Görkorcsolyával és gördeszkával - balesetmentesen

Görkorcsolyával és gördeszkával - balesetmentesen

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A gyermekek és a fiatalok körében napjainkban igen népszerűek a görkorcsolyák és a gördeszkák. E sporteszközök használata nagy ügyességet, szerkezeti kialakításuk pedig nagy teherbírást igényel. Mindkét termékcsoportnál fontos a használat és kezelés szempontjából lényeges információk közlése, hiszen kellő ismeretek hiányában nő a balesetveszély kockázata.

 

gorkoris

 

A kereskedelmi forgalomban különböző típusú és minőségű görkorcsolyák – pl.: „hobby”, fitness, hoki, agresszív, off-road és gyorsasági – kaphatók, amelyek eltérő igényeket elégítenek ki.
Nagyobb igény a „hobby” szintű, olcsó sporteszközök iránt van, elsősorban a 10-20 éves korosztály körében. Ennek megfelelően az áruházláncokban és a játékboltokban kizárólag ezt a kategóriát forgalmazzák. A „profi”, jobb minőségű sporteszközöket a szaküzletekben lehet megvásárolni.

Megfelelő információk birtokában a balesetek elkerülhetők

A használatra, kezelésre vonatkozó információknak különösen nagy szerepük van e termékek biztonságos, balesetmentes használatában. A gyártó által nyújtott tájékoztatást szöveges vagy képi formában mellékelni kell minden egyes görkorcsolyához és gördeszkához (magán a terméken, a csomagoláson, vagy külön tájékoztatóként mellékelve). Az importáló cégek nagy része azonban az általuk forgalmazott termékekhez részletes vásárlói tájékoztatót ritkán biztosít.

Milyen információknak kell szerepelniük a tájékoztatókon a biztonságos használat érdekében?

  • súlyhatár,
  • általános adatok a termék konstrukciójáról,
  • figyelmeztető feliratok a védőfelszerelés használatára,
  • használatra vonatkozó útmutató,
  • javítási és karbantartási előírások,
  • biztonsági szempontok.

A termék megengedett súlyhatáron belüli terhelése a biztonságos használatot ugyanúgy befolyásolja, mint annak élettartamát. A megengedettnél nagyobb terheléssel történő használat csökkenti a biztonságot, növeli az egyes alkatrészek elhasználódását. Gördeszkázni, illetve görkorcsolyázni csak megfelelő védőeszközzel szabad, ezáltal ugyanis csökkenthető az esetlegesen bekövetkező balesetek során elszenvedett sérülések súlyossága.
A termék szerkezetéről, felépítéséről szöveges vagy képekkel illusztrált tájékoztatást kell biztosítani. Utalni kell arra is, hogy semmiféle olyan módosítás (pl.: tengelyszélesítés) nem végezhető a terméken, amely a biztonságot befolyásolja.
A használati útmutatónak a termék biztonságos, rendeltetésszerű használatához szükséges tájékoztatást is tartalmaznia kell, figyelemmel a közlekedésbiztonságra, valamint az út típusára. Tájékoztatni kell továbbá a felhasználót a használat és a fékezés helyes technológiájáról, valamint útmutatást kell nyújtani a kormánymechanizmus és az alkatrészek ellenőrzésére.
A termékek folyamatos igénybevétele karbantartás nélkül növeli a termékben rejlő veszélyeket. Élettartamukat nagymértékben befolyásolja a használat során alkalmazott technika, a talaj szerkezete és az alkatrészek minősége.

Hasznos tanácsok a vásárláshoz

  • Vásárlás előtt gondosan tanulmányozzuk a termék használati–kezelési útmutatóját, és az ismeretek birtokában döntsünk.
  • A gyerekek lába évente akár több nagyságszámot is nőhet, ezért célszerű olyan görkorcsolyát választani, amely a méretét tekintve nem fix, hanem állítható. A gyártók nagy választékban kínálnak 3-4 cipőméret között állítható görkorcsolyákat.
  • A korcsolya mindig legyen 1-2 számmal nagyobb a cipőnk méreténél. A szűk cipő szorítja a lábat, ezáltal elszoríthatja az ereket, feltörheti a bokát. A bő cipőbe célszerű dupla zoknit viselni, így megelőzhetjük a kellemetlen vízhólyagokat.
  • Mindig őrizzük meg a számlát, fizetési bizonylatot, mert szavatossági jogunkat csak ezzel érvényesíthetjük.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.