Több éves szünetet követően 2007-ben a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek ismételten sort kerítettek a személytaxi-szolgáltatást nyújtó vállalkozók fogyasztóvédelmi szempontból történő ellenőrzésére. Az eredmény – Minden negyedik taxis ellen felmerült valamilyen kifogás…
A személyszállítás – felgyorsult világunkban – egyre nagyobb jelentőséggel bíró szolgáltatás, és várhatóan ez a tendencia továbbra is megmarad. A taxi kényelmesebb, és adott esetben gyorsabb is, mint a zsúfolt villamos, busz, vagy metró. További csábító tényező, hogy nem kell menetrendhez igazodnunk, hanem a vállalkozó igazodik a mi, személyes igényeinkhez.
A fogyasztó érdekében
Egyre többen élünk a taxi nyújtotta kényelemmel, ezt támasztja alá a személytaxis vállalkozások számának folyamatos gyarapodása.
Mint minden, nagy fogyasztói tömeget érintő szolgáltatás esetében, a taxiszolgáltatásnál is vannak olyan, a fogyasztó érdekeinek védelmét szolgáló jogszabályi követelmények, amelyekről az átlagos fogyasztónak – egészen addig, amíg érdekei sérelmét nem észleli – nincs tudomása. Éppen ezért szükséges rendszeresen ellenőrizni, illetve figyelemmel kísérni, hogy a szolgáltatásnyújtásra vonatkozó jogszabályi követelményeket a vállalkozók megtartják-e.
Drosztlezárás, próbaút
A személytaxi-szolgáltatást két módon lehet ellenőrizni: álló helyzetben és a próbautazás során.
Az álló helyzetben történő ellenőrzések alkalmával a felügyelők a rendőrséggel, illetve sok esetben az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) és az MKEH (Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal) területileg illetékes munkatársaival együttműködve lezárták a taxiállomásokat (drosztokat), és ellenőrizték az engedély, a taxi igazolvány meglétét, a taxaméter hitelességét, az ártájékoztatás meglétét és jogszabályszerűségét.
A próbautas-ellenőrzések során a felügyelők a taxiba beülve, fogyasztóként vették igénybe a szolgáltatást, és csak a célállomáson tájékoztatták a vállalkozót arról, hogy hatósági ellenőrzést végeznek. A fogyasztói érdekek védelmét közvetlenül szolgáló jogszabályi követelmények (számla, nyugta adása, taxaméter használata) megtartása csak próbautazással ellenőrizhető.
Az ellenőrzési módokat összehasonlítva megállapítottuk, hogy egyértelműen a próbautas-ellenőrzés a hatékonyabb módszer.
A mintegy három hétig tartó, országos ellenőrzés eredményeként megállapítottuk, hogy majdnem minden negyedik taxis esetében felmerült valamilyen kifogás.
Annak ellenére, hogy mind a taxaméter alkalmazását, mind a nyugta adását bármely fogyasztó ellenőrizheti, mégis ezek voltak a leggyakrabban előforduló szabálytalanságok.
Előfordult olyan eset is, amikor a felügyelők telefonon rendeltek taxit, és a vállalkozó elindította ugyan a taxamétert, de nem a telefonos rendeléskor, hanem az utcai beszállás esetére irányadó tarifát alkalmazta. Hasonló szabálytalanságot állapítottak meg azok a felügyelők, akiknél a nappali próbautazás alkalmával éjszakai tarifával indította el a taxamétert a vállalkozó.
A legtöbb szabálytalanságot a közép-dunántúli régióban, míg a legkevesebb hiányosságot az észak-alföldi régióban észlelték a felügyelők.
Hatósági ár – hasznos lenne
A vonatkozó jogszabály értelmében a taxiengedély érvényességi területe szerint illetékes települési önkormányzat a jogszabályban megjelölt hatóságok, szervek véleményének figyelembevételével, rendeletben megállapíthatja a személytaxi-szolgáltatásért felszámítható legmagasabb árat (hatósági ár), és annak alkalmazási feltételeit.
Az ellenőrzött települések közül mindössze 5 város (Budapest, Dunaújváros, Balatonfüred, Miskolc, Szeged) önkormányzata élt ezzel a jogával, ami igen kevés, hiszen a hatósági ár meghatározása a fogyasztók számára is könnyen ellenőrizhetővé és kiszámíthatóbbá tenné a szolgáltatás ellenértékeként felszámított díj összegét.
A fogyasztóvédelmi hatóságokhoz érkező panaszok csekély száma alapján nem lehet helytálló képet kapni a személytaxi-szolgáltatás jogszabályoknak való megfelelőségét illetően. Pedig a legtöbb kifogás a fogyasztók által is ellenőrizhető követelmények nem teljesítésével kapcsolatban merült fel! Az elmúlt 3 évben összesen csak 90 panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz.
Sajnos azzal, hogy az ellenőrzések lefolytatása meghatározott, rövid időintervallumban történt, a vállalkozóknak köny-nyen lehetőségük nyílt egymást erről értesíteni. Így a jogsértően tevékenykedő szolgáltatók az ellenőrzés időtartama alatt nem álltak meg a drosztnál, vagy aznap – a lehetséges kontrollra felkészülve – szabályszerűen nyújtották a szolgáltatást.
Feltételek a taxizáshoz
– A vállalkozónak rendelkeznie kell az NKH által kiadott
taxiengedéllyel, személytaxi vezetői igazolvánnyal, az autóban jogszabály által meghatározott helyen elhelyezett díjtáblázattal, valamint viteldíjjelző készülékkel.
– A vállalkozó további kötelezettsége, hogy az igazolvány részét képező – a járművezető nevét, fényképét, valamint igazolványának számát tartalmazó – azonosító lapot elhelyezze a jármű
műszerfalának az utas felőli oldalán.
– A fentieken túl kötelező a taxaméter megfelelő alkalmazása, nyugta, illetve kérés esetén számla adása.
Hozzászólások