Autók, kalapács alatt

A gazdasági világválság leginkább az autóipart sújtja – ez közismert tény. Magyarországon is egyre több a bebukott hitelből, fizetni nem tudott lízingszerződésből visszamaradt gépkocsi. De vajon mi lesz ezek sorsa – Kik és hogyan érékesítik őket – És hogyan juthatunk akár fillérekért jó autóhoz?

 

 

A lízingből visszavett autók többsége kalapács alá kerül. A bankok, lízingcégek saját zárt rendszereiken keresztül értékesítik visszavett autóikat, csupán egyetlen olyan független cég van Magyarországon, amely gépkocsik élő és online árverezésével foglalkozik.. A helyzetről Horvai Ákossal, ezen vállalkozás, az Autó Aukció Kft ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

 

 

Üzletpolitika és bebukott lízingek Az Autó Aukció Kft. 2005. augusztusától klasszikus, „élő” árveréseken értékesít gépjárműveket heti rendszerességgel szerdánként; 2008 júliusától pedig az interneten keresztül elérhető online árverési lehetőség is megnyílt a gépjármű-kereskedő partnereink részére. Egészen friss hír, hogy most már magánemberek is licitálhatnak, interneten keresztül történő regisztráció után.

 

 

Az aukciókra bocsátott autók kb. 80 százalékára csak a használtautókat forgalmazó autókereskedők licitálhatnak, mint ahogy az élő árverezéseken is csak ők vehetnek részt. Ennek az az oka, hogy sajnos Magyarországon a gépkocsi- használatnak sem igazán van meg a kultúrája; szomorú dolog, de az árverésre kerülő autók nagy része igen siralmas műszaki és esztétikai állapotban van. A Lízing Szövetség adatai szerint kb. 20.000 és 50.000 közé tehető a visszavett autók száma, ezek egy része azonnal a kereskedőkhöz kerül, jelentős hányada viszont megfordul az aukciós házban.

 

 

Az árverésre bocsátott autók döntő hányadát a finanszírozásból visszaszármaztatott gépjárművek jelentik a gépjármű-kereskedők részére fenntartott élő és online árveréseken, míg az interneten keresztül regisztrált partnereink részére beszállítóink jó minőségű járműveit kínáljuk elektronikus árveréseinken. A változatos kép az árvereztetők sokféleségének köszönhető. Köztük van közel egy tucat lízingcég, több államigazgatási szerv, néhány multinacionális cég, számos kis és nagyvállalat, új – és használtautó-kereskedők, sőt, magánszemélyek is.

 

 

Az okok és a következmények Túltermelés és túlköltekezés van: az emberek nem tudják, vagy inkább nem akarják felmérni, meddig is ér a takaró. Ezt a helyzetet pedig rendkívüli módon súlyosbítja a bankok és egyéb hitelintézetek elmúlt évtizedekben folytatott felelőtlen hitelpolitikája, mely azt a hamis látszatot keltette, hogy munka nélkül is lehet „pénzt keresni”, és különösebb erőfeszítés nélkül is fenntartható jelenlegi életszínvonalunk. Az elmúlt tizenöt évben 40-50%-kal több új autó talált gazdára hazánkban az egy főre jutó GDP mértékéhez (és a népesség nagyságához) képest, mint más európai országokban. A gazdaság teljesítőképessége alapján azonban az elmúlt pár évben csak kb. 150 000 autót kellett volna eladni, szemben a tényleges 2004-es csúcs számmal, amikor is 210 000 új autó talált gazdára. Aztán most itt a feketeleves: kiderült, hogy a felvett kölcsönök minimum dupláját kell most visszafizetnünk.

 

 

A 0% önrésszel és 120 hónapos futamidővel olyan jövedelmű csoportokat is az autópiacra lehetett csábítani, amelyek egyébként nem lettek volna fizetőképesek. A devizahitelek törlesztő részletei drasztikusan megemelkedtek: aki eddig havi 50.000-et fizetett az autója után, az most 80.000, vagy még ennél is több forintot kellene kifizessen, ha volna neki miből. Ha nincs, akkor bizony jöhet az árverés.

 

A világgazdasági válság hatásai a hazai finanszírozott járműveket és ezek üzemeltetőit sem kerülték el. December óta tapasztaljuk, hogy a társaságunkhoz adott időszak alatt beérkezett járművek száma a korábbiakhoz képest jelentősen növekszik. Pillanatnyilag közel ezer gépjárművet tárolunk a csepeli telephelyünkön. Ez persze nem egyszerű dolog: az üzleti folyamatokat egy integrált vállalatirányítási rendszer vezérli, amely napra készen ad információt a készletekről, azok státuszáról, az árverések eredményéről, a pénzügyi helyzetről.

Árak és licitek Az általunk elárverezett autók áraira nem vagyunk hatással, a gépkocsik értékét a beszállító cégek értékbecslőkkel becsültetik fel, ez az alapja a kikiáltási árnak. Természetesen ehhez nekünk semmi közünk, ez a beszállítók üzleti titka – mi a leütési ár alapján kapjuk meg a nekünk járó jutalékot.

A mögöttünk álló üzleti években közel 7.000 járművet értékesítettünk. Amennyiben bárki szeretne gépjárműveket beszállítani és árverésre bocsátani, vagy a rendszerünkben lévő autókra licitálni, a www.autoaukciokft.hu honlapon árvereztetőként felveheti velünk a kapcsolatot, vevőként pedig kezdeményezheti regisztrációját. A regisztráló hetente kétszer e-mailben értesül az aukciókról, arról, milyen autók kerülnek éppen a kalapács alá.

Aki tehát a közeljövőben autót szeretne venni, vagy éppen mindenáron megszabadulna a járgányától, feltétlenül nézze meg a fentemlített honlapot! Mint ahogy azok is, akik éppen azt számolgatják a (majdnem) üres bukszájukat kiforgatva, hogy az adott hónapban mire nem jut a családnak: ételre, a rezsire, a gyerekek taníttatására, vagy éppen a hitelek törlesztésére. Az online árverezés, mint merőben új üzleti modell a gépkocsi- értékesítésben mindkét oldal számára gyors és hatékony megoldás lehet.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop