A lakossági energiahatékonyságot segítő termékek, ezen belül is a hőszigetelő anyagok piacának dinamikus bővülésére és a leszigetelt családi házak számának megduplázódására számít 2020-ig a Knauf Insulation. A hazánkban 10 éve jelen lévő gyártó szerint a hőszigetelő anyagok piacát a következő években fellendítik az épületszigetelésre vonatkozó új, szigorúbb jogszabályi előírások, a hosszútávon várhatóan ismét növekedésnek induló energiaárak, valamint az újra erőre kapó építőipar és a mindezek okán megélénkülő kereslet.
Most már mindenki tudja: a méret a lényeg
Magyarországon az elmúlt 10 évben jelentősen javult az épületek homlokzati és tetőszigetelésére alkalmazott hőszigetelő anyagok minősége. Ezt a trendet jelzi többek közt az is, hogy míg a 2000-es évek közepén a családi házak homlokzatán átlagosan 5 cm, addig ma már jellemzően 11 cm vastagságú hőszigetelést alkalmaznak az ingatlantulajdonosok. Ugyanez elmondható a tetőszigetelésről is, ahol a tíz évvel ezelőtti 8-ról átlagosan 15 cm-re nőtt az alkalmazott hőszigetelő anyagok vastagsága. A vastagabb szigetelőanyagok használatának térnyerése azért is örvendetes, mert szemléletváltozást tükröz: a fogyasztók immár tudatában vannak annak, hogy minden újabb 1 centiméternyi hőszigetelés 3-4%-os fűtési költség megtakarítást jelent a családi kasszában. A vásárlók minőségi szigetelőanyagok iránt növekvő igényét jelzi az is, hogy a homlokzati hőszigetelésre leggyakrabban használt polisztirollal szemben ma már egyre többen választanak tűzálló, páraáteresztő szálas szigetelőanyagot. A fogyasztói energiatudatosság fejlődésével párhuzamosan a szigetelőanyagok minősége is jelentősen javult az elmúlt évtized során és ma már a jobb hővezető képességű – a korábbi, átlagosan 0,044 helyett 0,039-es lambda értékű – hőszigetelő anyagokat részesítjük előnyben magastetők hőszigetelése esetén.
Élen a környezetvédelemben
A Knauf Insulation a környezetvédelmi újítások terén úttörő szerepet játszott az elmúlt évtizedben: Európa szerte és Magyarországon is elsőként vezetett be olyan hőszigetelő anyagot, amelynek kötőanyaga teljesen formaldehid és fenol-mentes. A korábban használt kőolajbázisú vegyületek helyett, a Knauf Insulation öt éves kutató-fejlesztő munka eredményeképpen kidolgozta az ECOSE® technológiát, amely révén az üveg szigetelőanyagok szálai egy szerves, teljesen természetes anyaggal köthetők össze, így otthonaink belső levegője egészségesebbé válhat.
Vezető szerep a szemléletformálásban
A Knauf Insulation 10 éves hazai jelenlétének egyik legfontosabb állomása volt a Magyarországon és Európában is elsőként, valós körülmények között megvalósított, épület energiahatékonysági összehasonlító vizsgálat, a Nálam Szigetelnek program. Ennek eredményeként a gyártó jóvoltából teljeskörűen leszigetelt családi ház egy téli fűtési szezon alatt mindössze fele annyi fűtési célú energiát használt el az egyébként ugyanolyan műszaki tulajdonságokkal rendelkező szigeteletlen házhoz képest. A vizsgálat nem csak, hogy megkérdőjelezhetetlenül bebizonyította a hőszigetelő anyagokban rejlő energia-megtakarítási potenciált, de a nagyszabású akciót övező médiafigyelemnek köszönhetően a lakosság energiatudatosságának formálásában is mérföldkövet jelentett. A programról ugyanis a teljes hazai média mellett a Financial Times is beszámolt, a vállalat pedig az energiahatékonysági szemléletformálásban betöltött szerepe miatt elnyerte a tekintélyes Prizma díjat.
„A lakossági szemléletformálás különösen nagy fontossággal bírt számunkra az eltelt 10 év alatt és a jövőben is tevékenységünk fókuszában marad, hiszen az energiahatékonyságra napjainkban egyre nagyobb figyelem terelődik. A fosszilis energiahordozók pazarlása ellen mi, lakosok a leghatékonyabban hőszigeteléssel védekezhetünk” – mondta Aszódy Tamás, a Knauf Insulation Kft. ügyvezető igazgatója. „Ráadásul miközben kevesebb üvegházhatást keltő CO2-t juttatunk a légkörbe és ez által jobban védjük a környezetet, számottevő összegeket is megtakaríthatunk”– tette hozzá a szakember.
Pár év múlva már fűteni is alig fogunk
A költségoptimalizált energiahatékonysági szintek elérése érdekében, a vonatkozó uniós direktíva előírásainak megfelelően, 2015. január elsejétől Magyarországon is szigorúbb előírások léptek életbe az épületszerkezetek hőátbocsátási tényezőire (U-érték) vonatkozóan, vagyis épületeinknek jobban meg kell tartaniuk a meleget. 2018-tól az addig csak központi forrásból finanszírozott épületek mellett már a tisztán önerős építkezések és épületfelújítások esetében is az új hőátbocsátási értékeknek kell megfelelni.
„A rendelet szerint 2020-tól már csak közel nulla energiaigényű házakat építhetünk, ez pedig mindössze néhány lépésre van a passzívházak korától. Ezt az állapotot azonban csak korszerű nyílászárókkal és épületgépészettel, valamint megfelelő vastagságú, minőségű szigetelőanyagok használatával lehet elérni. Mindezek fényében vállalatunk arra számít, hogy a törvényi szabályozások hatására és a szemléletformálásnak köszönhetően növekedni fog az energiahatékonyságot segítő termékek iránti kereslet a lakosság részéről” – tette hozzá Aszódy Tamás, aki szerint a szigetelőanyag piacának új és üde színfoltját a nagyvárosi zöldtetők jelentik majd a következő években, amelyek kellemesebbé teszik a beltéri klímát, csökkentik a városi hőszigethatást és nagyobb védelmet nyújtanak a záporok ellen.
A Knauf Insulation Magyarországon
A gyártó közvetlen képviselete, amelyet 2005-ben alapítottak, először belga és cseh üveggyapot importtal foglalkozott. A nemzetközi akvizíciók és a kőzetgyapot, üveggyapot és fagyapot üzletágak integrációja során a Heraklith Hungária Kft. vette fel a Knauf Insulation Kft nevet. A német, máig családi tulajdonban lévő cég elsőként kínált hazánkban teljes vertikumú anyagválasztékot mind a kőzet-, mind az üveggyapot hőszigetelő anyagok piacán. A Knauf Insulation 2005-ben vásárolta meg és azóta is folyamatosan fejleszti az alsónemesapáti fagyapot gyárat, amely egyike Európa három Knauf Insulation tulajdonú fagyapot gyárának, amelyek közül is a legköltséghatékonyabban működő egység, valamint az egyetlen olyan üzem, ahol koszorúszigetelési elemeket is gyárt a vállalat. A gyár 90%-ban exportra termel.
Hozzászólások