A dizájn alapja – technológia és ökológia

A Budapesti Olasz Kulturális Intézetben a közelmúltban az Olasz Design Napjának szentelt fontos találkozót tartottak. Az olasz dizájnt mindig is megkülönböztette a kreativitás és a termékek közötti kapcsolat kiépítésének képessége, amellyel túlléptek a hagyományos marketing pozícionáláson, helyette egy jobb stratégiai értékkonstrukciót javasolva: a Made in Italy-t.

Ez immáron a hetedik rendezvény, amelynek választott témája a „Minőség, amely megvilágít. A dizájn energiája az emberekért és a környezetért”. A Budapesti Olasz Kulturális Intézet igazgatója, Gabriele La Posta bevezetőjében kiemelte, mennyire fontos az esztétika és a művészet kapcsolata, amelyek egyike sem választható el az etikától. „A görög hagyományból vissza kell hoznunk a „szép és jó” (καλὸς καὶ ἀγαθός) fogalmát” – teszi hozzá. A kreativitás, mint a fenntarthatóság kihívásának eszköze, a jövőben egyre alapvetőbb szerepet fog játszani.

A nagy környezetvédelmi kihívással szemben a formatervezési ágazatnak rá kell hangolódnia a radikális és elkerülhetetlen átalakulásokra: az erőforrások hatékony felhasználásán alapuló üzleti modellek újratervezésétől a tartós, felújítható és újrafelhasználható termékekig; az egyre inkább összekapcsolt és szimbiózisban működő ipari rendszerektől a felhasználók, intézmények és vállalatok közötti együttműködést elősegítő platformok kifejlesztéséig, hogy a termékek újra beléphessenek az ipari folyamatokba, majd átalakulhassanak valami mássá. A jelenlegi forgatókönyv fényében minden eddiginél fontosabb az etikai komponens átgondolása és értékelése is a tervezési folyamatban. Az etika kell, hogy irányítsa a tervezőt a módszertan, a gyártási technológiák közvetítésében, valamint az olasz tervezési gyártási hálózaton keresztül tervezett és létrehozott termékek társadalmi, valamint környezeti hatásainak értékelésében.

A projekt etikai minőségéről szóló találkozó egyik előadója Stefano Carta Vasconcellos tervező, professzor. aki szerint a nagy környezetvédelmi kihívással szemben a formatervezési ágazatnak rá kell hangolódnia a radikális és elkerülhetetlen átalakulásokra: az erőforrások hatékony felhasználásán alapuló üzleti modellek újratervezésétől a tartós, felújítható és újrafelhasználható termékekig; az egyre inkább összekapcsolt és szimbiózisban működő ipari rendszerektől a felhasználók, intézmények és vállalatok közötti együttműködést elősegítő platformok kifejlesztéséig, hogy a termékek újra beléphessenek az ipari folyamatokba, majd átalakulhassanak valami mássá.

Stefano Carta Vasconcellos formatervező dizájn stúdiója átmenetet teremt a kézművesség és a digitális gyártási technológiák között, olyan projekteket fejlesztve, mint a bútorok és egyéb otthoni és irodai kiegészítők. Terveit a római Maker Faire kiállításon, a torinói Operában és a 2016-os Milánói Triennálén is bemutatták, majd első olaszként nyerte el a Salone Satellite díjat a Cucina Leggera projekttel 2018-ban.

A Budapesti Olasz Design Napon építészek, akadémikusok, vállalkozók és szakújságírók vettek részt, akik érdeklőnek az olasz formatervezés iránt. A sikeres konferencia egyúttal alkalmat adott a Fiera del Mobile di Milano következő dizájnbemutatójának bejelentésére is, amelyre 2023. április 18-23. között kerül sor az Euroluce vásár keretében. Ezekben a napokban Milánó egész városa nyitott színpad lesz, ahol művészeti installációk és nemzetközi tervezők és művészek számára szervezett események várják a látogatókat.

Az Olasz Fesztivál tevékenységével kapcsolatos további információk: http://www.italianfestival.eu/


Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop