A Budapest Szíve program keretében felújított Károly körút és környéke, valamint az elkészült kiskörúti kerékpár út, amelyet Happy Mass elnevezésű program keretében kerékpárosok avattak fel.
A Gyalogos Belváros – fantázianevén: a Budapest Szíve Program – Budapest Középtávú Városfejlesztési Programjának – a Podmaniczky Programnak – minden kétséget kizáróan egyik legnagyobb jelentőségű elhatározása. Fontosságát a várospolitika azzal fejezte ki, hogy a Középtávú Fejlesztési Programban önálló fejlesztési célterületként és a „Vonzó városi környezet” elnevezésű tematikus prioritás részeként egyaránt nevesítette a Kiskörúton belüli térséget. A Gyalogos Belváros Program bekerült az ún. Magprogramba, ami azokat a programokat tartalmazza, amelyeket a várospolitika „középtávon feltétlenül megvalósítandó”-nak ítélt.
A Főpolgármesteri Hivatal Főépítészi Irodája a Budapesti Építészkamarával közösen – a megvalósítás első előkészítő lépéseként – nagyszabású városépítészeti és építészeti ötletpályázat kiírásával ösztönözte az építésztársadalmat a Budapest Szíve Program műszaki tartalmának körvonalazására. A Belváros megújulásáról való gondolkodás mindazonáltal jóval korábban megkezdődött, amit Budapest Településszerkezeti Terve, az V. kerület Szabályozási Terve, a 4-es metróhoz kapcsolódó térrendezések engedélyezés előtt álló tervei, az egyre másra megújuló Belvárosi terek, utcák, épületek és megszámlálhatatlan esszé, tanulmány, publicisztika igazolnak.
A Középtávú Program szerint a „Gyalogos Belváros” elnevezésű program célja „középtávon a Kiskörúton belüli – József Attila utcáig terjedő – terület teljes lezárása az átmenő autósforgalom elől, és a térség átadása a városlakóknak, a kiskereskedelemnek és a turistáknak (…).” A Program világossá teszi, hogy a „Gyalogos Belváros” csak a Nagykörúton belüli teljes terület összefüggésrendszerében valósítható meg, a két körút közötti terület rendszerbe szervezett forgalomcsillapításának részeként. Nem lehet azonban kiszakítani a főváros közlekedési, azon belül a parkolási rendszerének egészéből sem (P+R parkolók kiépülése). Ennek megfelelően a Kiskörúton belüli terület átmenő forgalmának megszűntetése csak több lépésben történhet.
A Középtávú Program szerint a Budapest Szíve Program meghatározó elemei a felszíni parkolást kiváltó mélyparkolók és parkolóházak megépítése és a kötöttpályás tömegközlekedés fejlesztése. Az ötletpályázat eredménye azonban egyértelművé tette, hogy ennél sokkal komplexebben értelmezendő: a Kiskörúton belüli terület teljes közterület-megújítását, a belvárosi kereskedelem fellendítését („főutca program”), az egyes eltérő karakterű és funkciójú térségek sajátosságainak megőrzésének feladatait is magában foglalja. A Középtávú Program Magprogramja további kapcsolódó projekteket is tartalmaz. (Részlet a Budapest Szíve akciótervből – www.studmet.hu)
MTI Fotó: Kollányi Péter
Hozzászólások