Utazás - utólag kár okosnak lenni

Utazás - utólag kár okosnak lenni

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az utazási irodák kedvezőbbnél kedvezőbb feltételekkel hirdetik a világ legkülönbözőbb pontjaira szóló utazásokat. Ahhoz, hogy az általunk - esetleg hónapokkal előre - kiválasztott, lefoglalt és pontosan megtervezett nyaralásba ne csúszhasson olyan hiba, amely miatti bosszankodást megfelelő körültekintéssel elkerülhettük volna, érdemes megfontolni az alábbiakat.

 

 

Legtöbbünknek - amellett, hogy dédelgetett utazási álmaink valóra váljanak - a legfontosabb tényező talán az ár. Ezzel kapcsolatban lássunk néhány fontos tudnivalót. Előfordulhat, hogy csak a szerződés megkötésekor szembesülünk azzal, hogy az általunk kiválasztott, és pénztárcánknak is megfelelő utazás nem is annyiba kerül, mint amennyi a hirdetésben szerepel. A részvételi díjon felül további pluszköltségek merülnek fel: pl. repülőtéri illeték, vízumdíj, különböző felárak, esetleg a biztosítás. Elég nehéz tehát úgy kalkulálni, hogy eleinte a teljes összegnek csupán egy töredékét ismerhetjük meg... Az utazási irodák arra hivatkoznak, hogy ők sem tudják előre, milyen mértékűek lesznek ezek a díjak, mivel a repülőtéri illeték folyamatosan változik, a biztosítás összege attól függ, melyik biztosítónál kötjük, és a felárak szintén csak később - a szolgáltatás pontos meghatározását követően - állapíthatók meg. Ahhoz, hogy ne érjen bennünket az a kellemetlen meglepetés, hogy az eredetileg megadott összegnek majd a dupláját kell kifizetni, érdemes személyesen felkeresni az irodát és tájékozódni arról, milyen nagyságrendű pluszköltségekre számíthatunk.

 


Katalógust - elejétől a végéig

Ha egy katalógusban megtetszik egy út, ne felejtsünk el a füzet elejére, vagy végére lapozni, és figyelmesen elolvasni a hasznos tudnivalók, tanácsok címszavak alatt található rövid tájékoztatót. Itt olyan lényeges információkra lelhetünk, mint például a katalógusban alkalmazott csillag, vagy egyéb, a szálloda besorolására vonatkozó jelzések, illetve, hogy ezek megfelelnek-e a magyar követelményeknek. Tájékozódhatunk továbbá arról is, hogyan lehet jelentkezni a fakultatív programokra, vagy milyen módon történik a fizetés, esetleg csoportos utak indításához meghatároznak-e minimális létszámot. Több kiadványban itt írnak az adott országra jellemző közlekedési és egyéb szokásokról, éghajlatról, vízumkötelezettségről.

Mikor emelkedhet az ár?

Miután kellően beleéltük magunkat az utazásba, alapvető fontosságú - semmiképpen sem elhanyagolható - feladat az adott utazási iroda általános szerződési feltételeinek figyelmes, pontról pontra történő elolvasása. Ha valami nem világos, kérdezzünk rá, még a szerződés aláírását megelőzően!
Persze, ha minden jól alakul, felesleges elolvasni - mint ahogy biztosítást kötni is pénzkidobás -, de a mondás szerint is, jobb félni, mint megijedni!.
Az általános szerződési feltételekből nem csak az utazási szerződésből eredő jogainkat ismerjük meg, hanem számos olyan kérdésre is választ kaphatunk, amelyek fel sem merülnének bennünk, és csak akkor foglalkoztatnak, amikor már megtörtént a baj. Nézzük, mi a helyzet például akkor, ha elutazásunk előtt a forint árfolyama romlik, és az utazási iroda erre hivatkozva díjemelést alkalmaz. Az elmúlt évben, a nyári főszezon során nagyon sok panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz azzal kapcsolatban, hogy az utazási iroda felemelte a részvételi díj összegét a kerozin árának emelkedése, más esetekben a forint devizaárfolyamának romlása miatt. Ha figyelmesen elolvastuk az általános szerződési feltételeket, biztosan eszünkbe jut, hogy volt benne szó az áremeléssel kapcsolatban.
Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló kormányrendelet szerint:
Az utazási szerződésben meghatározott díjak nem emelhetők, kivéve, ha a díjemelés lehetőségéről a szerződés rendelkezik. A díj emelésére kizárólag a közlekedési költségek nemzetközi egyezményen alapuló díjszabási vagy hatósági árának változása miatt, továbbá egyes szolgáltatásokkal kapcsolatos adó, illeték, valamint a szolgáltatóval kötött szerződésben szereplő deviza forintárfolyamának időközi változása miatt kerülhet sor. A díjemelés mértékének arányosnak kell lennie a költségek emelkedésének mértékével. A díjemelés indokát az utassal írásban közölni kell.
Az utazási szerződésben meghatározott díjak összege az indulást megelőző 20 napon belül az 1. bekezdésben meghatározott okból sem emelhető. A fentiek értelmében a tájékoztató füzetben feltüntetett díj emelésére az utazási irodának az alábbi esetekben van lehetősége:
- még az utazási szerződés megkötését megelőzően módosíthat a tájékoztatóban szereplő árakon, azonban az utazási szerződésnek már a módosított árat kell tartalmaznia,
- az utazási szerződés megkötését követően a díjemelés csak akkor lehetséges, ha a szerződésben az utazási vállalkozó fenntartja magának ezt a jogot, de ilyen esetben is csak a kormányrendeletben felsorolt három esetben, és csak az utazás megkezdését megelőző 20. napon kívül.
A fenti panaszokra tehát a válasz a következő:
Az árfolyamváltozás jogcímén érvényesített áremelésre az utazási vállalkozónak lehetősége van az utazás megkezdését megelőző 20. napig, amennyiben a díjváltoztatás jogát a szerződésben fenntartotta.
A kerozin árának változása miatt viszont egyáltalán nem jogosult árat emelni az utazási szerződés megkötését követően, tekintettel arra, hogy a kerozin ára nem hatóságilag szabályozott, és annak mértére vonatkozó nemzetközi egyezmény nem létezik.

A szó elszáll...

A szerződéskötést és az elutazást megelőző óvintézkedések után nézzük, melyek azok a leggyakoribb problémák, amelyek az utazás során adódhatnak.
Sokszor kifogásolják a fogyasztók, hogy a szálloda nem felel meg a szerződésben foglaltaknak. Ilyen esetben az első teendőnk az legyen, hogy az utaskísérővel, vagy az utazási iroda helyszíni képviselőjével jegyzőkönyvet vetetünk fel, és azt aláíratjuk vele. Legjobb, ha még az elutazás előtt megkérdezzük és tisztázzuk, hogy pontosan kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Mindenre persze nem lehet felkészülni, de fontos, hogy ne csak saját hibánkból tanuljunk, hiszen minden a mi pihenésünkre, illetve zsebünkre megy. A hazautazást követően lehetőségünk van az utazási irodával szemben a hibás teljesítésből eredő igényeink (pl. részvételi díj arányos részének visszafizetése) érvényesítésére. Ehhez a helyszínen felvett jegyzőkönyv fontos bizonyítékul szolgál.
Abban az esetben, ha a szállodában valamilyen - az utazási szerződésben biztosított - szolgáltatást nem tudunk igénybe venni, az ebből eredő igényünket az utazási iroda felé is érvényesíthetjük, mivel az utazási iroda felelős a szerződés teljesítéséhez igénybe vett közreműködőjének magatartásáért. Sokszor találkoztunk olyan esettel, amikor az utazási iroda megpróbálta kivonni magát a felelősség alól, a kormányrendelet azonban egyértelműn kimondja az utazásszervező felelősségét.
Szeretnénk továbbá még egy lényeges dologra felhívni a figyelmet. Amennyiben a szerződéstől való elállásra - akár az utazási iroda, akár az utas részéről (pl. a részvételi díj több mint 10%-kal emelkedett, a szerződésben foglaltak lényeges módosítását kezdeményezi az utazási iroda, a program lényegesen megváltozott) - nem az utas érdekkörében felmerült okból kerül sor, az utazási iroda köteles a teljes, utas által befizetett összeget, valamint ennek évi 20%-os kamatát visszafizetni, illetve az utasnak a szerződés megszűnéséből eredő kárát megtéríteni.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.