Idén 20 éves a legnagyobb magyar bútorforgalmazó vállalkozás, az RS Bútor, amely a még legalább két-három évig tartó válság ellen a kis lépések politikájával, költséghatékony módon, újabb áruházak megnyitásával, újabb munkahelyeket teremtve harcol. Az RS legújabb kínálatával a középosztály igényeinek kielégítését célozza meg.
Kiváló üzleti döntésnek, és nagyon jó üzenetnek bizonyult, hogy a most húsz éves RS Bútor 2011 márciusában, Budaörsön nyitotta meg ötödik, 12 ezer négyzetméteres áruházát. A jól kiválasztott helyszínen lévő „új” RS áruházat szinte azonnal felkapták a vásárlók és már az első csonka évben közel egymilliárdos árbevételt könyvelhetett el. Mára, a DIEGO és a Trendlakás lakberendezési áruház betelepülését követően, e terület Budaörs egyik legdinamikusabban fejlődő lakberendezési központjává vált. „Jövőképet nem lehet vizionálni, csak kis lépések politikájával haladhatunk előre. RS nélkül a multik már teljesen uralnák a hazai bútorpiacot. Az RS a válságból merít, mert kedvezőbb bérleti feltételekkel, alacsony működési költségének köszönhetően költséghatékonyan új áruházakat tud nyitni. A minden megjelenési és értékesítési helyszíntől megfosztott magyar gyártókat ma egyedül az RS képviseli. Ezt a gyártók értékelik” – fejtette ki Pólya Miklós az RS Bútor alapítója.
A cég vezetése felismerte, hogy az embereknek most is vásárolnak, ám egyre inkább a minőségi terméket keresik. Az árérzékenység miatt továbbra is igény van az olcsó, divatos bútorokra is. Az RS a felső középosztály felé is nyitva, a választék és szolgáltatás minőségének fejlesztésével, a magasan kvalifikált rétegeket célzó új generáció programjával igyekszik a válság hatásait enyhíteni.
„A válság miatt ma már szinte ugyanaz a vásárlói közeg keresi meg a multikat, mint az RS -t. Az RS jelenlegi kínálata és szolgáltatása nyilvánvalóan konkurenciája lehet ezeknek a cégeknek, miközben árfekvése jóval alacsonyabb. Azonos színvonalú termékek esetén az RS költséghatékonyabb működéséből adódóan, 30-40, de akár 50 százalékkal is alacsonyabb árszintet tud képviselni” – tette hozzá Pólya Miklós.
Az RS Bútoráruház lényegében tőke nélkül, egy kultúrházból átalakított diszkont üzletben, kisbútorok és olcsó kárpit bútorok árusításával kezdte meg működését. A garázsokban dolgozó kisbútor gyártók, kárpitosok szintén ekkor kezdtek tömegesen elterjedni és piacot keresni maguknak. A kialakult helyzet kedvezett az RS-nek. A gyártóknak tetszett a cég filozófiája és árpolitikája, melynek lényege, hogy az RS a termelői áron bizományi értékesítésre átvett árut nagyon alacsony árréssel adta tovább. A kilencvenes évek elején olyan nagy volt az igény alacsony árfekvésű, ugyanakkor divatos és praktikus bútorokra, hogy az RS Diszkont hamarosan kicsinek bizonyult. Egy közeli elhagyott textilgyárat átalakítva, 1992-ben megnyílt az első áruház.
Az RS kereskedelmi módszerének fontos része, hogy az áru árát a gyártóval közösen alakítja ki. Az akciós hirdetésben megjelölt terméket is kizárólag a gyártóval egyeztetve reklámozza. Ennek eredményeként a meghirdetett áru nem a készlet erejéig, hanem az akció idejéig érhető el. Bármekkora legyen is a vevői igény, azt az RS a gyártóval egyeztetett beszállítói ütemezés szerint maradéktalanul teljesíti. Bizonyos termékeket a vevő saját igényeinek megfelelően rendelhet meg, amit az RS kéthetes határidőre és a megadott napra teljesít. Az árak minden áruházban egységesek. A kereskedelmi módszer része, hogy a teljesítés helyszíne nem kötődik az áruházhoz. Bár lehetőség volna bárhol, akár külföldön is áruházat nyitni, éppen a magyar igények sajátossága miatt az RS mindenekelőtt itthon szeretne sikeres lenni.
