Mivel a téli és a nyári útviszonyok meglehetősen eltérnek egymástól, ajánlatos legkésőbb november végén gondoskodni a téli gumik beszerzéséről. Ne higgyük azt, hogy mi nem szenvedhetünk balesetet: szánjunk rá időt és lehetőségeink szerint pénzt: a vásárlás nem pusztán pénzkidobás, hiszen adott esetben életeket menthet a megfelelő gumiabroncs.
Téli – nyári – négyévszakos
A téli abroncsok az alacsony hőmérséklet ellenére is jól tapadnak, megőrzik kellő lágyságukat, a nyári gumik viszont a hideg hatására elveszik rugalmasságukat, megnő a fékút és csökken a tapadás. Különböznek a gumik mintázatukban is, hiszen az extrém jeges utak megkövetelik az erősen lamellázott, a sarat, latyakot gyorsan elvezető felületet: ennek megfelelően lett kialakítva mintázatuk.
Az autóra csak a gyártó által is javasolt méretű gumit szeretessük fel, és felszerelés után a szakszervizben végeztessük el a centírozást is. Állítsuk be megfelelően a keréknyomást: a nyomás a téli gumikban legyen 0,2-0,3 barral magasabb, mint a nyári abroncsokban. Figyelembe kell vegyük azt, hogy az a különböző téli abroncsokra különböző sebességkorlátozások érvényesek Q betűjelzés: legfeljebb 160 km/h, T betűjelzés: legfeljebb 190 km/h, H betűjelzés: legfeljebb 210 km/h).
Ha használt gumit vásárolunk, nagyon figyeljünk oda, hiszen rejtett sérüléseik lehetnek és valószínűleg nem véletlen akar túladni rajtuk gazdájuk. Csak és kizárólag megfelelően átvizsgált és megbízható forrásból származó abroncsot szereltess fel!
Az ún. négyévszakos gumik anyaguk összetétele illetve mintázatuk miatt elvileg egész évben használhatóak. Tudnunk kell azonban, hogy ez egy kompromisszumos megoldás, ami mindenképpen olcsóbb, viszont ha beköszöntenek az extrém időjárási körülmények, akkor ajánlatosabb inkább gyalog menni vagy mégiscsak beruházni a téli abroncsokba.
Hólánc
Szükség esetén gondoskodjunk a hóláncról is! Felesleges olyan láncot venni, amelyre rá kell gurulni, hiszen azt elakadt autóra nem tudjuk feltenni. A megengedett legnagyobb sebesség hólánccal 50 km/h! Olyan útszakaszokon, amely nem igényli hólánc használatát, vegyük le a láncot, ilyenkor ugyanis az út, a gumi és a hólánc is sérül. Ne hiányozzon a csomagtartóból a hókefe, a lapát, a seprű és a jégkaparó sem!
Ne csak szezonálisan foglalkozzunk az abroncsokkal!
Az egy oldalon lévő gumikat érdemes időnként megcserélni, a kopás kiegyenlítésére. Fontos, hogy időszakosan távolítsuk el a beragadt köveket. Ha vegyi anyaggal szennyeződik a gumi, mossuk le azonnal; ha bármilyen sérülést, vágást találunk a gumin, ellenőriztessük szakemberrel! Ha eléri a minimális csatornamélységet, cseréljük le a gumit!
Ügyeljünk a nyári gumik helyes tárolására is. Ha felnire vannak szerelve, akkor az előírt nyomásra fújt gumikat helyezzük egymás tetejére. Felni nélkül viszont állítva tároljuk a gumikat.
Egyéb teendők
A téli időszakban kiemelt figyelmet kell fordítani gépkocsink műszaki állapotára, az autó biztonsági berendezéséinek üzemképességeire, használhatóságára. Gondoskodjunk a nem megfelelő ablaktörlő lapát vagy gumi cseréjéről és ne felejtsünk el a szélvédő mosófolyadékhoz téli ablakmosót tölteni. Ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és fagyáspontját, állítsuk be azt fagyálló hűtőfolyadék hozzáadásával. Szintén fontos a töltőrendszer és az akkumulátor ellenőrzése, érdemes lehet elővigyázatosságból egy indítókábelt is bekészíteni a hólánc mellé.
Mindannyiunk érdeke, hogy a téli hónapokban is betartsuk a közlekedési szabályokat, hiszen az autó műszaki állapotán kívül nagyon sok minden múlik rajtunk, járművezetőkön is. Előzzük meg a közlekedési baleseteket!
Hozzászólások