Mit is tudhat egy intelligens nyílászáró?

Mit is tudhat egy intelligens nyílászáró?

Az intelligens otthon alapvető funkciója, hogy szenzorok sokaságával és internetkapcsolattal élhetőbbé és energiatakarékosabbá tegyük otthonunkat, mindennapjainkat. Már csak néhány év választ el minket attól, hogy hétköznapi használati tárgyaink is „okossá” váljanak. Szakemberek szerint tíz év, és nem lehet majd olyan hűtőszekrényt, ajtót, ablakot kapni, amit ne lehetne internetre kötni, például hogy a hűtőszekrény szinkronizáljon telefonunk bevásárló listájával.

mitistudhategyintelligensnyilaszar 720


De maradjunk inkább a földön, és lássunk néhány olyan példát, ami már a jelen, amelyekkel egy jól átgondolt, a jövő változásaira is figyelő ház, lakás építésekor érdemes számolnunk. Persze azért nemcsak otthonunkat kell intelligensé tenni, hanem szürkeállományunkat is trenírozni kell, hogy el ne szaladjon mellettünk a technika! Hisz telefonunk már most is tele van érzékelőkkel.

Intelligens ajtózár
Várhatóan a telefonjaink még jobban hozzánk nőnek, és életünk elválaszthatatlan részei lesznek: ezzel fizetünk majd, ezzel lépünk be a munkahelyünkre, azaz telefonjainkkal azonosítjuk magunkat. Ez az azonosítás az otthonunkban is fontos lehet, hiszen ha azt akarjuk, hogy lakásunkba csak mi juthassunk be, de mi egyszerűen, akkor már itt is van a megoldás. Hasonlóan, mint ahogy az autók jelentős részénél, van kulcs nélküli bejutás, tehát lakásunkat is felszerelhetjük ilyen zárral. Az okos zár lehetővé teszi, hogy ne hordozzunk kulcscsomókat, hanem, ha mi állunk az ajtó előtt, a zár azonosítson bennünket, és már nyissa is az ajtót, hogy a csomagokkal kényelmesen besétálhassunk az előszobába. Persze ennek vannak más előnyei is, például beállíthatjuk azt is, hogy a takarítónő csak az előre megbeszélt időpontban tudjon bejönni.

Intelligens ablakfóliák, redőnyök
Léteznek olyan átlátszó fóliák, amelyek szükség szerint képesek változtatni átlátszóságukat. Ezeknek alapvetően inkább irodai funkciójuk van, de a hálószobán és a fürdőszobán igazán jól tud jönni egy ilyen funkció. S ha már a sötétítésnél tartunk, akkor a redőnyök és mozgatható árnyékolók elektromos mozgatásával, valamint sok-sok napfény-, hő-, szél-, páraérzékelővel megspékelve igazán okos rendszert építhetünk ki nyílászáróinkon, amelyek optimálissá teszik lakásunk megvilágítását, figyelnek a viharokra, javítják az épület hőkomfortját, ,és nem utolsósorban a biztonsági rendszerrel összekötve, segíthet a betolakodók távoltartásában, lefekvésünket és ébredésünket is segítheti az intelligens redőnyrendszer.

mitistudhategyintelligensnyilaszar 1
Ablakok okosan
Az okosított ablakok Japánból indultak ki, ahol már régi hagyománya van a miniatürizálásnak. A hővisszanyerős lakásszellőztető berendezések és a páraérzékelős ablakszellőzők egyesítésével olyan különlegesen megépített tokszerkezetet képesek készíteni, amiben egy komplett hővisszanyerős szellőztető berendezés kap helyet. A miniatűr alkatrészek tartalmaznak zajtalan ventilátort és milliméteres hővisszanyerőt, az egész konstrukciónak csak a hatásfoka nem parányi. A különleges tokszerkezetek nemcsak beépített gépészeti berendezéseket tartalmazhatnak, hanem minimál stílusú lakásunkhoz még az ablakainkat is úgy illeszthetjük, hogy a keretek és az ablaküveg síkban találkozzon egymással, ezzel emelve a lakás dizájnját. A funkcionalitás mellett egyre inkább a letisztult formáké a jövő, és persze egyre kisebb keretek és nagyobb üvegek jönnek divatba. A jövőben a hagyományos vasalatok is eltűnnek, a különböző mechanizmusok beköltöznek a keretbe, az ablakok láthatatlan résszerű zárószerkezetekkel záródnak majd, megkönnyítve ezzel a tisztítást, növelve beáramló fény mennyiségét. A vékonyabb keretek és kisebb méretek nem mehetnek a hőszigetelés rovására, ezért a szerkezetek még több kamrát és kevesebb merevítő acélbetétet fognak tartalmazni, ami a szerkezetek merevségének másfajta javításához vezet. Ha a merevítők kimaradnak a szerkezetből, akkor a többrétegű üvegek fizikai tulajdonságait kell a jó merevség érdekében felhasználni. Ezt pedig ragasztással lehet elérni, azaz az ablakkeret és a benne levő akár 5 rétegű üveg egy egységet képez, így az ablak betörése esetén majd az egész nyílászárót cserélni kell.

Kijelző vagy napelem?
Amennyiben az ablak nem egy fából készült keret és egy külön gyárban készített üveg kényszerházasságából születik, hanem gondos kezek egy termékként kezelik, akkor már ott tartunk, hogy ablakunk nem sokban különbözik egy mobiltelefontól. A keret és üveg síkillesztése, a maximális üvegfelület, a vasalat elrejtése révén az ablak ránézésre sem sokban különbözik egy túlméretes táblagéptől, hát akkor már adja magát. hogy használjuk is ki ezeket a lehetőségeket további csodák beépítésére. Az ablaküvegek közötti fóliáknak már nemcsak behatolásvédelmi szerepe lesz, az új átlátszó napelemek és átlátszó kijelzők és más fóliák révén okosan képesek a bejutó hő és fény mennyiségét szabályozni, energiát termelni vagy éppen sötétíteni, mikor éppen mire van szükség. Ezek a különleges fóliák akár fűtőtestként is működhetnek, nagy felületük révén jó hatékonyságú elektromos fűtést tudnak biztosítani, így egy nagyobb üvegportál nyáron napelemként, esti időszakban függönyként, téli napokon fűtőtestként üzemelhet.

Modern stílus, modern küszöb
A minimál dizjn manapság mindent visz: egyszerű, elegáns vonalak, letisztult formák, nagyméretű síkfelületek, az ilyen terekben nincs helye a felületeket megtörő küszöböknek. Pedig egy küszöb sokszor bizony jól jön! Biztosítja az ajtók jó hang- és hőszigetelő képességét, megakadályozza a szellőzést és egyben a szagok áramlását is. Ezen funkciók legalább egyike minden ajtónál fontos tulajdonság. A látható küszöb eltüntetése viszont nemcsak az építészek szépérzékéből adódik, hanem sokunknak gyűlik meg vele a baja, amikor megakad benne a háromkerekű kisbicikli, vagy harmincharmadszor is elesünk benne. A legtöbb ilyen problémára az automata küszöb a megoldás. Ezek az ajtóba épített szerkezetek a nyílászárók alján csak akkor kerülnek elő, amikor az ajtó bezáródik, akkor viszont betölti mind a lég-, szag-, fény- és hőáramlás zárását, kinyitva pedig kecsesen visszahúzódik, és máris akadálytalanul gurulhat a kisbicikli az egész lakásban.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.