Az RS Bútor a kilencvenes évek közepétől már több mint százharminc, száz százalékban magyar beszállítóval állt kapcsolatban, 90 – 95 százalékban magyar árut forgalmazva. A válság időszakában ez a szám száz alá visszaesett. Munkavállalóinak létszáma is csak az új áruházak megnyitásával volt tartható, amit a jövőben további 40-50 fővel szeretne növelni. A bútorszakma aranykorának öt évvel ezelőtti végéig az RS évi több mint tízezer darabos bútorforgalmával és több milliárdos árbevételével a legerősebb magyarországi bútorforgalmazó cégek egyike lett. A válság időszakában forgalma esett, melynek egyik oka, hogy a hazai bútorgyártás nem tudott versenyezni az akár 30-50 %-kal olcsóbb külföldi, főként lengyel gyártók termékeivel. A csökkenő magyar gyártási kapacitás miatt ekkor számos magyar bútort forgalmazó üzlet bezárt. A tradicionálisan magyar gyártókra építkező RS óriási erőfeszítéseket tett, a hazai termékek piaci megjelenésének erősítésére. Öt évvel ezelőtt Pólya Miklós, a magyar bútorgyártók összefogásával elősegítette a Magyar Innovációs Központ Zrt.-t (MBIK) létrejöttét. Céljuk, forrást találni a magyarországi gyártók budapesti forgalmazási lehetőségének támogatására, megmentve ezzel több ezer vidéki munkahelyet. A kezdeményezés azonban magára maradt. A magyar bútorgyártóknak jelenleg csak az RS Áruházakban való beszállítói jelenlét biztosítja a túlélést.
„Nagyon pesszimista vagyok a magyar bútorkereskedők magyarországi pozícióját illetően. Hazai bútorok forgalmazására a magyar állam semmiféle segítséget nem adhat, hiszen az ellenkezne az európai normákkal. A mindegy 3000 munkavállalót foglalkoztató vidéki bútor gyártók érdekeinek képviseletében az MBIK teljesen magára maradt. Az RS már szinte teljes anyagi erőforrását feláldozta. Ez a fajta kereskedelem a készletfinanszírozáshoz megfelelő hitelt sem kap, mert a bankok a bútorpiac helyzetét annyira negatívnak minősítik, hogy semmiféle hitelt nem helyeznek ki” – mondta el Pólya Miklós.
A válság mellett a bútorpiacnak hihetetlen károkat okozott egyes tisztességtelen üzletpolitikát követő piaci szereplők éveken keresztül folytatott – akár hetven százalékos – végkiárusítási kampánya. A budapesti kiskereskedelmi üzletek kétharmada ennek a piaci magatartásnak köszönhetően zárt be. További nehézséget jelent, hogy a multinacionális bútoráruházak kínálatába csak a legnagyobb hazai gyártók kerülhettek be és tapasztalat szerint magyar gyártású bútor csak szórványosan, szinte a külföldi áru árkonkurenciájaként kaphatott helyet. A nehézségek ellenére az RS Áruházak a vidéki magyar bútorgyártás jövőjét jelentik.
Az RS Bútoráruház
A működését 1992-ben egy elhagyott kultúrházban kezdő magán vállalkozás az egyetlen hazánkban, amely ma is nyíltan a magyar bútorgyártók hazai piaci megjelenésének, erősítésének szükségességét vallja. A cég neve a Reitter Ferenc és a Petneházi utca sarkán alapított első, működését bizományba átvett áruk forgalmazásával kezdő diszkont üzletéből ered. Az RS név mára a köztudatban egybeforrt a jó minőségű, kedvező ár-érték arányú, bútorok forgalmazásával. A „fogd meg, vidd el és használd rögtön” elvet követve bútorkínálatát az alsó középosztályra építve a kezdők, újrakezdők RS Bútordiszkont Áruházból mára egy a fővárosi piacot befolyásoló Áruházlánccá nőtte ki magát. A jelenleg öt magyarországi, főleg budapesti áruházat működtető és tudatosan építkező RS Bútor alapító – tulajdonosa, Pólya Miklós a rendszer legfőbb előnyének a belföldi gyártókkal való szoros együttműködésre épített nagy magabiztossággal társuló felkészültséget és a tiszta üzleti szándékot tartja.
Hozzászólások