, esetleg szekrényágy. A leginkább ajánlott az egyszemélyes heverő vagy ágy. Két személy számára az egymás mellé elhelyezett két egyszemélyes heverőt, vagy a két külön fekvőbetéttel ellátott franciaágyat javasoljuk. A kétfunkciós, ülő- és fekvőbútorokat állandó fekvésre nem ajánljuk. A kanapéágy fő funkciója az ülés, a második a fekvés, amire általában csak időszakos használattal alkalmas. Ha például a fekvőfelületet össze kell hajtani, hogy a szerkezetek elférjenek a támla mögött vagy az ülés alatt, többnyire nem azonos vastagságúak a párnázatok, így nem egyenletes a pihenő test alátámasztása, tehát rendszeres fekvésre, pihenésre nem alkalmas a bútor. A különböző nyitható, csukható szerkezetek gyakran nem bírják a napi használatot. A bútor felépítése A kárpitozott bútorok állványszerkezete részben vagy egészben faforgácslap. Ezt sokszor csak akkor tudja meg a tulajdonos, amikor a szerviz a javítás alkalmával felbontja. Minthogy nem tájékozódott időben, a jogos vagy vélt sérelmektől, minőségi kifogásoktól amúgy is bosszús vásárló úgy véli, hogy a - hulladékból összetákolt bútor", vagyis a forgácslap is része lehet a reklamációnak. A forgácslapot szakmailag sokan ellenezték, de a laboratóriumi terheléses szilárdsági és tartóssági vizsgálatok meggyőzték a szakembereket. Manapság már lassan az a furcsa, ha az állványszerkezet a külső díszítésen kívül tartalmaz természetes faanyagot. A kárpitozott párnázatot tartóalap támasztja alá. Ez általában merev szerkezet, például farostlemez. Lehet félrugalmas is, például heveder, textil, műanyag, fémszalag, faléc, síkrugó, sodrony. A rugalmas szerkezet például farugó vagy ívesre hengerelt hullámrugó, amely néha nemcsak a tartóalap, hanem egyben a rugózat szerepét is betölti. A magas rugózatú fekvőhelyekben rugófonat van, amely géppel készül. Ezt nevezik Bonel rugónak vagy epedának. A párnázat különböző lágyságú poliuretán habszivacsokból, táblásított szálas anyagokból áll. Vásznak és szövetek A bevonat igen sokféle lehet, az egyszerű matracvászontól a legkülönbözőbb bútorszövetekig. A kárpitosipar sem kerülhette el azt a jelenséget, hogy a termék olcsóbbá tétele érdekében a szakmai indokot félrelökve döntött az álgazdaságosság. Miről is van itt szó - Az erős, strapabíró len alapanyagú vásznak jól ellenálltak a tartós használatnak, és ha megkoptak, elszennyeződtek, az áthúzás nem volt anyagilag megterhelő, a dísztakaró nem volt kitéve a dörzsölésnek, strapának. De így két anyagra volt szükség egy heverő használatához. Ezért a nagy hazai bútorgyártók kitalálták, hogy meg lehet takarítani egy anyagot, ha a heverőt, franciaágyat bútorszövettel vonják be. Időközben azonban divatba jött a plüss vagy bársonyszövet, amely a legkevésbé alkalmas fekvőhelyre. A vásárlók a felület elváltozását a szövet kopásának vélik, pedig ez bizonyos mértékig a termék tulajdonsága, s a jótállási reklamáció keretében nem érvényesíthető. Sok vásárló kifogásolta, hogy akkor a vásárlás előtt erről a tulajdonságról miért nem tájékoztatják őket. A felvetés jogos, bár a tájékoztatás kötelező voltát több rendelet is előírja. A bútorokhoz mellékelt használati, kezelési útmutatók, valamint az eladók a szövet tulajdonságaira a legritkább esetben hívják fel a vásárlók figyelmét. Az olcsóbb vászonszövetek új korukban mutatós, vidám színfoltjai a lakásnak, de a napi használatot nem bírják. Alkalmazásuk nem hazai találmány. A nyugati gyártók olcsóbb, úgynevezett divatbútorai egy - másfél éves használatra készülnek. Nálunk azonban a bútortól öt?tizenöt év tartósságot várnak el a vásárlók. A modell a piacgazdaság, ahol az elv szerint a vásárlók döntik el, hogy mi marad a piacon, és mi az, ami kereslet híján eltűnik. Ehhez viszont szükséges, hogy a vásárlóban tudatosuljon a saját felelőssége a termék tulajdonságainak megismerésében. Ideális szerkezetűnek mondható az az egyszemélyes ágy vagy heverő, amelyiknek a párnázatát fakereten, merev tartóalapon magas rugófonat és néhány centiméteres párnázat, erős damasztvászon bevonat adja. Ugyanez a változat fakeret és lemez tartóalap nélkül, úgynevezett forgatható szabad párnázatként is fogadható, de itt megfelelő ágyállvány kell. Évtizedek lakásépítési politikája következményeként az ágynak többnyire nem maradt hely, következett a kétfunkciós bútorok reneszánsza. A reklamációk arra ösztönözték a szakmát, hogy az 1987-ben átalakított és a mai napig hatályos nemzeti szabványban kimondják: a kétfunkciós bútorok második funkciója csak időszakos használatra felel meg, s erről a vásárlót tájékoztatni kell. A gyártó pedig elutasíthatja a reklamációt azzal, hogy az elváltozás a nem rendeltetésszerű használat következménye. Bútorvásárlás előtt el kell kérni a használati, kezelési útmutatót, és meg kell győződni a termék tulajdonságairól. A tévhitből történő vásárlás jótállási reklamáció keretében nem érvényesíthető.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}