A hagyományos vásárlási módok mellett az utóbbi néhány évben Magyarországon is rendkívüli népszerűségre tettek szert az online üzletek. A virtuális üzletekben való vásárlás azonban nemcsak előnyökkel, hanem bizonyos mértékű kockázattal is jár.
A webáruházakban történő vásárlás egyszerű, a nap bármely órájában vásárolhatunk földrajzi távolság, mozgáskorlátozottság vagy betegség ellenére. Nem kell személyesen felkeresnünk a kereskedő üzlethelyiségét, nem vagyunk nyitva tartási időhöz kötve, a termék kiszállítását a munkahelyünkre is kérhetjük, amellyel rengeteg időt spórolhatunk, és elkerülhetjük – különösen az ünnepi időszakokra jellemző – zsúfoltságot, sorban állást.
Csupán egy fénykép…
Jó, ha tudjuk, hogy az online vásárlás nemcsak előnyökkel, hanem bizonyos mértékű kockázattal és bizonytalansággal is jár. Az internetes vásárlás során a termék kiválasztása közben nem kerülünk személyes kapcsolatba az eladóval, és nem tudunk arról meggyőződni, hogy az valóságosan létező gazdasági szereplő-e. Emellett kizárólag a kereskedő egyoldalú információira vagyunk kénytelenek támaszkodni, számunkra a kiszemelt áruról mindössze csak egy honlapon bemutatott fénykép áll rendelkezésre, nem tudjuk a terméket megvizsgálni, felpróbálni, más termékekkel összehasonlítani, valamint ellenőrizni az áru tulajdonságait, ezért fokozott a fogyasztók félrevezetésének veszélye.
A cikkünkben leírtaknak nem célja, hogy elriassza a fogyasztókat a virtuális vásárlásoktól, de a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz érkező fogyasztói panaszok tapasztalatait leszűrve, továbbá az éves ellenőrzések magas kifogásolási aránya miatt érdemes körültekintően eljárni.
Magyar nyelvű honlap, az eladó mégis külföldi?
Az első és legfontosabb, hogy a termék kosárba helyezése előtt mindig alaposan tájékozódjunk. Barangoljunk a webáruház honlapján információk után kutatva annak megelőzése érdekében, hogy a későbbiekben ne érhessen minket meglepetés. Óvakodjunk a honlap üzemeltetőjének (az eladónak) személyét titokban tartó áruházaktól. Mindig győződjünk meg az eladó kilétéről, ellenőrizzük, hogy a honlapon szerepel-e az eladó neve, címe és elérhetősége (telefonszám, e-mail cím). Ezen adatok a termék átvétele után felmerülő reklamációk rendezését könnyíthetik meg, ha tudjuk, hogy kihez és hova kell fordulnunk.
Hasonló okokból győződjünk meg arról, hogy a web-shopnak van-e üzlete, bemutatóterme vagy ügyfélszolgálata. A jogszabályok nem teszik kötelezővé üzlethelyiség fenntartását, de üzlet vagy vevőszolgálat hiányában panaszunk érdemi elintézése nagy nehézségekbe ütközhet.
Az a tény, hogy a honlap magyar nyelvű vagy internetes címében „.hu” kiterjesztés olvasható, nem jelenti automatikusan, hogy az eladó is magyar honosságú, Magyarországon letelepedett vállalkozó. Nagyon gyakran Magyarországon üzlettel, vevőszolgálattal nem rendelkező külföldi cégek is üzemeltetnek magyar nyelvű webáruházat, ezért mérlegelnünk kell, hogy a külföldi cég kedvező árajánlata a vásárlással esetlegesen később felmerülő problémákkal (például a vételár előzetes átutalása ellenére a termék nem érkezik meg, a hibás termék visszajuttatásának magas a költsége, a kapcsolattartás nehézkes, hiányzik a magyar nyelvű használati útmutató) arányban áll-e.
Bruttó vagy nettó ár, szállítási költség?
Az eladóra vonatkozó adatok beszerzése után kezdjünk el tájékozódni az eladó által előre meghatározott általános szerződési feltételekről, amelyeket a vásárlással automatikusan elfogadunk. Tanácsos, hogy minden vásárláskor a honlapon közzétett vásárlási feltételeket mentsük le, és nyomtassuk ki. Így a későbbiekben is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás időpontjában milyen terjedelmű tájékoztatás volt hozzáférhető a honlapon.
Az internetes szerződéskötés egy sajátos szerződéskötési mód. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a megrendelésünkkor kapott e-mailes visszaigazolás még nem jelenti egyúttal a megrendelésünk elfogadását (azaz az adásvételi szerződés létrejöttét) az eladó részéről, ez mindösszesen a megrendelésünk megérkezését igazolja. Így adott esetben tévedésből vagy programhiba miatt visszaigazolt alacsony ár esetén a kereskedő még nem köteles a termék leszállítására.
Ellenőrizzük, hogy a kiválasztott termék bruttó (általános forgalmi adóval növelt) ára van-e feltüntetve a honlapon. Néhány honlap a kedvezőbbnek tűnő nettó árat jeleníti meg, amely megtévesztheti a fogyasztókat a fizetendő végösszeggel kapcsolatban. Hasonlóan lényeges, hogy a vásárlás előtt szerezzünk ismereteket a szállítási költségekről is. A megrendelt termék általában postai úton vagy futárcég révén jut a vásárlóhoz, de sok webáruház a viszonylag kedvező vételár mellett magas szállítási költségátalányt számít fel. Ezért soha ne mulasszuk el a szállítási költség összegét a vásárlásról való döntésünknél figyelembe venni, hogy annak magas mértéke ne a kiszállításkor érjen minket a meglepetés erejével.
Vegyük figyelembe, hogy a webáruházak által vállalt szállítási határidő a karácsony előtti időszakban a megrendelések számának növekedése miatt valószínűsíthetően több nappal is meghosszabbodhat, valamint az esetleges készlethiányra is fel kell készülnünk. Rendeljük meg mindig időben a terméket, hogy az valóban a karácsonyfa alá kerülhessen.
Elállási jog: visszaküldhetjük a terméket
Előfordulhat, hogy az ajándékkal a megajándékozott már rendelkezik, vagy nem nyerte el tetszését, és mi sem kívánjuk a terméket megtartani. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozandó, hogy a fogyasztókat internetes vásárlás esetén úgynevezett elállási (termék-visszaküldési) jog illeti meg a 17/1999 Korm. rendelet alapján. Az elállási jog azt jelenti, hogy a fogyasztó a termék átvételétől számított 8 munkanapon (nem naptári nap!) belül bármilyen indok nélkül visszaléphet a vásárlástól, visszaküldheti az átvett árut az eladó részére, aki legkésőbb 30 napon belül köteles visszafizetni a vételárat. Amennyiben a honlapon e jogról nem esik szó, elállási jogunk a termék átvételétől számított 3 hónapon belül gyakorolható.
A termék átvételének időpontját kizárólag az eladó által a csomaghoz mellékelt számla (nyugta) alapján tudjuk bizonyítani. Tudjunk arról, hogy a gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a számlán a tényleges átvételi időponthoz (a teljesítés napja) képest korábbi időpont van feltüntetve, ezért a 8 munkanapos határidő a fogyasztó hátrányára sajnálatosan pár nappal megrövidülhet!
Fontos, hogy a 8 munkanapos határidő lejárta előtt bizonyítható módon (tértivevényes levélben, e-mailben, vagy az eladó üzletében) közöljük az eladóval a szerződés egyoldalú felbontását. Addig semmiképpen ne küldjük vissza a terméket, amíg nem tudjuk, hogy az eladó miként reagál arra, hogy meggondoltuk magunkat, mert az áru visszaküldésével már a termék sem lesz a birtokunkban, és bizonytalan, hogy visszakapjuk-e egyáltalán a vételárat.
Kivételek
Fontos kiemelni, hogy nem léphetünk vissza minden szerződéstől. Nem küldhetjük vissza a CD vagy DVD lemezeket, ha a termék védőfóliáját felbontottuk. Nem illet meg bennünket e jog gyorsan romló termékeknél (élelmiszer), valamint higiéniai okokból fehérnemű esetében. Nem élhetünk e jogunkkal a kifejezett kérésünkre, egyedi utasításaink alapján előállított, személyes jellegű (például fényképünkkel ellátott póló vagy bögre) termékek esetén. Emellett nem gondolhatjuk meg magunkat internetes szállásfoglalás, repülőjegy vagy koncertjegy vásárlása esetén sem.
E jogait egy körültekintő, tájékozott és tudatosan vásárló fogyasztónak feltétlenül ismernie kell. Sajnos, amennyiben a kereskedő nem szabályszerűen jár el, jogaink érvényesítésére és kikényszerítésére csak a bírósági eljárás során vagy békéltető testületi eljárásban kerülhet sor. Rengeteg bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha megfogadjuk ezeket a tanácsokat, valamint óvakodunk az olyan webáruházaktól, amelyek megfelelő tartalmú fogyasztói tájékoztatást honlapjukon nem tesznek hozzáférhetővé.
Hozzászólások