Big Brother az utcán is

A békés lakókörnyezet az ott élőknek jó közérzetet, nyugodt hétköznapokat biztosít. Az elmúlt években sikeresen vizsgáztak világszerte a közvagyon, a közbiztonság érdekében kiépített térfelügyeleti rendszerek.

 

 

Mára mindannyian megtanultuk, hogy egy-egy térség közbiztonsága közvetlen üzleti érdekké vált. A településen élők és gazdálkodók vagyonának őrzése az állampolgárok megítélése szerint kormányzati, önkormányzati feladat, s nehezen tudatosítható, hogy értékeik védelme érdekében önmaguknak is áldozatokat kell hozniuk.

 

A saját vagyon védelmén túl a köztulajdon védelme is kiemelt feladatként jelentkezik, s ezt az 1997. évi CLX. törvénnyel – a közvagyon védelme érdekében – a jogalkotó nyomatékosította is. A helyi önkormányzatok közvetlen gazdasági kárként élik meg a közterületek (parkok, játszóterek) felszerelési tárgyainak, a műemlékeknek, szobroknak a megrongálását, eltulajdonítását, s nem kis anyagi terhet jelent a falfirkák eltüntetése, a környezet kulturált helyreállítása.

nForintra váltható
A térségben élők jó közérzete közvetlenül forintra váltható gazdasági nyereséget jelent, hiszen a békés lakókörnyezet az ott élőknek és az oda telepedőknek biztonságérzetet, kiszámítható megélhetést jelent. A külföldi befektető is gyorsan odébbáll, ha külhonban létesített vállalkozását kirabolják, vagy látogatása alkalmával gépjárművét feltörik, eltulajdonítják. Az adóbevételek elmaradásával elszenvedett gazdasági kár politikai veszteséget is okoz, mert tényszerűen marasztalható el az alacsony közbiztonsággal bíró városok, települések önkormányzati vezetése.
A közbiztonság objektíven mérhető, gyors, látványos jobbítása tehát gazdaságilag és politikailag is alátámasztható, a kérdés legfeljebb az ennek érdekében tett intézkedések, a felhasznált eszközpark kiválasztása és a rendelkezésre álló anyagi lehetőségek ésszerű, optimális alkalmazása.
Az elmúlt néhány évben dinamikusan fejlődött a magán- és a közvagyon védelmére bevetett megelőzési technikák tárháza, ezzel együtt – a kínálati piac fejlődésével – rohamosan csökkentek a megvalósítás költségei.
A közvagyon, a közbiztonság megóvása érdekében egyre több önkormányzat választotta a közterület videomegfigyelésének lehetőségét. E technikai konstrukció egyben megoldást jelenthet a település közterület-felügyeleténél jelentkező problémáira is (tiltott helyen várakozás, illegális hulladéklerakás).
Több sikeres – a tapasztalatok alapján a bűncselekmények számának 30-50%-os csökkenését eredményező – beruházás igazolta a térfelügyeleti rendszerek használhatóságát. Az elsősorban prevenciós hatással rendelkező technika alkalmazásának újszerű elemeit is kipróbálhattuk az elmúlt időszakban, így kiválóan vizsgáztak a térfelügyeleti rendszerekhez kapcsolódó időszakos megfigyelési lehetőséget biztosító mobilszettek, segélyhívó készletek és az elektronikus optikai gépjármű-azonosító és -felderítő rendszerek.
A bűncselekmények, a közvagyont érintő rongálások számának visszaesése, a közlekedési morál javulása – mind gazdaságilag, mind politikailag – a térfelügyeleti rendszerek minél gyorsabb megvalósítása mellett szól. Hangsúlyozzuk, hogy a tűzvédelmi és vagyonvédelmi technikáktól eltérően a térfelügyeleti rendszerek használati tapasztalatai nem igazolnak közvetlen öszszefüggést a beruházásban használt eszközök mennyisége és a rendszer használatának eredményessége között.

n Forró nyomon
A közlekedési csomópontokról képi információt szolgáltató legelső technikát 1958-ban Münchenben adták át. Hannoverben 1959-ben ipari tévérendszert avattak az ipari vásáron, amelyet 1 évvel később mobil – egyebek között helikopterben elhelyezett – kamerákkal egészítettek ki. Képrögzítést is megvalósító analóg felvevőeszközökkel szerelt térfelügyelet már 1964-ben üzemelt a müncheni városi rendőrségen, s a kihelyezett mobil – figyelőkkel” tömegdemonstrációkat, szabadtéri rendezvényeket, sztrájkokat figyeltek meg. Londonban 1974-ben 145 kamera működött a fenti célból, s Hannover volt az első város, ahol 1976-ban (a londoni minta alapján) 25, már zoomolható, mozgatható kamerából álló felügyeleti berendezést avattak. A 80-as évek elején a – vasfüggönynél” a határterületet is hasonló eszközök ellenőrizték a fal leomlásáig. Lipcsében ezekben az években – A kriminológiai csomópontok felügyelete” címen modellkísérletet hajtottak végre, melynek eredményes tapasztalatairól széles körben számolt be a szakmai sajtó. Németországban közel 400 000 kamera figyeli a polgárokat.
A szinte teljes körű videofelügyelet – eredményességén túl – komoly politikai és adatvédelmi problémákat is felvet.
Nagy-Britanniában körülbelül 1 000 000 kamera veszi fel az átlagos városlakót, nagyjából minden ötödik percben. Nincs még egy ország, ahol magasabb lenne az egy főre jutó kameraszám, s ha töretlen tempóban folyik a kiépítés, akkor 2015-re nem lesz egyetlen kameramentes terület sem a briteknél.
A – Csalagútban” elektronikus azonosító rendszer működik, melynek segítségével Londonból 4 másodperc alatt visszajeleznek, ha egy gyanúsított gépjármű jelenik meg. Ezt a nagyfokú éberséget az északír terroristák támadásaitól való félelem magyarázza. Az 1983-as Harrods Áruház elleni bombamerénylet felderítése is a kamerák segítségével történt, s a BBC egyik műsorvezetőjének, Jill Dandónak meggyilkolásáról, az utolsó órákban történt eseményekről a Londonban elhelyezett kamerák felvételeinek egymás mellé illesztésével szereztek pontos képet. A műsorvezető e képek segítségével a bevásárlástól egészen a háza ajtajáig (a gyilkosság pillanatáig) követhető volt. Szintén Londonban, 1993-ban a videotechnikának köszönhetően vált azonosíthatóvá egy kétéves gyermek gyilkosságának fiatalkorú elkövetője, s csak pár perc híja volt, hogy a rendőrség a bűncselekményt nem tudta megakadályozni.

n Kevesebb bűncselekmény
A térfelügyeleti rendszerek eredményességét azonban elsősorban elfogadottságuk és prevenciós hatásuk alapján értékelhetjük, s jeleníthetjük meg – akár matematikailag is kifejezhető – statisztikai mérőszámokban. Nem egy híradás számolt be a gépjárműbűnözés vagy a zseblopás területén az esetek 50-70%-os csökkenéséről olyan körzetekben is, ahol egyetlen tettenérés sem történt a térfelügyeleti rendszer alkalmazásával.
Kevés rendőrkapitányság számolhat be arról, hogy egy bűncselekmény kapcsán kizárólag a videorendszer használatával tudott eredményességet felmutatni. Szinte mindegyik büszkélkedhet azonban azzal, hogy a térfelügyeleti rendszer használata során egy-egy bűncselekmény felderítésekor alap- vagy kiegészítő adatokkal szolgált a technika.
A közbiztonság statisztikailag mérhető javulása leginkább a térfelügyeleti rendszerek prevenciós hatásával magyarázható, hiszen az eszközök használhatóságát, pontos elhelyezkedésüket, az esetleges technikai korlátaikat a felhasználók nem tárják a széles nyilvánosság elé. Fenti okokból elsősorban a széles körű tájékoztatásnak van kiemelt jelentősége.
Az adatvédelmi törvény értelmében kötelező tájékoztatási elem a város határaiban figyelmeztető tábla elhelyezése, mely a térfelügyeleti rendszer használatára utal. Ez azonban önmagában nem elégséges, a hivatkozott törvényhez kapcsolódó, Adatvédelmi Biztos által kiadott ajánlás a megfigyelési pontokat jól láthatóan, könynyen azonosíthatóan kéri elhelyezni. Nem feltétel azonban – s szakmailag nem is tanácsolt -, hogy külső szemlélő számára a külterületen elhelyezett kamerák látószöge, a megfigyelés iránya egyértelmű legyen.

n Állampolgári ellenérzés
Sokan mégis ellenszenvvel fogadják a közbiztonság javítására irányuló technikai törekvéseket, az állampolgárok jó része – a szükséges tájékoztatás hiánya miatt – a szuverén zónába való beavatkozásnak tekinti a közterületeket felügyelő videotechnikai eszközöket. Az Adatvédelmi Törvény valóban tiltja a személyiségi jogok ilyetén sérelmét, és szabályt sértőnek minősíti az utcát, illetve a közterületet figyelő kamerák magáncélú alkalmazását. Feloldozást ad ez alól azonban a rendőrségi törvény 42. §-a, bűnüldözési és bűnmegelőzési céllal lehetővé téve a közterületek videoellenőrzését – természetesen szigorúan szabályozva azt. A térfelügyeleti rendszerek lakosságot érintő hatásairól, szakmai alkalmazásáról, s nem utolsó sorban a törvényi szabályozás részleteiről következő cikkünkben részletesen szólunk majd.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop